Helhetsintryck?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Hej!

Jag är ju på väg att införskaffa 17" fälgar till Volvon och då så kommer jag till att sälja mina 16" orginalfälgar.
Nu undrar jag. Går det att besiktiga bilen med 17" fälgarna trots att det står 16" i papperna.
Vinterdäcken blir det ju samma sak med fast på andra hållet. Det är ju 15" fälgar.

Någon som vet hur det ligger till?

Mvh Mae
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Hade en Ford en gång och då stog det 13 i pappren, jag hade 15 och det var aldrig nån som sa nåt. Däcken får ju inte puta ut för mycke utanför själva bilen (hur mycke???) alltså om dina fälgar är 17 breda så får du nog inte igenom bilen... Annars är det nog lugnt tror jag. Lycka till
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

På nyare bilar ( 00 och uppåt) gäller "helbilsgodkännande". Med detta menas att man inte får avika från de dimentioner som står på registreringsbeviset. Jag besiktade min 740 med 18 tummare utan problem. Det som gäller är bara att däcken inte får sticka utanför skärmana, eller ta i någonstans.
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Det finns en sak till att tänka på du får inte ändra spårvidden mer är +/- X %(Kommer inte ihåg siffran ). Vid breddnig kan man ju ibland vara tvungen att bredda utåt för att inte ta i fjäderbenet, och då kan det bli problem...
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Så det är från årsmodell -00 som gäller?
Jag har för mig att den var bilar med årsmodell -98.

Så då menar ni att det inte skall vara några problem om man inte ändrar för mycket?

/M
Skriv svar