Svenskt hastighetsrekord på snöskoter!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Svenskt hastighetsrekord på snöskoter!
Ja nu har det tagits ett nytt Svenskt hastighetsrekord på snöskoter! 242 Km/h!! Vet inte mer nu, men ska ta reda på vad det var för maskin och vad det va för förhållanden!
Lite annat roligt att se är ju att de som kör skoterdragrace kör ganska fort!
Original 600cc 201m, ca 7,6s & 135km/h
Open fule 1000cc 201m, ca 6,1s & 187,5km/h
Hastigheterna är från en tävling i Vinden.
Detta är på gräs!
Sen finns det de som kör på asfalt och Open fule 1300cc eller mer! Ska se om jag hittar några tider på det!
Lite annat roligt att se är ju att de som kör skoterdragrace kör ganska fort!
Original 600cc 201m, ca 7,6s & 135km/h
Open fule 1000cc 201m, ca 6,1s & 187,5km/h
Hastigheterna är från en tävling i Vinden.
Detta är på gräs!
Sen finns det de som kör på asfalt och Open fule 1300cc eller mer! Ska se om jag hittar några tider på det!
Re: Svenskt hastighetsrekord på snöskoter!
Vad är det för stil! Trodde skotern hörde hemma på snön.Saab Filip skrev:Detta är på gräs!
Sen finns det de som kör på asfalt.....
Det är ju som att åka båt på land....

Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Njae, de går ju som hejsan ändå!Gindemo skrev: Det är ju som att åka båt på land....

David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
-
- Legend!
- Kontakt:
Nu kan jag inte jättemycket om skotrar. Har bara åkt med ett par gånger när nån kroppsdel har lämnat in och vill repareras.Saab Filip skrev: 242 Km/h!!

Men jag undrar: 242km/h? Det är väl inte så fort?

Är det variatorns fel att det inte går köra fortare? Går det inte "dreva" den?
MVH
en undrande sörlänning

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Rekordet är satt i Jokkmokk av Fredrik Aittamaa på en Yamaha RX-1 Turbo, han körde 241,4Km/h = 150Mph.
Här är tydligen lite regler som gäller om det ska räknas som rekord.
Med vanlig skoter fri skotermotor och fritt bränsle Minimum totalvikt 350Kg distans fri upp till 1000m underlag Is Överladdning och lustgas Nitrometan tillåtet.
Det är även en kille i USA som satt 167,2Mph =269Km/h med skoter tror att det är det som räknas som världsrekordet nu men är inte säker.

Här är tydligen lite regler som gäller om det ska räknas som rekord.
Med vanlig skoter fri skotermotor och fritt bränsle Minimum totalvikt 350Kg distans fri upp till 1000m underlag Is Överladdning och lustgas Nitrometan tillåtet.
Det är även en kille i USA som satt 167,2Mph =269Km/h med skoter tror att det är det som räknas som världsrekordet nu men är inte säker.

/Fredrik A
Eller som att köra F1 på grusväg.Ivarsch skrev:Njae, de går ju som hejsan ändå!Gindemo skrev:Det är ju som att åka båt på land....

Förstår att det fungerar fint, men det är ju liksom inte rätt....
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Kan hålla med dig på sätt och vis! Sen är det så att det körs även på snö och is med dubbade och odubbade mattor. Men för föstet skull och för att ha året runt körning så körs det även på gräs/jord och asfalt.Gindemo skrev:Eller som att köra F1 på grusväg.Ivarsch skrev:Njae, de går ju som hejsan ändå!Gindemo skrev:Det är ju som att åka båt på land....![]()
Förstår att det fungerar fint, men det är ju liksom inte rätt....
´Porsche Daniel skrev:Men jag undrar: 242km/h? Det är väl inte så fort?
Är det variatorns fel att det inte går köra fortare? Går det inte "dreva" den?
Ja en del av problemet ligger nog i variatorn, är inte så insatt på dragrace... Men ett problem som jag har hört talas om. Är att de haft svårt att få mattan att hålla den kurs och form som den ska ha! Den "sväller" ut och blir som ett runt däck och får på så sätt inte plats i bandtunneln.

Sommarkörning!

Så snygg å rå den här Ski-doo REV:en är i dragrace utförande!
Jag tror att ett nytt rekod gjordes i helgen strax över 250 km/hSaab Filip skrev:Ja nu har det tagits ett nytt Svenskt hastighetsrekord på snöskoter! 242 Km/h!!
men detta var på snö/is
Gustav Malmborg