MC/handledare sökes!!!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
MC/handledare sökes!!!
Hej på er!
Jag tänkte köra upp för hoj den 27 maj!
Problemet är att alla mina polare har bara 500/600/650cc och de får man inte köra upp på om man vill ha tungt kort! Har kollat runt nu och jag har ingen som ja vet som har en såpass stor hoj och ska man få låna en på körskolan så måste man ta en massa lektioner och de vill ja inte för då räcker inte pengarna till hoj. och det är ganska svårt oi hyra hoj om man inte har kort..
Så jag skulle gärna låna en hoj tills den 27. Antar att rätt få är skeptiska till de bara sådär men de skulle ju gå att övningsköra först isåfall... om nån nappar blir jag kanonglad! (Har övningskört en del innan + en hel del crosskörande som ung)
Jag tänkte köra upp för hoj den 27 maj!
Problemet är att alla mina polare har bara 500/600/650cc och de får man inte köra upp på om man vill ha tungt kort! Har kollat runt nu och jag har ingen som ja vet som har en såpass stor hoj och ska man få låna en på körskolan så måste man ta en massa lektioner och de vill ja inte för då räcker inte pengarna till hoj. och det är ganska svårt oi hyra hoj om man inte har kort..
Så jag skulle gärna låna en hoj tills den 27. Antar att rätt få är skeptiska till de bara sådär men de skulle ju gå att övningsköra först isåfall... om nån nappar blir jag kanonglad! (Har övningskört en del innan + en hel del crosskörande som ung)
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
-
- Postar så det viner...
- Kontakt:
då har de ändrat sen dig..frozen_ice skrev:När jag tog MC kort för ett år sen ungefär sa min lärare när ja frågade vad som räknades som mellan-tung och tung-tung som man kallar dom två klasserna. Då sa han att de kvittade vad man hade för cc, de va bara kw som räknades. Och de va la nånstans där som du skrev, 34kw eller nåt sånt?
Så här är de numera..
Saxat från www.vv.se skrev: Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:
När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Det är så här att slagvolymen har ingen betydelse för om den är tung eller lätt eller begränsad, däremot så får man inte köra upp för tung begränsad på en hoj under 375cc (tror jag det är) och inte för tung på en hoj under 700cc (inte säker på denna siffra heller). Som sagt var så är jag inte säker på volymsiffrorna men nåt åt det hållet är det.
Jag körde upp för tung begränsad på en kawa er-5, en hoj som var riktigt lätt att köra och göra garagevändning med. Men garagvändningen är ju borttagen nu så det ställer ju inte till det nu mera.
//Andreas
Jag körde upp för tung begränsad på en kawa er-5, en hoj som var riktigt lätt att köra och göra garagevändning med. Men garagvändningen är ju borttagen nu så det ställer ju inte till det nu mera.
//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Hmm... Tycker också att det är vansinne att ta bort garagevändningen, den visar verkligen att man kan hantera hojen på alla sätt.adj skrev:VA!!! ta bort garagesvängen??
Det var det värsta jag hört, så mycke som jag tränade på den för hmmm14 år sedan och sedan behövs den inte i verkliga livet!?!?
Sen tycker jag nog att man använder den i verkliga livet, t.ex vid krypkörning mm.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
-
- Megapostare!
- Kontakt:
tilläggas bör att ett annat prov ska ersätta garagevändningen. Ett mer realistiskt krypkörningsprov.
garagevändningen är som jag ser det en riktigt fet mjölkko som trafikskolor har mjölkat väldigt länge. en garagevändning är väldigt speciell, så jag tror att det kan vara vettigare att byta till nåt annat.
garagevändningen är som jag ser det en riktigt fet mjölkko som trafikskolor har mjölkat väldigt länge. en garagevändning är väldigt speciell, så jag tror att det kan vara vettigare att byta till nåt annat.

Kona Kahuna -03
Folkvagn Golf TDI -99

Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97

Kona Kahuna -03
det var väl de jag skrev? att man måste ha mera än 700 cc? fattar inte vad du menar nu??? Jag ska ju inte ha tung begränsad, självklart inte.. när man är gott o väl över 21 vill man ju inte ha några begränsningar..Andyman skrev:Det är så här att slagvolymen har ingen betydelse för om den är tung eller lätt eller begränsad, däremot så får man inte köra upp för tung begränsad på en hoj under 375cc (tror jag det är) och inte för tung på en hoj under 700cc (inte säker på denna siffra heller). Som sagt var så är jag inte säker på volymsiffrorna men nåt åt det hållet är det.
//Andreas
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03