Någon som är haj på megasquirt?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

TOBE
Postar så det viner...

Någon som är haj på megasquirt?

Inlägg av TOBE »

Jag har tänkt att installera ett MS på en motor, Det är bara ett litet problem: Jag är helt ny på sånthär med styrsystem :-?
Men någon gång måste man lära sig..

Lite har jag läst mig till, men jag har många funderingar..
Vad behöver jag? vad ska jag tänka på?

Motorn som MS:et ska styra är en BMW M42 motor och
kommer att se ut såhär uniufär:
Separata spjäll, ökat volym, portad topp, racekammar med ett rätt så högt kompritionsförhållande.
ska varva runt 8000 och ha en effekt på kanske 200+Hk iaf.

Är MS det rätta valet?
Vilka funktioner är bra att ha, och vilka funktioner finns till MS?
Finns MS bara MS i byggsats, eller finns det färdig byggda att köpa?

Oj det var många frågore på en gång men jag är en amatör också :oops:

Tacksam för all typ av hjälp!
Senast redigerad av 1 TOBE, redigerad totalt 17 gånger.
Tobias Holmgren
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nu börjar det ju låta intressant.
Har du en mer exakt spec på motorn eller är det under planering fortfarande?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Neider: Tack, där fanns det en del att hämta upp iaf. :thumbsup:
Tobias Holmgren
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Ernst: Delvis färdigplanerad. kan skriva ner lite..

Borr: 86mm standard 84mm
Slag: 88mm standard 81mm
volym: 2050cc standard 1800cc
..genon att mixtra ihop m47vev, m44stakar och s50kolvar.

Spjäll: Bmw s14. 46mm

Sen är resten under planering.
Tobias Holmgren
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Jag kan tillägga att man hittar rätt mycke bra läsning här: http://forum.megasquirt.se/
om det är någon som går i samma MS tankar.
Tobias Holmgren
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Både Megasquirt och VEMS är på uppgång. Tänka sig att VEMS t.o.m har ett eget mappningsprogram på g. Istället för att "låna" Megasquirts MegaTune.

De dyker ju upp nya sprut nu som verkar vara bra. Motornord har ju börjat sälja något nu som verkar vara väldigt pålitligt och användarvänligt.

Men man måste ställa allt mot väggen. Som Samuel säger i den tråden Neider visade i ett tidigare inlägg, att de kan vara värt ett lite dyrare och mer användarvänligt sprut. VEMS ställer en del krav på dig som installatör och användare.

Säg att du köper ett VEMS t.ex, du installerar och efter 2 kvällars mek får du igång bilen. Åker ut och börjar köra och tycker bilen börjar röra på sig men de känns ändå som om de inte finns de där riktiga klippet. Ja, du mappar på o försöker hitta åt de som "känns fel". Kör kanske upp 150 liter bränsle. De är i runda slängar 1650kr idag. Sen ska du byta olja, filter och stift för att bilen gått på tok för fett. Jaa då är de några hundra till och fort är de tusenlappar.

I det läget kanske de är bättre att köpa ett lite dyrare sprut men där du har fler funktioner och slipper köra upp en massa bränsle för att hitta ett fel. De kan vara ett värde som är fel eller att VEMS fått för sig att ändra själv. Har hänt mig en gång själv och även på andras bilar. Lite störande men de var en bugg i programvaran.

Men får du ett DTA för 4-cyl för 8-9000kr så skulle jag hellre köpa de än ett VEMS.

Nu funkar mitt VEMS väldigt bra men DTA är alltid DTA! ;)

Lycka till! Låter som ett intressant motorbygge iaf! :bang:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Re: Någon som är haj på megasquirt?

Inlägg av Wackt »

TOBE skrev:Jag har tänkt att installera ett MS på en motor, Det är bara ett litet problem: Jag är helt ny på sånthär med styrsystem :-?
Men någon gång måste man lära sig..

Lite har jag läst mig till, men jag har många funderingar..
Vad behöver jag? vad ska jag tänka på?

Motorn som MS:et ska styra är en BMW M42 motor och
kommer att se ut såhär uniufär:
Separata spjäll, ökat volym, portad topp, racekammar med ett rätt så högt kompritionsförhållande.
ska varva runt 8000 och ha en effekt på kanske 200+Hk iaf.

Är MS det rätta valet?
Vilka funktioner är bra att ha, och vilka funktioner finns till MS?
Finns MS bara MS i byggsats, eller finns det färdig byggda att köpa?

Oj det var många frågore på en gång men jag är en amatör också :oops:

Tacksam för all typ av hjälp!
MS tror jag är ett bra val men det kräver mer av dig som användare än ett eftermarknadssprut av någon känd tillverkare. Det kräver att du sätter dig in själv i mycket frågor. Så mitt råd är läs mycket och försök förstå grundprinciperna för hur en motorstyrning funkar och även grunderna i hur en motor fungerar. Läs mycket och känn dig säker på vad du ger dig in på innan. Ett bra tips är att göra ett studiebesök hos någon som kör med det och se en installation innan. Fråga andra är bra men man måste själv också sätta dig och läsa i dokumentationen för den är väldigt bra. Där här är inte på något sätt omöjligt att lära sig.

Vad du behöver är.. ett MS av önskad version och en hopper givare. Sen måste du bestämma dig för hur du ska göra med tändningen. Det är den som mest påverkar hur din installation ser ut. Ska du bara sköta bränslet med MS så är det förhållandevis lätt. Men du missar en stor del av vistsen med ett motorstyrningsystem om du frågar mig. Mitt råd är att vända dig till någon som säljer färdiglödda system (finns på megasquirt.se) och beskriv hur du vill ha ditt system uppbyggt och köp ett färdigt.

Vad menar du med funktioner ?
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Nyman:

Det ligger nåt i det du säger, Men pengar är som vanligt det man har för lite av..
Vad gör tex. DTA:s system så mycket mer lättanvänt?
eller varför tex. Vems är så mycke svårare?
Det skiljer ju några tusenlappar, så att självklart ska det funka bättre,
Men Vad är skillnaden igentligen?

Sen är det detta valet mellan mapsensorstyrning eller Alpha-N
Jag har läst att man bör man köra Alpha-n om man kör med separata spjäll och vass kam, vilket jag har tänkt att göra.

Samuel skrev i den tråden du också nämnde att Alpha-N och Vems inte funkade bra ihop, är det samma med MS då tror du?

Wackt:

Jag har läst en massa det senaste och suger in all information jag hittar som verkar vettig.
Vad jag menar med funktioner menar jag snarare outputs tex:

shiftligt, kylfläktstyrning, Launch Control osv..
Tobias Holmgren
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Shiftlight, fläktstyrning, launchcontrol osv finns till MS. Man får ladda i en ny programkod som kallas Extrakod eller MSnS-extra.
Finns massor av info här http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm

Det som talar för tex DTA jämfört med MS är att de flesta funktioner man vill ha finns inbyggda i boxen redan.
Gillar man att pilla lite själv (som jag) så är det roligare med MS, dessutom kostar det ungefär halva pengen.

Som alltid, man får vad man betalar för!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

För att vara lite krass.

MSnS saknar några saker som VEMS har inbyggt.
Shiftlight, launchcontrol, shiftcut osv... Inga stora grejer men dock grejer som man kanske använder.
Sen är de MYCKET bättre kontakter till VEMS än till MS. MS kör ju oftast med "datakontakter". Vet inte vad dom heter men ja tycker dom känns lite rappliga. VEMS har där bättre kontakter, och de vibrerar ju en del i bilen och jag har sett en del lödningar som släppt på MS-kontakterna tyvärr. Men de kan man säkert åtgärda om man vill.

VEMS har ju oftast 8st tändsteg inbyggda och 8st spridarsteg inbyggda för att kunna driva tändspolar och spridare. Vilket är bra. MS kan ha ett tändsteg inbyggt annars så kan man få löda till extra.

Men allt är ju vad man beställer, absolut!

DTA är utprövat och tål en del stryk, dels rent praktiskt men även kan du kanske råka koppla på 12V, på jorden och skicka in ström fel väg osv, ett VEMS säger oftast God Natt då... Likaså med kass jordning eller liknande. DTA tål såna saker bättre. MS har nog samma sjuka som VEMS där. Än om DTA;t kanske inte mår som om den vore på solsemester i Tunisien så tål den de och fungerar vidare. VEMS kan du bränna ett drivsteg eller liknande och måste löda om.

Men känner du att ett MS är vad din ekonomi mäktar med och du vill testa de så gör de. Kör på magkänslan. megatune.se kan du få mycket hjälp och även köpa färdiga boxar och kanske kabelhärva oxå! ;)

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det viktigaste måste väl ändå vara att sprutet mäktar med att styra motorn ordentligt? Går man på Samuels erfarenheter
så verkar ju inte VEMS riktigt klara ut en vass maskin? Vad säger att MS gör ett bättre jobb med en vass maskin?
Zeb Arvidsson
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Bra Tobe du verkar läsa på duktigt... :wink:

Just extrafunktioner men även loggning är det som MS är dålig på. Det går at lösa men kräver att man ger sig in i boxen och löder samt laddar in extrakoden.

Tjatar lite... hur har du tänkt att göra med tändningen ?
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Zeb skrev:Det viktigaste måste väl ändå vara att sprutet mäktar med att styra motorn ordentligt? Går man på Samuels erfarenheter
så verkar ju inte VEMS riktigt klara ut en vass maskin? Vad säger att MS gör ett bättre jobb med en vass maskin?
VEMS klarar av vassa maskiner, men helst överladdat då. De finns för få punkter att justera bränsle och tändning på. Främst tändning.

VEMS har 4st "olika" Megatunes man kan använda sig.

12x12 Megatune Standard (sugmotor)
12x12 Megatune High Boost (överladdad motor)
16x14 Megatune Standard (sugmotor)
16x14 Megatune High Booost (överladdad motor)

12x12 är så många punkter de finns. Då ska du på detta, som sugmotor sätta in från varvtal 500rpm ända upp till 8000rpm som du ska varva. Och detta på 12st punkter. 7500/12=625
Dvs att du kan sätta dessa mappningspunkter med 625rpm mellan varje punkt. Du kan givetvis sprida ut dem lite mera, spec om du kör samma tändning på 0 atmosfärstryck och 3000rpm ända upp till 4500rpm, där har du t.ex 35 graders tändning.

Men problemet blir ju på bränslesidan. Har du 12 mappningspunkter med 625rpm mellan varje så på en vass sugmotor blir de problem. Du kan ju ha olika verkningsgrad på 3200rpm och 3400rpm och sen ännu en ny på 3800rpm. Där har du redan gjort av med 3st punkter, då har du 9st kvar.

Visst är 16x14 bättre då, med fler mappningspunkter men ändå på tok för lite om man måste ändra bränslet på varje 200rpm. Eller kanske ännu mer tight.

DTA har nog många många fler punkter och deras system är upplagt på ett helt annat sätt.

Överladdat funkar fint med VEMS. Iaf på min motor med den är ju ingen super sugmotor i grunden heller. Har jag 130-140hk som sugmotor så är jag nöjd. Kör ju så galet låg kompa. 7,5:1.

Lycka till med sökandet efter ett bra styrsystem. Men DTA slår MS och VEMS med hästlängder. Sen kommer finns ju alltid Autronic och Motec, men då börjar de genast att kosta mer!

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Här finns DTAs programvara, det märks att det kostar lite mer. Mer lättöverskådligt och väldigt utförliga kopplingsscheman tex.
http://www.dtafast.co.uk/Downloads/Downloads_Index.htm

Zeb nämnde en viktig grej med motorstyrning, och det är att den klarar själva grundkraven:
Styra soppa och tändning utan att missa en enda gång.
MS har blivit lite inflammerat med en massa extra jox, jag hade nog hellre sett att de lagt krutet på att utöka bränsle och tändmapparna med fler lastpunkter. Styrning för automatlåda är inget jag känner behov av iaf.
12x12 funkar ju bra till en stor och snäll jänkeåtta, men det blir som sagt lite värre med högvarviga små sugmotorer.
Även överladdade motorer med liten volym och stora spridare blir svåra att mappa ordentligt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev: Zeb nämnde en viktig grej med motorstyrning, och det är att den klarar själva grundkraven:
Styra soppa och tändning utan att missa en enda gång.
Precis! Och de där med lastpunkterna är ju som sagt något som är ett litet problem vid sugmotorerna framförallt.

De är ju bättre att de kanske fanns 30x20 lastpunkter eller 30x30 kanske, bättre att de finns punkter man inte ska använda än att man har för få!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Tack alla för en massa fin hjälp!
Jag måste säga att jag är mer sugen på ett lite dyrare system typ DTA.
Mycke med tanke på antalet lastspunkter, kolumner eller vad man kallar det.
Runt 8000 varv kanske inte är extremt men man sak väl kunna uppdatera motorn
igen om man så vill utan att behöva bygga om hela styrsystemet.
Men det kostar ju det dubbla som sagt, men det kanske är värt det..

Wackt:

Tjata på bara, Då lär jag mig mycke.
Jag har faktist köpt Haynes bok om "Motorstyrning Och Bränsleisprutningssystem" :D
Hur jag ska göra med tändnigen var en bra fråga för den har jag inget riktigt svar på,
Jag ska iaf ha ett styrsystem som både styr bränsle och tändning.
Sen tror jag att vi ska använda orginal tändspolar till en början, om det går.
motorn har 4 spolar orginal och dom borde väl räcka.
men som sagt jag är ny på detta så kom gärna med tips hur man kan lösa den biten.
Tobias Holmgren
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har tändspolarna inbyggda drivsteg eller inte?

Såna saker kan styra rätt mycket om de är värt att använda eller inte!
Men jag tror de kommer funka prima med dom.

Låter som om du kommit rätt i tanken att satsa på ett DTA iaf! :)

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
TOBE
Postar så det viner...

Inlägg av TOBE »

Nej, dom har inte inbyggda drivsteg.
Finns det sprut som har inbyggda steg eller kör man alltid med separat eller "integrerat i spolen"?
Tobias Holmgren
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

För att sammanfatt lite kort olika tändsystem så kan man säga så här.

En spole och fördelare:

Ett steg måste finns i MS (Motorstyrning/Megasquirt). Spolen kopplas till en fördelare som ser till att rätt cylinder får gnista. Triggersignalen kan tas från antigen ett tandat hjul på veven eller en fast brytarspets i fördelare. Märk väl att inte alla system klarar alla olika typer av tandat hjul. Finns mängder tex 60-2 (60 tänder och två fattas)

Fördel: Enkelt
Nackdel: Vissa hävdar att det inte blir så exakt. Men det funkar på många motor, men visst det är många mekaniska felkällor.

Wasted Spark

Två steg i MS som styr två tändspolar som i sin tur ger gnista åt två tändsitift och som tänder samtidigt en av dom är i fas och den andra är inte i tändfas. man slösar altså men den gnista därav namnet. Men faktum är att nästan all energi gå till den som verkligen ska tända så man förlorar inte så mycket. Har med att strömmen har lättare för att få fen om kompremierad luft. Triggern tar man från en ett tandat hjul på veven.
Det mest kända här i Megasquirt kretsar är Edis system. Som är väldigt smidigt, finns mycket att läsa om detta.

Fördel: Hyfsat enkelt kräver bara givare på veven. Funkar bra !
Nackdel: lite förlorad tändenergi

Coil on plugg

En spole per stift drivs av fyra tänd steg i MS. Triggern måste tas från både veven och kammen med tandade hjul för att det ska bli rätt. En cylinder tänder ju en gång på två varv på motorn så det gäller att MS vet vilket varv den ska tända därav vevaxelgivaren.
Fördel: mycket exakt och bra med energi
Nackdel: kräver givare på både vev och kam.

LIte råd:

Vilka förutsättningar har din motor för del olika system. Vad finns det ? Fördelare, brytarspetsar, tandade hjul givare...

Bestäm hur du vill bygga upp dit system och kolla innan att det Motorstyrningsystem du ska använda klarar detta

Kolla att MS klara de vev och kamaxelgivare du tänkt använda finns lite olika.
Skriv svar