vinterbilar 2007/2008

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Manta B med 2.2E
Marcus Marklund

www.millway.se
Caroline
Turbopostare!

Inlägg av Caroline »

Reco skrev:Nu har jag sunkat omkring i min "kära" vinterbil i ett par veckor och ställer mig själv en fråga varje dag. Så jag tänkte att jag kanske kunde få några svar av er...
Hur står man ut med att köra en sunkig vinterbil i ett halvår?
All älskad körglädje är ju borta. Jag kommer dessutom få vibrationsskador i hela kroppen. Hur gör ni för att stå ut?

Nu vänder jag mig självklart till er som inte har drömbilar som vinterbilar
Du har bara inte upptäckt de fina me bilen...
Sätter du den i en stolpe så får du med mig att göra. :evil:
Vinter? vad är de?
[Caroline Knutsson]
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Anledningen till att jag har en vinterbil överhuvudtaget var ju mest att det fanns en sunk att tillgå och ett garage ledigt. =)
Men visst.
Våren kommer vara underbar.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Reco skrev:Anledningen till att jag har en vinterbil överhuvudtaget var ju mest att det fanns en sunk att tillgå och ett garage ledigt. =)
Men visst.
Våren kommer vara underbar.
Nu tycker jag du är negativ. Köp ett par kapskivor, kapa fjädringen, plocka ur all inredning. Montera en liten turbo o kompsänk.

Sen när Caroline kommer hem igen, så köper du nya fjädrar, för det är ju alltid bra, och så tar du och monterar in inredningen som du inte har slitit på med skitiga vinterkläder.. Turbon låter du sitta i.

Så blir Caroline glad också. Ny väghållning, turbo, och fräsch inredning.

Golf II kan ju faktiskt vara roliga...

Annars skippar du den, och köper dig en e38, och slänger i v8an i IS'en i vår.

Eller så skiter du i mina löjliga råd, och kör en (för dig), tråkig Golf. :mhihi: :mhihi:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

David Knutsson, köp en 360. När snön kommer kommer du ha så roligt att du glömmer bort hur sunkig den är. I golfen kommer du aldrig ha roligt. Bara ha en sunkig vinterbil... :D

Edit:
Köp! http://www.blocket.se/vi/14281992.htm?ca=17_s

Edit igen:
Mina tuffa Compomotive Rallye-fälgar med hankook dubbdäck är fortfarande till salu. :hey:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag har en Golf också...
92:a vit.
Så snacka inte illa om denna lilla underbara bil. :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Widell skrev:David Knutsson, köp en 360. När snön kommer kommer du ha så roligt att du glömmer bort hur sunkig den är. I golfen kommer du aldrig ha roligt. Bara ha en sunkig vinterbil... :D

Edit:
Köp! http://www.blocket.se/vi/14281992.htm?ca=17_s

Edit igen:
Mina tuffa Compomotive Rallye-fälgar med hankook dubbdäck är fortfarande till salu. :hey:
Nu kom faktiskt tankarna igång rejält. Kanske kunde vara värt ändå...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Åker nog iväg och hämtar vinteråktet ikväll, drivning i fel ände och bara lättryckare (än så länge) planen lyder 100% E85 och 230-250hk, får väl se vart det slutar...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

ERnsT skrev:Åker nog iväg och hämtar vinteråktet ikväll, drivning i fel ände och bara lättryckare (än så länge) planen lyder 100% E85 och 230-250hk, får väl se vart det slutar...
en gammal 900 S 16v?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Adolfsson skrev:
ERnsT skrev:Åker nog iväg och hämtar vinteråktet ikväll, drivning i fel ände och bara lättryckare (än så länge) planen lyder 100% E85 och 230-250hk, får väl se vart det slutar...
en gammal 900 S 16v?
Mitt i pricken. Ska bli intressant att se hur pass bra snurr man kan få för en sån. Kan bli lite budget projekt över det hela... Vore skoj och se hur fort det kan gå för 8-10k kr ink inköp av bil... :roll: :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev: Mitt i pricken. Ska bli intressant att se hur pass bra snurr man kan få för en sån. Kan bli lite budget projekt över det hela... Vore skoj och se hur fort det kan gå för 8-10k kr ink inköp av bil... :roll: :wink:
Går bra o få snurr på dessa... ;) Ja hade rätt bra snurr på min... Hade väl ungefär den effekten du siktar åt, dock på 98okt... Har en APC-box du kan få köpa, som är omlödd o allt, då behöver du bara alla givare och kontakten, sen kan du ladda pungen ur den där bilen! ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
ERnsT skrev: Mitt i pricken. Ska bli intressant att se hur pass bra snurr man kan få för en sån. Kan bli lite budget projekt över det hela... Vore skoj och se hur fort det kan gå för 8-10k kr ink inköp av bil... :roll: :wink:
Går bra o få snurr på dessa... ;) Ja hade rätt bra snurr på min... Hade väl ungefär den effekten du siktar åt, dock på 98okt... Har en APC-box du kan få köpa, som är omlödd o allt, då behöver du bara alla givare och kontakten, sen kan du ladda pungen ur den där bilen! ;)
Jag har faktiskt varit inne och pillat i apc boxar jag grejor. Det är vad jag kallar trimning det... :lol:
Hade en 9000 som höll fullt ladd till varvstopp och som även laddade fullt när det bromsades. Samt ställbart mellan 0,9 och 1,5 bar ungefär. Byggde ladd riktigt fort... Denna testade jag på e85 också, gick helt ok faktiskt även om det blev skroten sedan...

Planen nu när större spridare (har jag liggandes), större avgas (smir ihop någonting själv billigt), intercooler (måste ha tag i någon, fungerar med lite vad som...). Sedan så tänkte jag ladda omkrnig 1.3 bar till att börja med... Får duga fram och tillbaka till jobbet ett tag... Sedan när det börjar närma sig påställning av annan bil så får vi nog skrämma livet ur denna.
Tror f.ö. att den gått 30 000mil.
Har såhär långt lagt ut 1500kr på bilen, avgas och ic blir kanske 1500kr till... Kan man fixa 300-330 någorlunda driftsäkra hästar ur en sån maskin för under 10 000kr måntro... Handsken är kastad... :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Akta lådan bara tror den turbon som sitter i lågtryckarna laddar tidigt.
Sen har du ju inget APC system i S men det vet du nog redan?

Jag har en nyare 9000 IC och rör till min 900 och det funkade perfekt nästan som hansken. frågan är bara om den håller tät vid 1,3 bar
:-?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Adolfsson skrev:Akta lådan bara tror den turbon som sitter i lågtryckarna laddar tidigt.
Sen har du ju inget APC system i S men det vet du nog redan?

Jag har en nyare 9000 IC och rör till min 900 och det funkade perfekt nästan som hansken. frågan är bara om den håller tät vid 1,3 bar
:-?
Är medveten om att det inte sitter någon apc, tänkte köra med pysventil på denna, fungerar ju på alla volvos igenom tiderna och på många japanare också så jag får testa... ;)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev: Är medveten om att det inte sitter någon apc, tänkte köra med pysventil på denna, fungerar ju på alla volvos igenom tiderna och på många japanare också så jag får testa... ;)
Been there, done that, changed cylinderhead gasket to often... :mhihi: :wink:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
ERnsT skrev: Är medveten om att det inte sitter någon apc, tänkte köra med pysventil på denna, fungerar ju på alla volvos igenom tiderna och på många japanare också så jag får testa... ;)
Visst är pys väldigt budget men är man lite försiktig och nogrann så ska det nog hålla ett tag iallafall :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:
Nicke Nyman skrev:
Visst är pys väldigt budget men är man lite försiktig och nogrann så ska det nog hålla ett tag iallafall :mhihi:
Precis! Annars är ett PM inte långt borta... ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Vinterbil för min del blir iaf, till någons glädje (Maccan) en Opel Ascona B -77 med Weber 36/36. :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Nicke Nyman skrev:Vinterbil för min del blir iaf, till någons glädje (Maccan) en Opel Ascona B -77 med Weber 36/36. :D
Kärlek!
:bow:
Marcus Marklund

www.millway.se
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Reco skrev:Nu kom faktiskt tankarna igång rejält. Kanske kunde vara värt ändå...
Klart det är! Du minns väl Annandag jul -05? Det var tider det.

(För er som inte är David kan jag berätta att sent på annandagkvällen hade det snöat ganska ordentligt och jag och David tog en tur i Habo:s industriområden med min 360. Vi lade upp en lite bana vid Portsystem som skulle köras på konstant ställ. Helt underbart roligt. :D )
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Skriv svar