318is

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Joysef
Snubben som nästan bara läser
Kontakt:

318is

Inlägg av Joysef »

hej !

jag provkör en 318is 92 och den beter sig lite konstigt. Vid 4000 varv så känns det som om den avtar i vridstyrka. Ungefär som om det fanns en liten avgasbroms skulle man kunna säga. Är det någon som känner igen detta ?
Josef Ivarsson
Kontakt:

Re: 318is

Inlägg av Ivarsch »

Joysef skrev:hej !

jag provkör en 318is 92 och den beter sig lite konstigt. Vid 4000 varv så känns det som om den avtar i vridstyrka. Ungefär som om det fanns en liten avgasbroms skulle man kunna säga. Är det någon som känner igen detta ?
Jag kan intyga de... runt 4700 varv bara kraften försvinner..(eller ja.. avtar iaf) vad jag hade hört av LT så var de vid de varven andos bil var grym??? Ska väl vara samma motor va? Så de känns ju mysko isåfall
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Ivarsch skrev:...vad jag hade hört av LT så var de vid de varven andos bil var grym???
Nu ska vi överdriva här... :roll:
Den vaknar då.

Var det inte uppe en liknande fråga bara för två veckor sen?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Daniel Magnusson skrev: Nu ska vi överdriva här... :roll:
Den vaknar då.
Var det inte uppe en liknande fråga bara för två veckor sen?
Okay, men om det nu då är samma, ehum likadan motor...
"ando :bang:"
Då borde den här ju inte avta kring de varven eller hur??
Daniel Magnusson skrev: Var det inte uppe en liknande fråga bara för två veckor sen?
Hmm, inte vad ja minns??? :confused:
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ja inte ska det avta vid 4000, då är det nåt fel. Vanliga fel på 318is kan va luftmängdmätaren eller sprucken topp. Annars är det inte så mycket fel på dom motorenrna.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev:Ja inte ska det avta vid 4000, då är det nåt fel. Vanliga fel på 318is kan va luftmängdmätaren eller sprucken topp. Annars är det inte så mycket fel på dom motorenrna.
fast killen körde som äger den nu körde av kamkedjan rätt nyss. Så då hade de ju isär o fixade.. tror han lämna in den.. iofs.. en spricka är ju inte stor.. kan ju kanske kolla om de provtryckte den då.. eller bror får göra de rättare sagt..

men som sagt.. de var väl vid närmare 5000 som man kände den där känslan att de avtar.. tydligt lixom..
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

lyckats ställa kammarna fel?
Zeb Arvidsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Zeb skrev:lyckats ställa kammarna fel?
Låter ju som en bra idé. Särskilt med tanke på att dom varit på där och pillat nyligen. Å andra sidan har det höjts till 5000v/min nu och det skenar ju inte däröver precis.
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev:
Zeb skrev:lyckats ställa kammarna fel?
Låter ju som en bra idé. Särskilt med tanke på att dom varit på där och pillat nyligen. Å andra sidan har det höjts till 5000v/min nu och det skenar ju inte däröver precis.
Nu är inte jag med riktigt, vad menar du har höjts samuel??

Kan man ställa kammarna så 'lite' fel då? Och hur kollar man de??
För den går ju rätt okay annars.. för o vara en 1,8. Känns som de

Känns som jag skriver mer här än bror min.. men men.. har ju inget vettigare för mig! :-)
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Först snackades det om att accet avtog vid 4000 men sedan höjdes ju det mer å mer till 5000 och helt plötsligt är det ju lite mer rimligt. Så det behöver ju inte va nåt allvarligt fel. Men om den slutar acca vid 4000 känns det ju mer allvarligt. Om förstår hur jag menar. :)
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev:Först snackades det om att accet avtog vid 4000 men sedan höjdes ju det mer å mer till 5000 och helt plötsligt är det ju lite mer rimligt. Så det behöver ju inte va nåt allvarligt fel. Men om den slutar acca vid 4000 känns det ju mer allvarligt. Om förstår hur jag menar. :)
okay.. Då är ja med.. får väl förtydliga då..
Man känner det vid minst två punkter.. dels runt 4000 som bror min sa och sen vid 4700.. Det är som den säckar nån sekund (ungefär, kanske lite mindre) eller så... och sen fortsätter den..
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Ivarsch skrev:
Lotus Samuel skrev:Först snackades det om att accet avtog vid 4000 men sedan höjdes ju det mer å mer till 5000 och helt plötsligt är det ju lite mer rimligt. Så det behöver ju inte va nåt allvarligt fel. Men om den slutar acca vid 4000 känns det ju mer allvarligt. Om förstår hur jag menar. :)
okay.. Då är ja med.. får väl förtydliga då..
Man känner det vid minst två punkter.. dels runt 4000 som bror min sa och sen vid 4700.. Det är som den säckar nån sekund (ungefär, kanske lite mindre) eller så... och sen fortsätter den..
Ok men sen drar den vidare eller? Isåfall låter det som fel på lufmängdmätaren eller gasspjällgivaren. Händer det även om man kör 90% fullgas? Alltså om man backar av lite på gasen?
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Lotus Samuel skrev: Ok men sen drar den vidare eller? Isåfall låter det som fel på lufmängdmätaren eller gasspjällgivaren. Händer det även om man kör 90% fullgas? Alltså om man backar av lite på gasen?
Vet ej, får kontrollera de.
Min 320 börja sådär i helgen, fast när den var kall och runt 2-3000 varv.. men sen när den blev varm så gick den som vanligt. får kolla upp de där. Vart hittar jag gasspjällgivare på min ?
Skriv svar