Snedslita bakdäck pga sänkning!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Snedslita bakdäck pga sänkning!
Jag har fått problem med att bakdäcken sliter snett.
Har varit och gjort hjulinställning två gånger och ändå så sliter de snett.
Enligt firman som gjorde hjulinställningen sista gången så blir det så när man sänker bilen.
Ni andra som har sänkt era bilar, har ni samma problem?
Har väldigt svårt att tro att det blir så bara för att man sänker biler.
Om nu alla har samma problem så borde ju inte en enda människa sänka sin bilar. Eller?[/b]
Har varit och gjort hjulinställning två gånger och ändå så sliter de snett.
Enligt firman som gjorde hjulinställningen sista gången så blir det så när man sänker bilen.
Ni andra som har sänkt era bilar, har ni samma problem?
Har väldigt svårt att tro att det blir så bara för att man sänker biler.
Om nu alla har samma problem så borde ju inte en enda människa sänka sin bilar. Eller?[/b]
Det som sliter mest däck är toe-out, då slits innerkanten på däcket väldigt fort.
Fråga verkstaden om de kan ställa lite mer toe-in än vad som är angivet, bilen blir lite tråkigare att köra eftersom den inte styr in lika snabbt i kurvorna men däcken lever längre.
Fråga verkstaden om de kan ställa lite mer toe-in än vad som är angivet, bilen blir lite tråkigare att köra eftersom den inte styr in lika snabbt i kurvorna men däcken lever längre.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
eller det kostar att ligga på topp, jag har ju fördelen att polaren har däckfirma, gör praktik via af hos han atm, så man har ju fri tillgång till däck, man tar åt allt i ens egen dimension som man byter ut, sen tar man dom fyra bästa och när tid finnes för "egenjobb" så sitter däcken som egentligen var skrot på ens egen bil och vips så kör man sommaren ut! billigt och bra
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
När man sänker bilen ändras bärarms vinklarna (bärarmarna dras uppåt i ytterkant) med däckslitage till följd. Det är inte säkert att en hjulinställning åtgärdar detta eftersom det kräver att bilen har justerbara camber från början och att den dessutom har relativt stor justermån. Vet inte hur det ser ut på din bil men det är mycket möjligt att cambern inte går justera.
/Andreas
Det är insidan av däcken som slits mest.Karlsson skrev:Det som sliter mest däck är toe-out, då slits innerkanten på däcket väldigt fort.
Fråga verkstaden om de kan ställa lite mer toe-in än vad som är angivet, bilen blir lite tråkigare att köra eftersom den inte styr in lika snabbt i kurvorna men däcken lever längre.
Har ställt samma fråga på www.rsklubben.se och där har flera sänkt sina bilar men de har inga problem med snedslitna däck.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
ärligt talat finns det nog rätt många, kolla bara på tysktuksgänget. bilen är ju trots allt inte byggd för att vara sänkt och då fungerar ju inte hjulupphängningen som den är konstruerad.Mae skrev:Knappast! Finns väl ingen människa i världen som accepterar att bara för att man sänkt sin bil att däcken ska slita snett.Jakob skrev:Vill man vara fin får man lida pin!
Får jag ingen ordning på detta så åker originalfjädrarna på illa kvickt.
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jag har nu kollat igenom Mae:s hjulinställningsprotokoll och ser att det är rätt mycket camber bak. Precis innan för intervallet för att det ska va godkänt. Mycket stort intervall dessutom. Troligvis gör dom det lätt för sig och skiter i att justera bara för att det är inom godkända värden. Rätt eller fel kan diskuteras. Men om kunden klagar på snedslitna däck kan man ju gott titta på pappret och se att det är mycket camber.
Nu vet jag inte än hur mycket det går att justera cambern bak på en Skoda. Men lösningen är ju att justera ner cambern till 1 grad bak. Övriga värden såg bra ut. Man bör också köra med max rekomenderat tryck i däcken (eller lite mer). Då rullar hjulen lättare och sliter mera mot mitten.
Om någon vet nån länk till skiss på bakvagnen på skoda så får ni gärna lägga upp den här. Måste se om det går att justera överhuvudtaget.
Nu vet jag inte än hur mycket det går att justera cambern bak på en Skoda. Men lösningen är ju att justera ner cambern till 1 grad bak. Övriga värden såg bra ut. Man bör också köra med max rekomenderat tryck i däcken (eller lite mer). Då rullar hjulen lättare och sliter mera mot mitten.
Om någon vet nån länk till skiss på bakvagnen på skoda så får ni gärna lägga upp den här. Måste se om det går att justera överhuvudtaget.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
PÅ 9-5:an så brukar främre bussningen i länkarmen ta slut ganska fort. Detta göra att inställningarna ser bra ut i bänk. Men när bakvagnen belastas på väg, så vrider sig hjulet utåt och sliter insida....Maccan skrev:Jag har fått chimsat mina hjulvinklar bak på bla Saab 9-5, för att hjulen inte skall slita snett.
Jag får rätt mycket camber på vectran också, med det är ändå innanför marginalen vid en hjulinställning. Men på den går det justera då bultarna är exentriska.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Lagt nästan 5.000:- på nya däck samt hjulinställning nu.
Enligt servicecenter som jag gjort inställningen hos så skulle jag inte ha så mycket luft i däcken i och med att vi inte kör så mycket.
Fick veta att denna typ av däck ska gå hårt för att fungera rätt.
Luften slungas ut i sidorna och trycker ner däcket mot marken. Kör man bara typ till Ica så går bara däcket på kanterna.
Detta svaret fick jag.
Rätt så konstigt att däcket endast slits på insidan då kan jag tycka.
Blir däcken snedslitna igen så säljer jag bilen och köper en bil med 14" hjul.
Enligt servicecenter som jag gjort inställningen hos så skulle jag inte ha så mycket luft i däcken i och med att vi inte kör så mycket.
Fick veta att denna typ av däck ska gå hårt för att fungera rätt.
Luften slungas ut i sidorna och trycker ner däcket mot marken. Kör man bara typ till Ica så går bara däcket på kanterna.
Detta svaret fick jag.
Rätt så konstigt att däcket endast slits på insidan då kan jag tycka.
Blir däcken snedslitna igen så säljer jag bilen och köper en bil med 14" hjul.
Däck - fakta & myter
- Moderna personbilsdäck är uppbyggda på amerad radialstomme. Står även i dim på däcken. Typ 215/45"R"17 - nej "R" står i detta fall inte för racer.. sorry - endast att det är ett radialdäck.
Detta betyder att ameringen går "mellan fälgkant till fälgkant" dvs tråden är tvärgående till hjulets rullriktning. Det är fysiskt "omöjligt" att sträcka ut ameringen med förhögt/lågt lufttryck.
Ett slitage med konkavt mönster (mönster kvar ute på kanterna, inget i mitten) får man endast fram när däckkappan ("däcksidan"/profilhöjden) vrids i förhållande mellan vägbana och fälgkanten. Då ändrar du formen på däcket - däcksidan "drar ner" ytterkanterna på "övre-kontaktytan" Detta framkommer endast vid kraftiga acceleration - eller deacceleration (bromsning). Så slitet mönster i mitten = gasglad eller bromsglad
Typiskt "trafik-ljus-racer-mönster"
Ett slitage med kovext mönster (inget mönster ute på kanterna, mycket kvar i mitten) får man endast när däcken "rullar" - hög sidobelastning, dvs du gillar att stå på i svängarna. Typiskt "konbane-mönster"
Ett jämt slitage på endast innerkant på bakdäck = du kör bakhjulsdrivet, med delad bakaxel med för mjuka fjädra å gillar att gasa. Typ Merca racers å bubbla freaks down low.
Ett jämnt slitage på in eller ytterkant, felaktig cambervinkel. Om cambern är riktig kan dina fjädrar vara billiga (för mjuka) och ändra vinkeln vid minsta belastning. Om du har riktiga fjädrar - byt leverantören av tjänsten. Eller laborera med att låta dem göra hjulinställning med maxlastad bil.
Är slitageytan lite "ruggig" där det det är slitet så har du ett toe in/ut problem.
Det är lufttrycket som "bär" bilens tyngd och påverkar till viss del slitaget - men påverkar mest rullmotstånd/komfort på ett "Radial" däck
Ett diagonaldäck - ligger ameringen diagonalt och påverkar däckets form till högsta grad av lufttrycket innanför gummit....och ändras knappt inget med kraftiga acceleration - varför jag just har valt denna modell på min 24 vxl mtb (cykel) och många dragracerbilar gör likadant..
[/b]
Detta betyder att ameringen går "mellan fälgkant till fälgkant" dvs tråden är tvärgående till hjulets rullriktning. Det är fysiskt "omöjligt" att sträcka ut ameringen med förhögt/lågt lufttryck.
Ett slitage med konkavt mönster (mönster kvar ute på kanterna, inget i mitten) får man endast fram när däckkappan ("däcksidan"/profilhöjden) vrids i förhållande mellan vägbana och fälgkanten. Då ändrar du formen på däcket - däcksidan "drar ner" ytterkanterna på "övre-kontaktytan" Detta framkommer endast vid kraftiga acceleration - eller deacceleration (bromsning). Så slitet mönster i mitten = gasglad eller bromsglad
Typiskt "trafik-ljus-racer-mönster"
Ett slitage med kovext mönster (inget mönster ute på kanterna, mycket kvar i mitten) får man endast när däcken "rullar" - hög sidobelastning, dvs du gillar att stå på i svängarna. Typiskt "konbane-mönster"
Ett jämt slitage på endast innerkant på bakdäck = du kör bakhjulsdrivet, med delad bakaxel med för mjuka fjädra å gillar att gasa. Typ Merca racers å bubbla freaks down low.
Ett jämnt slitage på in eller ytterkant, felaktig cambervinkel. Om cambern är riktig kan dina fjädrar vara billiga (för mjuka) och ändra vinkeln vid minsta belastning. Om du har riktiga fjädrar - byt leverantören av tjänsten. Eller laborera med att låta dem göra hjulinställning med maxlastad bil.
Är slitageytan lite "ruggig" där det det är slitet så har du ett toe in/ut problem.
Det är lufttrycket som "bär" bilens tyngd och påverkar till viss del slitaget - men påverkar mest rullmotstånd/komfort på ett "Radial" däck
Ett diagonaldäck - ligger ameringen diagonalt och påverkar däckets form till högsta grad av lufttrycket innanför gummit....och ändras knappt inget med kraftiga acceleration - varför jag just har valt denna modell på min 24 vxl mtb (cykel) och många dragracerbilar gör likadant..
[/b]
Just - Jesus Cars n´ Stars
Re: Däck - fakta & myter
Mina däck blev ju snedslitna på insidan bak + att de blev ojämna/ruggiga och lät mycket.CSB skrev:- Moderna personbilsdäck är uppbyggda på amerad radialstomme. Står även i dim på däcken. Typ 215/45"R"17 - nej "R" står i detta fall inte för racer.. sorry - endast att det är ett radialdäck.
Detta betyder att ameringen går "mellan fälgkant till fälgkant" dvs tråden är tvärgående till hjulets rullriktning. Det är fysiskt "omöjligt" att sträcka ut ameringen med förhögt/lågt lufttryck.
Ett slitage med konkavt mönster (mönster kvar ute på kanterna, inget i mitten) får man endast fram när däckkappan ("däcksidan"/profilhöjden) vrids i förhållande mellan vägbana och fälgkanten. Då ändrar du formen på däcket - däcksidan "drar ner" ytterkanterna på "övre-kontaktytan" Detta framkommer endast vid kraftiga acceleration - eller deacceleration (bromsning). Så slitet mönster i mitten = gasglad eller bromsglad
Typiskt "trafik-ljus-racer-mönster"
Ett slitage med kovext mönster (inget mönster ute på kanterna, mycket kvar i mitten) får man endast när däcken "rullar" - hög sidobelastning, dvs du gillar att stå på i svängarna. Typiskt "konbane-mönster"
Ett jämt slitage på endast innerkant på bakdäck = du kör bakhjulsdrivet, med delad bakaxel med för mjuka fjädra å gillar att gasa. Typ Merca racers å bubbla freaks down low.
Ett jämnt slitage på in eller ytterkant, felaktig cambervinkel. Om cambern är riktig kan dina fjädrar vara billiga (för mjuka) och ändra vinkeln vid minsta belastning. Om du har riktiga fjädrar - byt leverantören av tjänsten. Eller laborera med att låta dem göra hjulinställning med maxlastad bil.
Är slitageytan lite "ruggig" där det det är slitet så har du ett toe in/ut problem.
Det är lufttrycket som "bär" bilens tyngd och påverkar till viss del slitaget - men påverkar mest rullmotstånd/komfort på ett "Radial" däck
Ett diagonaldäck - ligger ameringen diagonalt och påverkar däckets form till högsta grad av lufttrycket innanför gummit....och ändras knappt inget med kraftiga acceleration - varför jag just har valt denna modell på min 24 vxl mtb (cykel) och många dragracerbilar gör likadant..
[/b]
Min bil är framhjulsdriven.
Fjädrarna kommer från H/R och sänker en vanlig Octavia 35 mm och min RS sänks med 20 mm från original.
Min bil används som familjebil och går mest till Ica Maxi samt en och annan tur till stan (2 mil).
Så några reacerbanor eller konbanekörning har dessa eller de förra däcken aldrig varit på.
Däcktrycket har jag sänkt till 2.6 efter rekommenderation från verkstaden.
Vill verkligen inte råka ut för samma problem igen.
Re: Däck - fakta & myter
Är ganska säker på att du har ett "toe out" problem i kombination med hög camber. Precis som CSB skriver så ändras vinklarna vid belastning, så det kan se bra ut vid mätning men bli annorlunda vid körning. Slitna bussningar kan även vara ett problem.Mae skrev:Mina däck blev ju snedslitna på insidan bak + att de blev ojämna/ruggiga och lät mycket.CSB skrev:....Ett jämnt slitage på in eller ytterkant, felaktig cambervinkel. Om cambern är riktig kan dina fjädrar vara billiga (för mjuka) och ändra vinkeln vid minsta belastning. Om du har riktiga fjädrar - byt leverantören av tjänsten. Eller laborera med att låta dem göra hjulinställning med maxlastad bil.
Är slitageytan lite "ruggig" där det det är slitet så har du ett toe in/ut problem.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola