oljetryck
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
oljetryck
Har lite knepigt oljetryck. Kör jag normalt så ligger oljetrycket normalt. Gasar jag sen till lite så går det över lite gran. Sen ligger det kvar där enda tills jag låter varvtalet gå ned ganska mycket. Vad kan det bero på?
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Trycket blir alltså högre när du varvar upp, för att sen sjunka långsammare än varvtalet? Det känns inte onormalt alls. Oljepumpen drivs ju direkt från vevaxeln oftast så högre varv ger ofta högre tryck.
På vissa motorer kan trycket tom sjunka lite när man varvar upp, pga högre flöde som kan sänka trycket lite.
Motorn i min Rekord har 5 kg oljetryck på tomgång, men det sjunker lite när man varvar upp den. Det som kan hända med för högt tryck är att packningar och packboxar i motorn kan ta skada, men ligger trycket under 6-7 kg så är det nog ingen fara.
På vissa motorer kan trycket tom sjunka lite när man varvar upp, pga högre flöde som kan sänka trycket lite.
Motorn i min Rekord har 5 kg oljetryck på tomgång, men det sjunker lite när man varvar upp den. Det som kan hända med för högt tryck är att packningar och packboxar i motorn kan ta skada, men ligger trycket under 6-7 kg så är det nog ingen fara.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Att trycket varierar med varvtalet det är ok. Det som är konstigt att förr så gick trycket upp till en viss nivå och sen aldrig över det (vad jag kunnat sett) även vid belastning.
Men nu går det upp till den vanliga maxnivån, och vid belastning går det över denna nivå, och när belastningen släpper så går det knappt tillbaka till den gamla max nivån. Ungefär som att någonting gör så att vid belastning så har maxnivån höjts jämfört med förr. Fortsätter detta så har maxnivån snart höjts till mätarns slut.
Men nu går det upp till den vanliga maxnivån, och vid belastning går det över denna nivå, och när belastningen släpper så går det knappt tillbaka till den gamla max nivån. Ungefär som att någonting gör så att vid belastning så har maxnivån höjts jämfört med förr. Fortsätter detta så har maxnivån snart höjts till mätarns slut.