Stig åt sidan och hans glada vän Åke...Bob Lutz, jag har hört att du vill göra nästa generation Saab 9-5 bakhjulsdriven och bygga den i en Cadillac-fabrik i Detroit.
- Massproducerade bilar som Chevrolet kan vara framhjulsdrivna. Det gör dem utrymmeseffektiva och billiga att bygga. Men för prestigebilar som ska konkurrera med Mercedes och BMW kan det vara en fördel att vara bakhjulsdriven. Vi diskuterar just nu om nästa Saab 9-5 ska byggas på den nya bakhjulsdrivna Zeta-arkitekturen som även Cadillac ska byggas på eller på den kommande framhjulsdrivna Epsilon, som ersätter nuvarande Epsilon som nya Saab 9-3 byggs på.
Nya Epsilonplattan ska kunna anpassas för bilar i olika storleksklasser.
Båda arkitekturerna kan göras fyrhjulsdrivna, det är viktigt
NU blommar asfalten!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
NU blommar asfalten!
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 49,00.html
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Bob läste nog mina tankar när jag för ett tag sen funderade på att kapa isär en 9-5 av första generationen och skruva fast en Omega 6a i den. Med drivning i rätt ände såklart.
Borde kräva honom på stim-pengar eller nåt...
Borde kräva honom på stim-pengar eller nåt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare