Grupp B, de ljuva 80-talet...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
De är kapade mellan B och C stolpen. Jag skulle nog gissa på nästan en halvmeter. Men det är bara en gissning.Nicke Nyman skrev:Man blir ju sugen på o bygga en sportquattro alltså... 20cm kortare bakruta och 10cm längra huv, tror de är nåt sånt som skiljer mot en vanlig UR Quattro...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!![:hey:](./images/smilies/icon23.gif)
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
![:hey:](./images/smilies/icon23.gif)
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Här har vi svart på vitt!!
Audi Quattro
Production 1980–1991
Successor Audi S2
Body style(s) 2-door coupé
Engine(s) 2.1 L SOHC 10v I5 (1980–87)
2.2 L SOHC 10v I5 (1987–89)
2.2 L DOHC 20v I5 (1989–91)
Wheelbase 2522 mm (99.3 in)
Length 4404 mm (173.4 in)
Width 1722 mm (67.8 in)
Height 1346 mm (53 in)
Curb weight 1290 kg (2844 lb) - 1350 kg (2976 lb)
Fuel capacity 70 L
Designer Jörg Bensinger
Walter Treser
Dr. Ferdinand Piëch
Audi Sport Quattro
Manufacturer Audi
Parent company Volkswagen Group
Successor Audi Quattro Sport
Class Group B
Body style(s) 2 door coupé
Engine(s) 2110 cc turbo straight-5
450 PS
Transmission(s) 6-speed
Wheelbase 2224 mm (87.6 in)
Length 4240 mm (166.9 in)
Width 1860 mm (73.2 in)
Height 1344 mm (52.9 in)
Curb weight 1200 kg (2646 lb)
Related Audi Quattro
16cm skiljer de alltså på längden. Och 1,4cm bredare är SQ;n.
De vore kul o bygga en alltså...![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Audi Quattro
Production 1980–1991
Successor Audi S2
Body style(s) 2-door coupé
Engine(s) 2.1 L SOHC 10v I5 (1980–87)
2.2 L SOHC 10v I5 (1987–89)
2.2 L DOHC 20v I5 (1989–91)
Wheelbase 2522 mm (99.3 in)
Length 4404 mm (173.4 in)
Width 1722 mm (67.8 in)
Height 1346 mm (53 in)
Curb weight 1290 kg (2844 lb) - 1350 kg (2976 lb)
Fuel capacity 70 L
Designer Jörg Bensinger
Walter Treser
Dr. Ferdinand Piëch
Audi Sport Quattro
Manufacturer Audi
Parent company Volkswagen Group
Successor Audi Quattro Sport
Class Group B
Body style(s) 2 door coupé
Engine(s) 2110 cc turbo straight-5
450 PS
Transmission(s) 6-speed
Wheelbase 2224 mm (87.6 in)
Length 4240 mm (166.9 in)
Width 1860 mm (73.2 in)
Height 1344 mm (52.9 in)
Curb weight 1200 kg (2646 lb)
Related Audi Quattro
16cm skiljer de alltså på längden. Och 1,4cm bredare är SQ;n.
De vore kul o bygga en alltså...
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Alltså, det är ju så HÄR man vill att det ska se ut på WRC.
Visst har dom kjolar och spoilers, men inte i närheten av S1:an.
Fast jag tror att dom blir hopplöst efter dagens bilar, tyvärr.
Dock finns det väl potential att trimma upp båda chassi och motor.
Skulle vara skoj att se något sådant bygge typ på Race of Champions.
Visst har dom kjolar och spoilers, men inte i närheten av S1:an.
Fast jag tror att dom blir hopplöst efter dagens bilar, tyvärr.
Dock finns det väl potential att trimma upp båda chassi och motor.
Skulle vara skoj att se något sådant bygge typ på Race of Champions.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
För några år sen tror ja minsann att dom körde med S1an på ROC faktiskt. Stig Blomqvist vann med 1,5sekund över Carlos Sainz.
Beror väl på att han visste hur dessa skulle hanteras...
Jag tror att om man skulle släppa ut en Grp B bil i en WRC tävling, OM den skulle hålla sig kvar på vägen hela tiden skulle den nog vinna, men de ser de väl som en hög risk o köra med dessa o därav får dom stå på museum osv...![:(](./images/smilies/icon_frown.gif)
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jag tror att om man skulle släppa ut en Grp B bil i en WRC tävling, OM den skulle hålla sig kvar på vägen hela tiden skulle den nog vinna, men de ser de väl som en hög risk o köra med dessa o därav får dom stå på museum osv...
![:(](./images/smilies/icon_frown.gif)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
WRC-bilarna var uppe i ungefär samma farter som grupp B runt -91-92.
Nutidens WRC-bilar åker åttor runt grupp B, de är ju 20 år nyare när det gäller allting.
300 hk från ca 2000 rpm och mastodontvrid över nästan hela registret ger ju bra mycket mer lättkörda bilar.
Som alltid inom racing/rally handlar det ju om att optimera bilen efter de givna reglerna.
Se bara på F1, det går läskigt fort och plockas ut vansinniga effekter trots striktare regler.
Nutidens WRC-bilar åker åttor runt grupp B, de är ju 20 år nyare när det gäller allting.
300 hk från ca 2000 rpm och mastodontvrid över nästan hela registret ger ju bra mycket mer lättkörda bilar.
Som alltid inom racing/rally handlar det ju om att optimera bilen efter de givna reglerna.
Se bara på F1, det går läskigt fort och plockas ut vansinniga effekter trots striktare regler.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ååå dom e ju så brutala dom gammla Quattrosarna
Var kul på Gatebil där det fanns en hel del ombygda sådana![:P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![:lovies:](./images/smilies/lovies.gif)
Var kul på Gatebil där det fanns en hel del ombygda sådana
![:P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Nicke Nyman skrev:Jag har läst och sett nånstans att totalt sett är dom 15cm kortare än en vanlig tydligen.
Och det jag vet relativt säkert är att 20cm mellan B och C stolpen är de som ska bort.
![:thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!![:hey:](./images/smilies/icon23.gif)
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
![:hey:](./images/smilies/icon23.gif)
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Utvecklingen har ju självklart gått framåt, men just när de gäller dessa bilar, som va nå riktiga bestar i mina ögon blir man ändå kär.
Som du säger Karlsson så är ju dagens WRC bilar högteknologiska maskiner. De enda ja egentligen tycker me dom är väl att de gått ifrån växelspak till fina kolfibervingar som de duttar på när de växlar... Blir lite för mycket bara ratta då.... Ja vill tillbaka till spaken igen...![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Som du säger Karlsson så är ju dagens WRC bilar högteknologiska maskiner. De enda ja egentligen tycker me dom är väl att de gått ifrån växelspak till fina kolfibervingar som de duttar på när de växlar... Blir lite för mycket bara ratta då.... Ja vill tillbaka till spaken igen...
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
MG Metro 6R var tuff med mittmonterad sexaZeb skrev:Jag gissar att man ville korta hjulbasen för ökad manövrerbarhet. Men jag tycker det är synd att dom inte togkardanaxel skrev: Audin och de andra bilarna är helt klart bland det grymmaste som byggts men jag kan bara inte förstå hur de tänkte på audi när de byggde sportquattron...? Varför kortar man en bil i baken när man redan hängt ut motor och låda framför framaxeln
klivet fullt ut och byggde en bil med en tvärmonterad femma baktill
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dom testade ju några gamla rallyjärn på Top Gear eller 5 gear en gång.
Dom fick ganska duktigt med smisk av dom nyare bilarna.
MEN jag skulle inte tacka nej till en åktur med Vatanen, Mäster eller Röhrl i en Audi, RS200 eller en Reunalt 5:a.
Har åkt i en Sierra Cossi med ca 500 häst på isbana, den gick STENHÅRT!
Dom fick ganska duktigt med smisk av dom nyare bilarna.
MEN jag skulle inte tacka nej till en åktur med Vatanen, Mäster eller Röhrl i en Audi, RS200 eller en Reunalt 5:a.
Har åkt i en Sierra Cossi med ca 500 häst på isbana, den gick STENHÅRT!