Fotograf/skribent lejdes in och rekondare förbereddes. Resultatet kommer nedan.
Tänk vad lite kärlek och omvårdnad kan göra för en relation, inte bara när det gäller bilar.Mjolle skrev:I lördags mötte jag upp Daniel och körde ned hans pärla, en BMW 2000, till Helsingborg. Väl där skulle BMW'n få sig en polering och särskilt Rouge-vax från Zymöl. Rouge-vaxet är särskilt anpassat för röda bilar.
Passaten hans fick lite uppmärksamhet den med, lite nya delar och Titanium-vax från Zymöl. Titanium är framtaget för lite tuffare tag. Något mindre lyster men riktigt bra hållbarhet.
Skulle man nå absolut bästa resultat skulle lacken helst våtslipas. Detta tog längre tid än vi hade på oss, så det steget får tas en annan gång.
Alla är dock väldigt nöjda med resultatet av "endast" polering och vaxning.
Här kommer lite bilder från processen! Dumt nog missade jag att dokumentera vaxningen. En riktig tabbe, blev satt i annat arbete under tiden, men många andra bilder finns.
Polerade gjorde Patrik Möller i Helsingborg. Jag har sett honom jobba på många bilar men blir alltid lika imponerad. Han har bl.a. tagit sig an vår gamla S4 och vår förra BMW - bägge med riktigt grymt resultat!
Hojta till om ni vill ha kontaktuppgifterna.
Första bilderna ser vi bilen i det skick den anlände. Rätt bra skick för sin ålder, omlackad på 90-talet (?) i originalfärg. Inga djupa repor eller bulor. Huven var rätt åtgången som kommer synas på bilderna. I övrigt var det mest lyster som saknades.
Efter noggrann tvätt - lera! Alltid ett krav för att få bort det sista skräpet som bitit sig fast i lacken.
Här under syns repor och märken från huven. Vissa ganska djupa och satt ganska hårt.
Några "actionbilder" och sedan jämförelser.
Före vaxning rekommenderar Zymöl en omgång med HD Cleanse, som skall göra rent och förbereda för vax. Jag är inget proffs men det verkade funka.
Rouge-vaxet. För bästa lyster på röda bilar, generellt. Finns andra mer märkesspecifika vaxer men detta tycktes funka utmärkt!
Vad som förvånade mig var hur drygt det ändå var. Zymöls produkter kostar en hel del men verkar hålla ganska länge också. Luktade gott, som ett doftljus.
Väldigt ovant med vax som läggs på för hand - BARA för hand. Jag har använt maskiner eller bomullstrasor. Nae, Zymöl skall ju vara lite speciellt på nå vis..
Någon påpekade att vaxet inte smakade lika gott som det luktade, jag blev avrådd från att prova..
Ja, hur blev det då? Blev det nå bra? Bedöm själva!
Det var det hela, tack för er tid och uppmärksamhet!