Tips på projektbil

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Widell
Ultrapostare!

Tips på projektbil

Inlägg av Widell »

Nedanstående frågor är mest hypotetiska. Jag har varken garageplats eller tillräcklig kunskap för att ge mig på något sådant...

Om man skulle vilja bygga en riktig racer som man får köra på gatan, har jag hört att det är MYCKET enklare att få den godkänd om den är tillverkad 1975 eller tidigare, rätta mig om jag har fel... Vad finns det för lämpliga objekt?

Kadett c, gamla bmw, amazon, eller nåt annat skoj. Helst något udda.

Hittade en rätt kul bil själv, Fiat X1/9. En typ 800-kilos mittmotorbil med en tvärställd radfyra på 1,5 liter och 86 hk... Den började tillverkas redan 1972, så hittar man ett tidigt ex är det väl fritt fram att turbokonvertera :hey:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Re: Tips på projektbil

Inlägg av Nicke Nyman »

Widell skrev:Nedanstående frågor är mest hypotetiska. Jag har varken garageplats eller tillräcklig kunskap för att ge mig på något sådant...

Om man skulle vilja bygga en riktig racer som man får köra på gatan, har jag hört att det är MYCKET enklare att få den godkänd om den är tillverkad 1975 eller tidigare, rätta mig om jag har fel... Vad finns det för lämpliga objekt?

Kadett c, gamla bmw, amazon, eller nåt annat skoj. Helst något udda.

Hittade en rätt kul bil själv, Fiat X1/9. En typ 800-kilos mittmotorbil med en tvärställd radfyra på 1,5 liter och 86 hk... Den började tillverkas redan 1972, så hittar man ett tidigt ex är det väl fritt fram att turbokonvertera :hey:
Det stämmer att bilar gjorda 75 eller tidigare går ett regbesikta med turbo motor eller en annan motor. Ascona A, Ascona B från -75, Kadett B, BMW 02-serien. De finns lite att välja på. Man kan ju alltid köpa en färdig ram till en Seven-kopia och bygga med volvomotor och drivlina, eller Ford är väldigt populärt. De finns som sagt lite att välja på!

Men försök hitta dig ett garage innan, de är bara ett HETT tips!

MVH // Nicke 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Man blir mer och mer sugen... Vad finns det för resurser i klubben? Har någon en liten yta över i nåt garage i Jönköpingstrakten? Gärna med verktyg så klart...

Är mittmotor bra för väghållningen eller är det bara tufft?
Här kommer förresten ett par bilder på X1/9:an:

Bild
Bild
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Wow :eek2: köpköpköp!

Mittmotor brukar göra kärran välbalanserad, så visst är det en fördel.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
mickec
Normal postare

Inlägg av mickec »

Varning dock för trångt mekutrymme om mittmotor - det är min erfarenhet. Samt luftkanaler för kylning behövs.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bilar från -76 och framåt är inte helt omöjliga heller, men det är betydligt mer krångel med motorbyten och ändringar.
Man måste ha ett intyg från biltillverkaren eller generalagenten där maxeffekt och maxvrid står angivet. Det kan vara olika svårt att få tag på beroende på vilket bilmärke det gäller.
Om man monterar en lite nyare motor i en bil från -76> så underlättar det om alla avgasreningsprylar finns med och fungerar, tex katalysator och sluten tankventilation. Och naturligtvis får inte motorn ha högre effekt än vad som är tillåtet i bilmodellen.
Sen finns det alternativ om man tex bara MÅSTE ha en BMW E30 med turbo godkänd för gatan: stoppa i en Volvo 940 lättrycks turbomotor, ungefär samma effekt och vrid som en 320, men med viss trimpotential...
Grejen är att BMW aldrig producerat nån E30 med turbo, så därför går det inte att få en konvertering på en originalmotor godkänd.

Slutsats: enklast är äldre än -76 och nån bilmodell som har ganska mycket effekt original, blir lite större marginaler då.
Ett annat bra trix är att använda en hel del Volvodelar, särskilt bromsar. Volvo är bra, tycker de på Bilprovningen...

Och förresten, Nicke... Det finns inga Ascona B från -75, modellen kom -76... 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev: Och förresten, Nicke... Det finns inga Ascona B från -75, modellen kom -76... 8)
Min svåger har en Ascona B som är inreggad 75-12-03...

Hmm... :P 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

arsestar skrev:Wow :eek2: köpköpköp!
Kul att någon annan tycker att den äger. Blev likadan själv när jag såg en sån där första gången (i måndags...) Den har klar potential 8)
mickec skrev:Varning dock för trångt mekutrymme om mittmotor
Såg en X1/9 -81 eller nåt med en kadett GSI-motor byggd för långlopp. Om jag inte är helt ute och cyklar är väl det en 2,0 16V-motor? Så lite plats över finns det nog. Å andra sidan hade den tanken i bagageutrymmet fram, tror den sitter vid motorn original.
Karlsson skrev:enklast är äldre än -76 och nån bilmodell som har ganska mycket effekt original, blir lite större marginaler då.
Menar du att maxeffekten efter tranplantation och/eller turbokonvertering är beroende av ursprunglig effekt? Hur gör då de med vansinnig massa effekt i gatreggade bilar? Typ han Hilmersson eller vad han heter med den riktigt feta orangea a-mantan?

Bilder på långloppsbygget:

Bild
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

Karlsson skrev: Sen finns det alternativ om man tex bara MÅSTE ha en BMW E30 med turbo godkänd för gatan: stoppa i en Volvo 940 lättrycks turbomotor, ungefär samma effekt och vrid som en 320, men med viss trimpotential...
Grejen är att BMW aldrig producerat nån E30 med turbo, så därför går det inte att få en konvertering på en originalmotor godkänd.
En kanske lite dum fråga. Men räknas det om det finns en turbodisel? Tänkte om man kan turbo konvertera en BMW E36:a. För de har väl turbodisel motorer? Eller kan man byta från en turbodisel motor till en bensin motor med turbo, (varför man nu skulle vilja göra det, men vi leker med tanken).
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Det verkar finnas en del x1/9-byggen i landet ändå. Här är en kille som bygger med en 232hk 3,0 24V Alfamotor... Får han plats med den borde man utan större problem kunna pressa ner en turboladdad 2,0 på typ 300 kusar...

http://www.x19.nu/Sidor/Monster/michael ... onster.htm

Förlåt om jag börjar bli på gränsen till besatt, men jag tar mig rätten när det finns så många Opel- och BMWnördar... Såg också att 1,3:an från Fiat Uno turbo är bolt-on... Bara att fixa lite med IC, oljekyl och avgassystem. Den ger ju, med vansinnigt laddtryck, en bit över 300 hk.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Anders Eldehage skrev: En kanske lite dum fråga. Men räknas det om det finns en turbodisel? Tänkte om man kan turbo konvertera en BMW E36:a. För de har väl turbodisel motorer? Eller kan man byta från en turbodisel motor till en bensin motor med turbo, (varför man nu skulle vilja göra det, men vi leker med tanken).

Ja E36an finns med flera olika dieslar.
Det hjälper inte då motortypen inte finns.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Kan inte släppa idén. En X1/9 med lite krut ska jag bara äga nån gång 8) Helst snart... Funderar på vad som kan vara ett vettigt motoralternativ. Kolla runt efter lite krockade bilar att sno ifrån och annonser med lösa motorer. Hur stor är en vr6 egentligen? Finns massa billiga passat vr6 i Tyskland och här är en lös golf vr6-motor:

http://www.blocket.se/view/5348995.htm? ... c=1&city=0

(Jag inser att jag inte inser hur vansinnigt mycket arbete som ligger framför mig om jag verkligen ska bygga en dräparfiat, men jag är ändå sugen)
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Tack för tipset. Får se om det är något att ha...

Finns det garageplats/vinterförvaring för en projektbil i JKPG-området?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Men Widell inte ska du överge din Eclipse eller ?
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Överge är väl fel ord... Hitta ett nytt hem åt. Jag gillar den, men man måste ju testa på lite annat. Man ska väl ha så många roliga bilar som går medan man fortfarande är ung? 8)
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Nicke Nyman skrev:
Karlsson skrev: Och förresten, Nicke... Det finns inga Ascona B från -75, modellen kom -76... 8)

Se där ja, lyllo honom. Men man kan ju klura lite på att -06 års modeller av bilar presenteras nu, denna hösten. Det var likadant för 30 år sen... :wink:
Ska vi släppa det här nu och låta Widell drömma vidare om sin racing-X1/9?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Karlsson skrev:
Nicke Nyman skrev:

Se där ja, lyllo honom. Men man kan ju klura lite på att -06 års modeller av bilar presenteras nu, denna hösten. Det var likadant för 30 år sen... :wink:
Ska vi släppa det här nu och låta Widell drömma vidare om sin racing-X1/9?
Jepp! De är alltid charmigt med mittmotor... Men inget är som en Ascona B med lite ryyt! ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar