Ombesiktning!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

lottiz79
Postar så det viner...

Ombesiktning!

Inlägg av lottiz79 »

Kom på att jag var tvungen att berätta en sak... Efter en trevlig midsommarhelg på Löttorp var det dags för hemfärd... Vi satte oss i vår volvo med tonade framrutor och gav oss iväg... Plötsligt ser vi en motorcykelpolis stå vid vägkanten... NER MED RUTORNA! hojtar alla i bilen... Men tyvärr va det för sent. Han hade redan sett att de var tonade... Efter 500 meter blev vi invinkade i en poliskontroll... Nu är det kört är min första tanke... Den första farbrorlisen var lite grinig och klagade på eltejpen som vi hade gjort ögonlock av. Det är lätt fixat säger min sambo och sliter bort tejpen.... Sen kom det.. Rutorna. Vi försökte övertyga om at vi såg fint ut genom dem, för det gör man.. Men dem hade naturligtvis en annan orsak till att man inte fick ha dem; Gående kan inte få ögonkontakt... Jaha... Där rök semesterpengarna trodde jag...Böter??? Nej, vi fick en ombesiktning... Sen frågade min sambo om de tonade baklyktorna och visade polismannen (en annan som ej var lika sur) att det står Volvo Original på dem... Vi fick ingen anmärkning på dem. När det var dags för ombesikting, hade vi kvar dem och bilen gick igenom.. Alltså kan inte tonade baklyktor vara fel... 8)

Det roliga var att två dagar innan sista besiktningsdan rasade avgassystemet... Då tog vi bort kissen så det blev raka rör... (3 tum) Besikningsgubben märkte inget... :D

Gud vad jag pladdrar, men nu är det slut. Om det nu var nån som orkade läsa så här långt...
Det är inte storleken som räknas, det är hastigheten!!
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Hur pass tonade rutor får man ha då?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Angåeende katen, vad är det för årsmidell på bilen? Är det en -88 eller äldre så behöver den inte fungera. Polaren besiktigade sin Omega -87 med rör istället för kat och det gick aldeles utmärkt. Jag däremot med min -91 kan åka på rejäla böter om de kommer på mig. Miljöbrott.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
lottiz79
Postar så det viner...

Inlägg av lottiz79 »

Jag vet faktiskt inte hur mycket toning man får ha, men man ska kunna ha ögonkontakt med dem gående vad jag fattar det som... Dem ska alltså kunna se in i bilen. Jag har hört 30 procents toning, men vet ej om det stämmer...

Årsmodellen på bilen är 90, så det SKA sitta en katt där, men men... Det går bättre utan :D
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Mest på mellanregistet i min bil. Och så låter det lite mera "metal", har ju rostfritt hela vägen från grenrör till utblås.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
janolov
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av janolov »

Enligt Vägverkets hemsida:

Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget krav.
lottiz79
Postar så det viner...

Inlägg av lottiz79 »

Tack!

Där fick vi svaret på toningsfrågan!

På volvon blir det faktiskt en jätteskillnad på katt eller ej... Konstigt, men så är det. När vi satte på katten och jag sedan skulle köra den hem kändes det nästan som att köra en standard-volvo... Skumt, men sant...
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

janolov skrev:Enligt Vägverkets hemsida:

Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget krav.
Ja så är det, men man får inte tona rutorna fram för det eftersom dom inte kan mäta ljusgenomsläppet på bilprovningen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

lottiz79 skrev: På volvon blir det faktiskt en jätteskillnad på katt eller ej... Konstigt, men så är det. När vi satte på katten och jag sedan skulle köra den hem kändes det nästan som att köra en standard-volvo... Skumt, men sant...
Då har innehållet garanterat skakat sönder lossnat och satt igen katten. Någon märkbar skillnad ska nog inte kännas annars.

Dessutom måste man ha kvar katten på en 87:a om den satt på från början. MEN... den behöver inte fungera.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Skriv svar