Erfarenheter kring dieseltrimbox eftersökes.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

David Alesand
Dunderpostare!

Erfarenheter kring dieseltrimbox eftersökes.

Inlägg av David Alesand »

All kunskap i detta ämne mottages gärna. Finns det skadliga boxar? Bättre, mindre bra etc?
-692-
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

jag har bsr ppc till min audi a4 170hks tdi, är ju som ett chip man laddar in, fungerar kanonbra. Jättebra att kunna ladda ur vid behov. Trimboxar känns typ 50% så seriöst som ett chip.
/Andreas
David Alesand
Dunderpostare!

Men vad är egentligen skillnaden? KCR till exempel verkar ju slå sig för bröstet rejält;

"KCR-boxen ökar inte laddtrycket utan ändrar styrningen för bränslet, vilket ger en säker och trygg trimning. Detta kan göras pga av att moderna dieselmotorer går på ett överskott av luft. En ökning av laddtrycket skulle öka påfrestningarna i motorn."
och
"KCR Diesel Power® är ett etablerat koncept med över 10 års erfarenhet av 45.000 installationer."

?
BSR verkar inte ha till min bil. :(

Men dom har till den här Daewoon!? Har aldrig sett innan.
Bild
-692-
David Alesand
Dunderpostare!

Aha! Badge engineering alá GM! Det är ju en Opel.
-692-
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

David Alesand skrev:Aha! Badge engineering alá GM! Det är ju en Opel.
En Opel GT som om jag inte minns fel tillverkas i USA och egentligen är en Cheva eller nåt sånt amerikansk..
Andreas Ekslätt
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Andreas skrev:
David Alesand skrev:Aha! Badge engineering alá GM! Det är ju en Opel.
En Opel GT som om jag inte minns fel tillverkas i USA och egentligen är en Cheva eller nåt sånt amerikansk..
Pontiac Solstice

Bild
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Widell skrev: Pontiac Solstice
Precis!! Men Opeln är snyggare
(jag har dessutom provkört en sådan) :D
Andreas Ekslätt
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

tidiga dieselboxar maninpulerar bara signalerna till och från styrboxen, dvs lurar boxen. Om de nya gör det också vet jag inte.

Ett chip ändrar själva programvaran.
/Andreas
David Alesand
Dunderpostare!

Låter (inte) bra, det var lite det jag var inne på. Lurar man så kan det bli slitage o trasigheter.
-692-
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

David Alesand skrev:Låter (inte) bra, det var lite det jag var inne på. Lurar man så kan det bli slitage o trasigheter.
Visst kan det. Men vad motorn får i båda fallen är mer diesel. Så på den punkten är det ingen skillnad. Jag tar hellre ett optimerat chip än en box. Men hellre än box än ett dåligt chip. Och när det bara pumpas ut chip till nya modeller så är jag tveksam om det ligger så mycket tester bakom.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Har också funderat lite i dessa banor, skulle vilja ha lite mer must i Gammel-Passaten så jag kollade lite hos KCR, detta är direkt saxat från deras hemsida:
"Common-Rail:
Principen bakom Common-Rail är att en högtryckspump trycksätter och levererar bränslet till en ackumulator, kallad "rail". Denna ackumulator är gemensam för alla cylindrar, därav namnet Common-Rail (Gemensamt-Rör). Bränslet sprutas sedan in i förbränningsrummet under mycket noggrann övervakning av tid/tryck för att erhålla rätt mängd diesel. Bränslet duschas in i flera faser under en förbränningscykel via en elektronisk insprutare som kan öppnas/stängas mycket snabbt. Common Rail systemet arbetar hela tiden med olika tryck som varierar från 250 bar till 1350/1600/1800 bar och bränslemängden doseras genom att variera insprutningstiden. Allt detta beräknas kontinuerligt utav styrboxen utifrån aktuellt diesel tryck (mäts med en trycksensor monterad på röret) samt beräknad mängd diesel. Oavsett vad trycket är just för tillfället, så doseras alltid rätt mängd diesel.

KCR Master III
KCR's Master III boxar ansluts till tryckgivaren och behandlar informationen som sänds till bilens styrbox. Genom att ändra karaktäristiken för givaren utsignal så skickas en modifierad signal till styrboxen. Denna modifiering är mycket avancerad att utföra för att få ett perfekt resultat. Denna signal lurar systemet till att injicera mera diesel genom att öppna insprutarna under en längre tid. Detta betyder att vid ett visst dieseltryck injiceras diesel under längre tid pga KCR boxen. Detta ger den ökade effekten."

Detta gäller ju då nyare motorer med Common rail. På de äldre (typ min passat med gammal hederlig VP-rotorpump, finns inte riktigt lika utförlig info, men man kopplar ju trimboxen mellan styrdonet och pumpen, så då antar jag att den på något sätt fifflar med signalerna (troligtvis referensvärdessignalen, den som talar om för styrdonet i vilket läge ställverket i pumpen befinner sig) och på så vis lurar styrdonet att ge mer bränsle.

Allt detta går ju ut på att lura systemen, så frågan kvarstår ju fortfarande, vilket är bäst?
Att lura sitt originalsystem, eller programmera om det helt. :roll:

Finns det ingen här på forumet som har efrarenhet av trimboxar (helst på gamla VW TDI 8) )
Slopa dieselskatten!!
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Jag körde med KCR-box på Ibizan när jag hade den. 90 hk 1,9 TDi satt det i den. Som ni säger så lurar boxen pumpen. Det jag tror att boxen gör är att framför allt lägga på mer bränsle på låga varv och vid gaspådrag. För bottenvridet med box är klart förbättrat. Detta gör att du får igång turbon att ladda tidigare vilket också ger sänkt diselförbrukning.
Min Seat hade gått ca 20000 mil med box utan att det märktes på den.

Så jag tror att boxen bara "skruva pumpen" som man gjorde på den gamla goda tiden fast på ett lite mer rafinerat sätt där den tar hänsyn till varvtal och gaspådrag.

Regäl skillnad gjorde den i alla fall... saknar gamla bettan.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Skriv svar