OK, det är bra att du som vet förklarar hur det funkarBOB skrev: Jag är inte alls emot att man använder hjälm det är jätte bra, tycker bara att det är onödigt att ha hjälmkrav för att då måste alla ha hjälm och då blir det väldigt många hjälmar som kan skada mer än dom hjälper.
Att jämföra att köra ivåra bilar och formel1 om man krockar är lite väl där har dom en bra hjälm och nackkrage för att skydda huvud och nacke
du har helt rätt samuel att om man är uppvärmd så blir skadorna mycket mindre, så det är ju en skillnad men man kan fortfarande få skador.
att ett kilo inte är så mycket för huvudet tycker jag är lite konstigt det är ganska mycket extra vikt tycker jag när huvudet sätts i rörelse så är ett kilo mer ganska stor kraft för nacken att hålla emot.
självklart ska man veta vilka risker som finns men man behöver ju inte göra det "farligare" för att man vet att riskerna finns, även om det finns risker så måste man ju göra bankörning så säkert som möjligt.
huvudet tyngdpunkt ligger ca 1cm framför örat och det mesta av hjälmens vikt hamnar faktiskt över den punkten så då höjer man också huvudets tyngdpunkt, och jag när jag skrev 15cm så räknade jag från kota 7 som sitter precis där axlarna börjar och man kan få besvär med vid ex en wiplashskada och huvudets tyngdpunkt framför örat.

Diskutionen är ju bra också även att vi egentligen redan diskuterat detta. (har jag för mig)
Min hjälm väger iallafall 800g och det är garanterat mindre än en F1 intergralhjälm med intercom tjockt visir och vätskeslang. Det är väl bara på senare tid F1 har haft nackkrage? Nu har dom ju även ett nytt system som kallas hannssystem eller nåt sånt. Verkar ju funka bra.
Räcker det inte att man har en tjock mössa på sig? Norrmännen har ju kommit fram till att det är bättre med mössa. För när dom släppte en hjälm och en mössa från ett berg va det bara hjälmen som gick sönder, inte mössan.