Nu så har jag köpt en ny räserbil...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Härligt köp nu är det bara ut och Börrrrna :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Karlsson (AudiSport) skrev:hm, på en grusväg..vad är detta? Man får ju inte köra en meter på grusväg med en pärla...!
Jag tycker att spojlern och gräset i mitten på vägen förklarar saken.
Mina föräldrars Klippo(gräsklippare) har en likadan front... :D
Kanske sitter det några knivar där bakom eller....?
Annars såg bilen trevlig ut.
Jag har en god vän som äger en mycket trevlig BMW.
Eftersom jag själv inte vet något om BMW så tänkte jag fixa lite bilder på den. Jag har tjatat länge på att han ska gå med i klubben, ni kanske får hjälp mig senare med lite mail-terror. Hoppas han mjuknar till våren.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Varvar 7100 + ? Låter bra. Tänk om man kunde komma över en DTM-Omega motor, "samma" som min men de varvade över 9000 rpm... Ljuv musik!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Det fanns en goingmotor på 4.0 liter oxå ju... Åsså kompressor på den! Fatta går gytt! :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

4.0 an går ju att pilla ihop själv, köp vev, kolvar och stakar från www.mantzel.de , sen är det bara att gasa och hoppas att lådan pallar!
DTM-Omegorna hade 4 litaren i sista versionen, ca 500 hk... Utan överladdning!
Om jag hade pengar, tralalalala....
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BMW M3 varvar 8500 original och nya M5:an 9000 original
S14"race" varvar över 10000 och F1:an har rekordet hittills med 18800

Hälsningar
Samuel & Samuel :D
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Hmm min nya Kam i Forden ska ha verkningsgrad till 8500 :D fast om man verkligen vågar är ju en annan sak :lol:


Är det någon som kan förklara vad som sätter gränsen för hur mycket man kan varva?? är det hållbarahet på vetiler och ventilfjädrar mm???
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

En sak som underlättar höga varv är om den rörliga massan görs lättare. Balans och viktskillnader mellan kolvar och vevstakar är också viktigt.
Optimalt flöde genom motorn är ett bra sätt att få motorn att varva mer, eller varva lättare.
Ett företag i skåne, TG motor, har fått en Opel CIH att varva 8500 rpm. Ganska imponerande för en gjutjärnsmotor med insug och avgas på samma sida (det blir lite bättre flöde om man har cross-flow). Fullbalanserad motor, vass kam med stora ventiler, nållagrade vipparmar och vipparmsbrygga. Ca 260 hk. Utan överladdning.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Karlson:
Killen som byggt min motor är en viss Henry Kickmaier En expert på Opel sedan länge, han har Bromsat en 2.4 till 261 på svänghjulet utan Turbo men han fuskar ju med dubbla weber 50:or :lol:

Sen är han också otroligt duktig på toppar. Ford kan jag garantera :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Skriv svar