Audi diesel fråga
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
Audi diesel fråga
Om vi tar en A4 2.5tdi 01-04 som exempel. Vad är det som skiljer på 155hk, 163hk och 180hk motorn? Det är ju samma volym och kompression på alla 3. Enbart programvaran kan det inte vara eftersom då skulle det bli samma effekt på alla 3 när man chippar. Så nånting mer är det ju. Någon som vet? Jag kan ju inget om audi.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag tror du har fel!marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
Nu är det ju faktiskt bara motorerna dom diskuterar, så att påstå att marcus har fel är väl att ta i. Växellådor, chassi, mm har ju aldrig diskuterats.Mae skrev:Jag tror du har fel!marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
-
- Superpostare!
Vridet skiljer ju bara marginellt, 220 och 230 Nm tror jag. Behövs verkligen en annan låda för det? Turbomodellerna och dieseln har säkert andra lådor men 2,4:orna borde väl kunna ha samma. Borde vara billigast så...Mae skrev:Jag tror du har fel!marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Toyota Avensis 2,2 Premium -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 245 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Volvos 2,4modeller, 140 och 170hk modellerna är samma motor i grunden o samma låda oxå! De är boxen som skiljer dem åt, de tragiska är, vet inte om de är så fortfarande men va så i början att när man chippade dessa bilar, främst 140hk så byttes de bara box till en 170hk box o sen va de bra så! Nu är de nog inte så längre eftersom en del kunder uppmärksammade detta.
Men Audi, tjaa, ja skulle tro att de är turbon och ev kamaxlarna som är annorlunda. Går ju att kolla med KCR om detta!
// N.
Men Audi, tjaa, ja skulle tro att de är turbon och ev kamaxlarna som är annorlunda. Går ju att kolla med KCR om detta!
// N.

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jag missuppfattade nog det hela lite. Sorry!danne skrev:Nu är det ju faktiskt bara motorerna dom diskuterar, så att påstå att marcus har fel är väl att ta i. Växellådor, chassi, mm har ju aldrig diskuterats.Mae skrev:Jag tror du har fel!marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.

Jag var nog trött!

-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Att byta pump och turbo borde rimligtvis vara mest kostnadseffektivt.
Hurvida det är så att det bara är det som skiljer är ju lite svårt att veta. disskuterade ämnet med en kollega som är Audiot. Han höll med.
Vet gör vi dock inte...
Ps. 180 hk:an går som ett troll enligt envisa rykten Ds.
Hurvida det är så att det bara är det som skiljer är ju lite svårt att veta. disskuterade ämnet med en kollega som är Audiot. Han höll med.
Vet gör vi dock inte...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Vi har en sådan 180hks passat v6 tdi syncro på jobbet, automatare förviso men de går väldigt fint. Dock ganska törstig men de kan man ju nästan förvänta sig med det upplägget.Daniel Magnusson skrev:Att byta pump och turbo borde rimligtvis vara mest kostnadseffektivt.
Vet gör vi dock inte...
Ett tips är att skaffa audis motsvarighet till BMW etk, minns inte vad det heter dock, finns kanske tom online. Där kan man ju kolla om de är samma nummer på turbosarna. Alternativt kan ju kolla i listorna som turboförsäljarna brukar ha för utbytes-snurror.
/Andreas
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt: