Köpa BMW diesel, vågar man?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

740fredrik
Megapostare!

Köpa BMW diesel, vågar man?

Inlägg av 740fredrik »

Är ruskigt sugen på en BMW diesel touring

Har funderat på en sen E36 325tds, eller om man skall satsa på en E46 330d?
Antagligen blir det att importera då det blir lättare att hitta en touring med skinn.

Satt och sökte på Autopower, verkar inte vara helt ovanligt med dyra problem med 330d, matarpumpar och dieselpumpar dom rasar :o
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

jag har haft bägge. (har 330n nu) och jag tror inte det är någon fara.
325 tdsn håller nog bättre men är relativt rå i gången i jämförelse och dessutom ganska slö på låga varv.

3 liters sexa är grymt bra. Strul med pumparna förekommer, men mest i sverige och pga den magra dieseln vi har här. Jag slår i dieseltillsats som smörjer pumpen enligt rekomendation. En pump kostar någonstans kring 9000kr + arbete (som måste göras på bmw) så den kostar en slant.

Generellt så verkar sv sålda hålla bättre eftersom det gått på en typ av bränsle hela tiden, varför nu det skulle vara bättre vet jag inte. Dessutom så tankas ofta dieselbilar vid farmartank = fuktig miljö vilket inte är bra.
/Andreas
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Klart du ska ha en BMW diesel.
Har själv haft två 525tds, en 318tds och nu en 330d.

Kan inte 320d E46 va ett alternativ till 325tds?
Prestandamässigt är de ju lika.
Men 320dn går ju mycket billigare.
Andreas K skrev:. Jag slår i dieseltillsats som smörjer pumpen enligt rekomendation. En pump kostar någonstans kring 9000kr + arbete (som måste göras på bmw) så den kostar en slant.
Enligt Rinaldo så var det inte ovanligt med VÄLDIGT dyra reparationer på 330d. Uppåt 50 tusen var inte ovanligt.
Eft när den högtryckspumpen rasar kan ge nåt övertryck i spridarna som gör att de fastnar i toppen. Så toppen måste bort och spridarna borras ut, gängas om osv... Skulle visst bara gälla 330d.
Men jag har bara hört det från honom, han hade haft inne några sådana reparationer.

Pumprenoveringar är ju betydligt billigare på E36orna är E46or.

Jag kör också med tillsats, för säkerhets skull.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Okej, pumpen i sig kostar 3-4kkr mindre än 320d pumpen vet jag (tror det var 9000 mot 13000). Trodde inte Rinaldo kunde fixa pumpar eftersom man måste justera dem med BMW dator, Branzells kan dock och de kör väl med BOSCH-datorn. Rinaldo har väl bara någon liten datorn tror jag.
/Andreas
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Andreas K skrev:Okej, pumpen i sig kostar 3-4kkr mindre än 320d pumpen vet jag (tror det var 9000 mot 13000). Trodde inte Rinaldo kunde fixa pumpar eftersom man måste justera dem med BMW dator, Branzells kan dock och de kör väl med BOSCH-datorn. Rinaldo har väl bara någon liten datorn tror jag.
Tror inte Rinaldo gör just det jobbet själv. Är väl knappt att Jacobssons gör det själv, utan mer lämnar till Branzells.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Klart du vågar. Jag tittar också på att köpa en diesel. :up:

Köptips!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

Vad är det för tillsats ni kör och hur ofta slår ni det i tanken?
BMW Samuel skrev:Kan inte 320d E46 va ett alternativ till 325tds?
Prestandamässigt är de ju lika.
Men 320dn går ju mycket billigare.
Steget från en 320d till 330d verkar inte vara så stort pengamässigt, då känns 330d hundra gånger roligare :drive:
BMW Samuel skrev:Enligt Rinaldo så var det inte ovanligt med VÄLDIGT dyra reparationer på 330d. Uppåt 50 tusen var inte ovanligt.
Eft när den högtryckspumpen rasar kan ge nåt övertryck i spridarna som gör att de fastnar i toppen. Så toppen måste bort och spridarna borras ut, gängas om osv... Skulle visst bara gälla 330d. Men jag har bara hört det från honom, han hade haft inne några sådana reparationer.
:o 50 000 är ju inget man bara snyter fram sådär... Framför allt inget man vill lägga på att reparera en bil.
Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Daniel Magnusson skrev:Klart du vågar. Jag tittar också på att köpa en diesel. :up:

Köptips!
Hehe en 740d hade ju varit riktigt fräsigt. Kan man fortfarande lastbilsregga en sedan?
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

740fredrik skrev: Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Det är nog ingen direkt orsak kanske men det kan nog vara bidragande. Ofta är det ju inget tak över farmartankarna.
/Andreas
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

740fredrik skrev:Vad är det för tillsats ni kör och hur ofta slår ni det i tanken?
Min heter Dieselnektar och det blandar jag i varje gång jag tankar.
740fredrik skrev: Steget från en 320d till 330d verkar inte vara så stort pengamässigt, då känns 330d hundra gånger roligare :drive:
Jo, det är sant. Men driftskostand skiljer också. Kanske 1-2 dl mer per mil och högre försäkringspremie. Men spelar inte det nån roll så är det klart du ska ha en 330.
740fredrik skrev: Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Det är den dåliga miljövänliga dieseln som finns i pumparna i Sverige.
Häll i tillsats som smörjer pumpen mer bara.
740fredrik skrev: Kan man fortfarande lastbilsregga en sedan?
Ja, men det är inte lika stor skillnad längre.
Det är har blivit högre skatt på lätta lastbilar.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Tanka inte nån gammal bonna-diesel så klarar du dig. Det blir nog billigare i längden. (men det är väl ingen här som gör?) :wink:

Oavsett vilken motor du köper så satsa på en E46. Den är mycket bättre och modernare.

Jag har också en 330d fast en nyare. Har "ställt på" den litegrann så nu har jag 300hk och 640Nm. 8)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

En kompis farsa ska sälja deras svensksålda 320 Diesel Touring -03 på knappt 10.000 mil. Kan det vara nåt?
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

ljungström skrev:En kompis farsa ska sälja deras svensksålda 320 Diesel Touring -03 på knappt 10.000 mil. Kan det vara nåt?
Hmm. -03, då har den faceliften (blinkers pekar uppåt) och stora motorn va? 150 hk istället för 136?

/P
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

ljungström skrev:En kompis farsa ska sälja deras svensksålda 320 Diesel Touring -03 på knappt 10.000 mil. Kan det vara nåt?
Tyvärr inte i dagsläget, pengarna är låsta i 4 andra bilar...
ljungström
Superpostare!

Inlägg av ljungström »

petnoga skrev:
Hmm. -03, då har den faceliften (blinkers pekar uppåt) och stora motorn va? 150 hk istället för 136?

/P
jepp
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Mattias Sandgren
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Jag kör E36 318tds -96 (Hej Samuel! ;) ) och är mycket nöjd. Eftersom bränsleförbrukningen är på 0.65-0.75 l/mil känns inte dieselskatten som ett straff, en bra bensinare som jag plågar lika hårt skulle kosta lika mycket att köra, minst. Orken finns inte att göra en lastbilsregistrering.

Det bör väl påpekas att om man bor så långt norrut i landet som jag har man ett problem, och det problemet heter kyla. Under -10 grader är en förkammar-diesel som min (M41 heter motorn) lite dryg att få i liv utan motorvärmare. Jag kan tänka mig att en direktinsprutad diesel är starkare, men ett bra batteri skadar inte heller för att få rätt fjong i startvarvet. Jag funderar på att montera en billig C-tek-laddare som går parallelt med motorvärmaren..
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

har knappt behövt förglöda min på hela vintern. Startar lätt men det har ju å andra sidan inte varit så kallt.
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag kan inte ens glöda min. Det är ju startknapp numera så det finns inte mycket mer att göra än att trycka på knappen. Så utvecklingen går inte helt oväntat frammåt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Skriv svar