hej.....har införskaffat min första opel igår
en omega 2.6. endast 14500mil.............vikken go bil! men:
den orangea motorlampan tänds ibland men slocknar efter nån minut....?
när ska kamremmen bytas------------------12000mil eller?
.= den se lite gammal ut.
kopplings pedalen e lite konstig ibland...........den har fastnat i botten ett par gånger....(har inte haft hydraulisk kopppling innan)
annars verkar bilen ok..........förutom lite rost såklart
gott nytt år alla!
nyinköpt omega!.......
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
Låter ju väldigt kul om lampan kan visa på flera saker. Tydligt o så.VolvoMartin skrev:Jag hade antingen för lite vatten i kylen, eller för mycket olja.

På E30:n så ser man ju tydligt både oljetryck, oljenivå o kylarnivå. De är grejer de pajkar!

David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Jag tror det är lampan för knacksensorn
En liten mikrofon som skall lysna efter ett ljud som den är förprogramerat för typ knakningar från lagger mm det kan ju var en liten servise av tendstift kablar fördelare samt rotor som behövs då morton kanske går lite ojämt i börgan när den är kall och knacksensorn uppfattar detta som ett lager knack
Är dock inte helt säker som sakt jag syslar mest med bilar före data konverteringens tid.
Men har syslat lite med det eftersom jag har haft opel omega och jobbat på div bilverkstäder.
Vill bara säga att det jag föreslår inte alltid är de rätta jag tar mig friheten att förmedla det jag tror, och att fela är mänskligt
Mvh Ronny
En liten mikrofon som skall lysna efter ett ljud som den är förprogramerat för typ knakningar från lagger mm det kan ju var en liten servise av tendstift kablar fördelare samt rotor som behövs då morton kanske går lite ojämt i börgan när den är kall och knacksensorn uppfattar detta som ett lager knack
Är dock inte helt säker som sakt jag syslar mest med bilar före data konverteringens tid.
Men har syslat lite med det eftersom jag har haft opel omega och jobbat på div bilverkstäder.
Vill bara säga att det jag föreslår inte alltid är de rätta jag tar mig friheten att förmedla det jag tror, och att fela är mänskligt
Mvh Ronny
Ford satte världen på hjul och GM på fötter
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
avskyr turbo älskar FORD V8 REALY POWER
Min hemsida http://www.capri-mk2.com
tack
tack fö svaren, lampan lyser inte längre......var bara när jag körde hem på motorvägen...........nu e de bara lite rostlagning.......det var mindre rost på min 740 -85 än på omega -91.........
Jag får väl försöka agera Omegaexpert ännu en gång då...
Om motorlampan tänds så kan det bero på lambdasonden. Kör man på motorväg med låg belastning på motorn så kan sonden kallna, den måste ju upp i en viss temperatur för att funka, och om motorn inte behöver jobba så hårt så blir avgaserna kallare.
Knacksensor finns inte på 2,6 motorn. Det finns separata varningslampor för bromsvätskenivå, oljenivå, kylvattennivå, spolarvätska, bromsslitage, trasigt bromsljus och trasigt halvljus/bakljus.
Kamrem finns inte heller, motorn har dubbelradig kedja. Fläktremmen däremot kan behöva bytas ibland, kostar 3-400 hos Opel.
Om kopplingspedalen fastnar i botten så behöver det luftas, gör på samma sätt som med bromsarna, luftnippeln sitter på slavcylindern på växellådans högersida. Ta bort värmeskölden och lossa nippeln försiktigt!
Kopplingen använder bromsvätskan, så fyll på efter luftning.

Om motorlampan tänds så kan det bero på lambdasonden. Kör man på motorväg med låg belastning på motorn så kan sonden kallna, den måste ju upp i en viss temperatur för att funka, och om motorn inte behöver jobba så hårt så blir avgaserna kallare.
Knacksensor finns inte på 2,6 motorn. Det finns separata varningslampor för bromsvätskenivå, oljenivå, kylvattennivå, spolarvätska, bromsslitage, trasigt bromsljus och trasigt halvljus/bakljus.
Kamrem finns inte heller, motorn har dubbelradig kedja. Fläktremmen däremot kan behöva bytas ibland, kostar 3-400 hos Opel.
Om kopplingspedalen fastnar i botten så behöver det luftas, gör på samma sätt som med bromsarna, luftnippeln sitter på slavcylindern på växellådans högersida. Ta bort värmeskölden och lossa nippeln försiktigt!
Kopplingen använder bromsvätskan, så fyll på efter luftning.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
Det har jag ju förvisso med... men en optimal alltiallolampa är ju aldrig felIvarsch skrev:Låter ju väldigt kul om lampan kan visa på flera saker. Tydligt o så.VolvoMartin skrev:Jag hade antingen för lite vatten i kylen, eller för mycket olja.![]()
På E30:n så ser man ju tydligt både oljetryck, oljenivå o kylarnivå. De är grejer de pajkar!

Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500