Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikanter

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikan

Inlägg av marcus »

Jonas Öhman skrev:
Zeb skrev:Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.

Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
....
Ett lätt tryck på bromspedalen, precis så att bromlamporna tänds är väldigt effektivt :D
Man kan tycka det med förvånansvärt ofta så har det ingen eller motsatt verkan...
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Egentligen off-topic men intressant:

När jag långpendlade mellan Grästorp och Malmö i mitten av nittiotalet hade jag alltid bråttom hem, och tro det eller ej, min Renault 5 klarade utan problem en marschfart av 130 km/h.
Men sen var det medtraffikanterna och hur de klarade mina omkörningar. Svenssonbilar och BRITTISKA statusnbilar inga problem. Statusbilar av svenskt eller tyskt fabrikat, omkörning i mycket hög fart max två minuter senare.
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Widell skrev:I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
Eller så kan man faktiskt hålla uppe farten även i en renault nu.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Reco skrev:
Widell skrev:I min familj hade vi för längesen en grön (!) mercedes och en renault 5. Om min mor kom upp bakom folk i mercan flyttade de snällt på sig, men om man kom upp bakom i renaulten i samma hastighet ver det näst intill omöjligt att bli omsläppt...
Tycker inte jag märker av det nuförtiden faktiskt. Folk kanske har minskat sitt status-tänkande i trafiken?
Eller så kan man faktiskt hålla uppe farten även i en renault nu.
Va? :confused:
Du missade nog vad jag skrev... Hon körde alltså precis likadant (dvs lika fort mm.), men andra trafikanter betedde sig märkbart annorlunda beroende på om hon satt i mercan eller renaulten.
De liksom automatiskt makade på sig oavsett om man ville om eller inte när man körde mercan, vilket verkligen inte hände i den lilla femman.

Det finns nog en sanning i det du säger iofs, även om det inte var ett svar på det här. Bilars prestanda har kanske jämnats ut, och därmed har kanske de speciella förartyperna (t.ex. stötfångarslickaren) spridits ut bland märkena? Inte vet jag.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Det jag menar är att man allt för ofta släpper om småbilar med små motorer och sen får sakta ner för att de sackar i uppförsbackar osv.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Lite som stötfångarsniffaren, men tvärtom:
Gäller alla kategorier av bilar. även de som ser ut som potentiellt lite mer alerta.

Man kommer åkande i sitt vanliga tempo (lagligt i mitt fall) och längre fram på vägen närmar sig en korsning med bil som har väjningsplikt.
När man kommit så nära att man måste bromsa fall bilen kör ut så ja, självklart ska han ut. okej, han kanske har bråttom, så man ger honom visst överseende, för han har nog snart rätt hastighet eller mer, men NEJ! ALLTID såsar de iväg, gärna toppar de 10km under hastighetsgränsen, bromsar ner mig surt och ännu mer för att man ska skapa en lucka eftersom man alldeles för fort var uppe i röven på honom.
Ännu bättre blir det när han efter någon kilomter dessutom ska svänga igen.

Detta händer oftast när man är stressad men ändå valt att hålla hastigheten. :thumbsup: <-- långfinger
Martin .. Sköld
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det känns dessutom som det är en medveten handling, för enligt min erfarenhet väntar de ALLTID tills man
har kommit tillräckligt nära innan de kör ut. Spelar ingen roll om de dyker upp i korsningen när man fortfarande
är långt bort.
Zeb Arvidsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Zeb skrev:Det känns dessutom som det är en medveten handling, för enligt min erfarenhet väntar de ALLTID tills man
har kommit tillräckligt nära innan de kör ut. Spelar ingen roll om de dyker upp i korsningen när man fortfarande
är långt bort.
Japp typiskt 195an hem från stan syndrom.
Lite samma sak med folk som envisas sakta ner till 50 på 195an fast dom har en avfart.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Re: Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikan

Inlägg av John »

Jonas Öhman skrev:
Zeb skrev:Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.

Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
....
Ett lätt tryck på bromspedalen, precis så att bromlamporna tänds är väldigt effektivt :D
Jag måste påstå att 2x 55w backlampor också är väldigt effektivt.
Nya brukisen borde också vara tämligen effektiv, 4x 55w arbetsbelysning bakåt borde upplysa :mhihi: stötfångarsniffaren om mina åsikter. Har inte stött på någon sniffare sen den ljusrampen monterades. :tongue:

http://i25.tinypic.com/33w5x6a.jpg
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Vet inte om det funkar på min Sierra men på 2- och 740in som jag hade kunde man lyfta backspärren på vxlspaken och dra den längst till vänster i vxlspåret utan att lägga den i riktigtbackläge. Backlamporna tändes och förvånansvärt många bromsade ordentligt och la sig oftast 80-100 m bakom. Detta är ju ändå för lite men ändå.
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Elias skrev:Vet inte om det funkar på min Sierra men på 2- och 740in som jag hade kunde man lyfta backspärren på vxlspaken och dra den längst till vänster i vxlspåret utan att lägga den i riktigtbackläge. Backlamporna tändes och förvånansvärt många bromsade ordentligt och la sig oftast 80-100 m bakom. Detta är ju ändå för lite men ändå.
aha... den roliga blinkande julgransbelysningen... åka, pumpbromsa, varningsblinka, back-växel-blinka...och bakre dimljus blinkning... (detta kräver helst 3 händer)... :) men det skickar bakomvarande bilar en bit bakåt... :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Skriv svar