Har precis köpt 16" till min Audi 80.
Jag har bara ett problem: skärmskrap!!
Dimensionen på däcken är 205/55-16" och de skrapar bara i om det är en svacka på vägen inte så ofta i gupp?! Är inget väsrting skrap men ändå störande!
Finns det något man kan göra utan att byta ut dem!
Rulla ut skärmarna lite... frågan är hur man gör det, har lite kompisar som gjort så...jobbig variant vore väl att kapa lite runt hjulhusen, och dra, för att sedan spackla igen det, annat vore att värma, och dra, fast då går väl lacken...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Jag hade tidigare en Audi 90 -88 (sänkt) och till den köpte jag 205/50-16. Det skrapade i bak vid ojämn väg när det satt någon i baksätet. Efter ett tag upptäckte jag att skrapet berodde på att däcket tog i kromkanten som sitter ovanpå kofångaren (den finns nog inte på Audi 80?). Så jag kapade bort 1 cm av kromlisten precis bakom hjulhuset. Sedan blev det mycket bättre, men det kunde fortfarande skrapa i hjulhuskanten ibland, men inte alls i samma omfattning.
Kolla om du har kromlisten. Isåfall kan det vara den som är boven i dramat..
Har inte någon kromlist på min den är helt i svart plast.
Jag ska försöka slipa lite på plastlisten som sitter rakt över dörrarna(sticker ut en liten bit i hjulhuset).
Har märkt att det skrapar där, så jag ska ta en multi slip och slipa lite försiktigt på den.
Hade lite otur när jag köpte fälgarna fick punka första dan (en liten spik) men som jag åtgärdade idag! (köpte däck och fälg igår!)
Tack för svar och kommer ni på något annat roligt om Audi 80 så skriv det, styling tips eller nått!
Har försökt att kolla lite om hur jag ska göra mitt lilla ingrepp på bilen!
tror att man kan slipa lite på kofångaren där den ansluter till hjulhuset + att jag slipar lite på dörrlisten (har sett att det tar lite på insidan av den) där den går mot hjulhuset!
Jag hade det problemet när jag testade 205or på mitt as, löste det genom att sälja däcken till VolvoMartin. Men som han säger, en lösning är att valsa ut hjulhusen, ingen breddning, snarare att man viker skärmkantens lilla plåtkant innåt uppåt i hjulhuset istället för rakt in mot däcken som det oftast är orginal.
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil! www.passat32.de
Ska ta och kolla om det går att vika in kanten lite så kanske det inte tar där lika lätt. Måste man värma kanten då eller går det bra att bocka lite försiktigt?
Det bästa är att köra lite med varmluftpistol så att lacken blir mjuk. Sen kan man använda gummiklubba, eller lite mer seriöst ett hjul, typ skateboardtruck, som sitter på en arm. Armen skruvar man fast på navet, spänner upp hjulet mot skärmkanten och sen är det bara att valsa på tills man är nöjd.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mojje mu skrev:
Tack för svar och kommer ni på något annat roligt om Audi 80 så skriv det, styling tips eller nått!
Mvh Daniel
Audi 80 är mycke trvliga bilar att fixa till. Jag hade tidigare en Audi 80 2,8e -92 som jag sänkte ordentligt, satte på 17", vita blinkers och så några andra slutrör. Tyckte det blev en diskret men fin upppiffning av den bilen.
Så här såg den ut:
Men sen tycker jag självklart att du skall ha en attitude dekal på bilen. Jag har massor med attitude dekaler nu till försäljning! Så det är bara att hojta till!
Lycka till med bilen! Hoppas man får se den på någon träff framöver!
Karlsson skrev:Det bästa är att köra lite med varmluftpistol så att lacken blir mjuk. Sen kan man använda gummiklubba, eller lite mer seriöst ett hjul, typ skateboardtruck, som sitter på en arm. Armen skruvar man fast på navet, spänner upp hjulet mot skärmkanten och sen är det bara att valsa på tills man är nöjd.
Ska precis bli medlem ska bara betala in avgiften men ska se om jag kan lägga ut en bild på den här på forumet så du får se den!
Har lite funderationer på att försöka utöka efekten på den men det är ju ingen värsting motor (2.0E) men lite kanske man kan skrämma ur den!
Skulle gjäna vilja köpa en dekal till den! Hur mycket ska du ha för dem?
Är det likadana som du hade på din förra bil (Audi A4)? Såg den på Jesus Rock! Har bara lite problem just nu med den att den drar lite väl mycket olja och skärmskrapet men det ska nog årdna sig!
Ska precis bli medlem ska bara betala in avgiften men ska se om jag kan lägga ut en bild på den här på forumet så du får se den!
Har lite funderationer på att försöka utöka efekten på den men det är ju ingen värsting motor (2.0E) men lite kanske man kan skrämma ur den!
Skulle gjäna vilja köpa en dekal till den! Hur mycket ska du ha för dem?
Är det likadana som du hade på din förra bil (Audi A4)? Såg den på Jesus Rock! Har bara lite problem just nu med den att den drar lite väl mycket olja och skärmskrapet men det ska nog årdna sig!
Ha de Filip
/Daniel
Skärmskrap blir man nog lättas av med hjälp av en utrullning av skärmkanterna, eller att man byter till några fälgar och däck som går fritt!
Jag vet att det finns firmor i stockholmstrakterna som rullar ut skärmar för x-antal hundringar stycket. Klart att alla motorer går att skrämma upp, men en start är ju att fixa bra andningsvägar, ett sportluftfilter och ett avgasystem. Dekalerna jag har hemma nu är inte alls så stora som på min förra bil. De är endast 50cm. Men skicka mig ett PM på vilken max storlek som de får vara i höjd och längd så kan vi fixa fram pris på dessa. Skriv även vilken färg du vill ha. Vem är du? Någon man träffat någon gång? Du borde kanske ha sett A4:an å även Audi 80in som jag hade innan. Bode nämligeni Ö-vik ett tag tidigare. Kul med fler attitudare i Ö-vik!
Jag ska ta och höra med några bekanta om de kan hjälpa mig med att få ut skärm kanterna lite och lite gratis också kanske!
Jo jag heter då Daniel bor ca 3mil från övik (innåt landet) i Gottne.
Jag har sett dig någon gång på Pingst i övik. Du brukar väll umgås med Samuel Haga mfl?! Kanner samuel lite! Umgås en del med Andreas Gustafsson och känner allas och våran Tommy Mattebo!
Har varit och kollat upp sport system (Simons 2,5") det gick på ca 3000:- på Söderströms i Övik, har lite rabbat där men du kanske vet var man kan få tag i det billigare? Sen vore det kul med en luft filter. har kiat lite lätt finns ju både helt öppna och dem som man sätter i orginal luftburken.
Vet du var man kan lägga ut bilen på nätet så jag kan göra en länk till forumet?
Jag tycker att den är faktiskt ganska pigg för att inte vara sån stor motor.
Mest impad är jag av segdraget 45-50km/h 5:an är inget problem rätt stark ändå!.
Behöver sällan växla der för att köra om.
Själv är jag väldigt nöjd enda näckdelen är audis bromsar som har en tendens att kärva, men om man smörjer dem då man byter till s&v däck så är det ingen fara!
Är du sugen på en sådan? En bil jag varmt rekomenderar!!