Grupp B, de ljuva 80-talet...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Man blir ju sugen på o bygga en sportquattro alltså... 20cm kortare bakruta och 10cm längra huv, tror de är nåt sånt som skiljer mot en vanlig UR Quattro...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Nicke Nyman skrev:Man blir ju sugen på o bygga en sportquattro alltså... 20cm kortare bakruta och 10cm längra huv, tror de är nåt sånt som skiljer mot en vanlig UR Quattro...
De är kapade mellan B och C stolpen. Jag skulle nog gissa på nästan en halvmeter. Men det är bara en gissning.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag har läst och sett nånstans att totalt sett är dom 15cm kortare än en vanlig tydligen.

Och det jag vet relativt säkert är att 20cm mellan B och C stolpen är de som ska bort.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Här har vi svart på vitt!!

Audi Quattro
Production 1980–1991
Successor Audi S2
Body style(s) 2-door coupé
Engine(s) 2.1 L SOHC 10v I5 (1980–87)
2.2 L SOHC 10v I5 (1987–89)
2.2 L DOHC 20v I5 (1989–91)
Wheelbase 2522 mm (99.3 in)
Length 4404 mm (173.4 in)
Width 1722 mm (67.8 in)
Height 1346 mm (53 in)
Curb weight 1290 kg (2844 lb) - 1350 kg (2976 lb)
Fuel capacity 70 L
Designer Jörg Bensinger
Walter Treser
Dr. Ferdinand Piëch

Audi Sport Quattro

Manufacturer Audi
Parent company Volkswagen Group
Successor Audi Quattro Sport
Class Group B
Body style(s) 2 door coupé
Engine(s) 2110 cc turbo straight-5
450 PS
Transmission(s) 6-speed
Wheelbase 2224 mm (87.6 in)
Length 4240 mm (166.9 in)
Width 1860 mm (73.2 in)
Height 1344 mm (52.9 in)
Curb weight 1200 kg (2646 lb)
Related Audi Quattro


16cm skiljer de alltså på längden. Och 1,4cm bredare är SQ;n.

De vore kul o bygga en alltså... :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Hittade lite bilder.. :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Ja skulle gärna byta plats med henne i den stolen... 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Alltså, det är ju så HÄR man vill att det ska se ut på WRC.
Visst har dom kjolar och spoilers, men inte i närheten av S1:an.

Fast jag tror att dom blir hopplöst efter dagens bilar, tyvärr.
Dock finns det väl potential att trimma upp båda chassi och motor.

Skulle vara skoj att se något sådant bygge typ på Race of Champions.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

För några år sen tror ja minsann att dom körde med S1an på ROC faktiskt. Stig Blomqvist vann med 1,5sekund över Carlos Sainz. :D Beror väl på att han visste hur dessa skulle hanteras...

Jag tror att om man skulle släppa ut en Grp B bil i en WRC tävling, OM den skulle hålla sig kvar på vägen hela tiden skulle den nog vinna, men de ser de väl som en hög risk o köra med dessa o därav får dom stå på museum osv... :(
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

WRC-bilarna var uppe i ungefär samma farter som grupp B runt -91-92.
Nutidens WRC-bilar åker åttor runt grupp B, de är ju 20 år nyare när det gäller allting.
300 hk från ca 2000 rpm och mastodontvrid över nästan hela registret ger ju bra mycket mer lättkörda bilar.
Som alltid inom racing/rally handlar det ju om att optimera bilen efter de givna reglerna.
Se bara på F1, det går läskigt fort och plockas ut vansinniga effekter trots striktare regler.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
2(SiC)
Dunderpostare!
Inlägg: 694
Blev medlem: 28 dec 2003 13:48
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Ååå dom e ju så brutala dom gammla Quattrosarna :lovies:
Var kul på Gatebil där det fanns en hel del ombygda sådana :P
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Nicke Nyman skrev:Jag har läst och sett nånstans att totalt sett är dom 15cm kortare än en vanlig tydligen.

Och det jag vet relativt säkert är att 20cm mellan B och C stolpen är de som ska bort.
:thumbsup: Jag tolkade ditt förra inlägg som att du menade att de var kapade efter rutan.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Utvecklingen har ju självklart gått framåt, men just när de gäller dessa bilar, som va nå riktiga bestar i mina ögon blir man ändå kär.

Som du säger Karlsson så är ju dagens WRC bilar högteknologiska maskiner. De enda ja egentligen tycker me dom är väl att de gått ifrån växelspak till fina kolfibervingar som de duttar på när de växlar... Blir lite för mycket bara ratta då.... Ja vill tillbaka till spaken igen... ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Zeb skrev:
kardanaxel skrev: Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln :confused:
Jag gissar att man ville korta hjulbasen för ökad manövrerbarhet. Men jag tycker det är synd att dom inte tog
klivet fullt ut och byggde en bil med en tvärmonterad femma baktill :banana:
MG Metro 6R var tuff med mittmonterad sexa :)
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Dom testade ju några gamla rallyjärn på Top Gear eller 5 gear en gång.
Dom fick ganska duktigt med smisk av dom nyare bilarna.

MEN jag skulle inte tacka nej till en åktur med Vatanen, Mäster eller Röhrl i en Audi, RS200 eller en Reunalt 5:a.

Har åkt i en Sierra Cossi med ca 500 häst på isbana, den gick STENHÅRT!
Skriv svar