När vi var på väg hem från Trysil så stannade vi vid en affär.
När vi hade stått där ca 5 min så kom det en skoter inglidande, den lät ruskigt gött!
En som var med på vårat läger frågade om han fick åka med bort till en korsning ca 30-40 meter längre bort och det fick han. Fast det blev lite mer än så
Han brände iväg något hejdlöst! Skotern gick på snedden nästan hela vägen bort...på vägen tillbaka mot bussen så flög han på en snövall och flög en bit...med passageraren på...
Det blev en hel del "villha" begär på den...
Någon som vet något mer om den?
Den var turboladdad med dump
Han som ägde skotern skulle tävla med den om 2 veckor.
Ja va ska man säga, en 4-taktare på 145hk Motorn är byggd på R1:ans 998cc motor.
Skotern går fint, skönt sound, men är ändå ingen höjdare enligt min mening! Tung, klumpig å så är det ju inte det sound som det ska va i en skoter! Det ska va 2-takts smatter! Finns knappt nå skönare än en twin 800 med dubbla pipor å effekt dämpare!
Men kläm på ett turbo kitt från MC Xpress i Piteå så kan den leverera 375hk!!!
Men visst! Helt klart skön skoter! Kul att ni fick provåka!
Den kör ju fast så fort man lämnar packad led. Rena blyklumpen, men ska man bara åka längs lederna så kan det säkert vara riktigt roligt att åka på den dära oxå... Men det är inte mitt förstahandsval....
Höljes eller??? Träffade nog på den där killen med, Fast då var de nån som hade vält med den??? Vänster utblås och framrutan var lite käs då. Pratade med han lite mer och han hade turbo på den. Killen som ägde den hade svart ställ med massa rött på tror ja??
I vilket fall snacka han om att hade 330-340 häst och runt 280 på mattan... 0-100 på 2 sekunder och runt 200 i topphastighet.. fast de sista visste han knappt..
Andyman skrev:Den kör ju fast så fort man lämnar packad led. Rena blyklumpen, men ska man bara åka längs lederna så kan det säkert vara riktigt roligt att åka på den dära oxå... Men det är inte mitt förstahandsval....
//Andreas
njaaaa, har man lite kammar så ska man ju käjsa rejält för att köra fast.
Ivarsch skrev:
I vilket fall snacka han om att hade 330-340 häst och runt 280 på mattan... 0-100 på 2 sekunder och runt 200 i topphastighet.. fast de sista visste han knappt..
Tror han var väl optemistisk då han utalade dessa siffror! Om han åker på 2sekuder så ska det nog va med assfaltsmatta å naturligtvis på assfalt För största problemet är fästet. Skulle snarara gissa på strax under 4sekunder! För när den där turbon väl börjar ladda så kommer det inte finnas nån snö kvar på denna jord
Toppfarten därimot tror jag inte alls är några problem.
Ett till problem med RX1:an är att variatorerna (Det som växlar i skotern, läs mer på: Läs mer under danna länk om du vill veta! ) inte klarar av de varvtal som denna motor ger! Den varvar ju en bra bit över 10000rpm. Så de har lyckats fixa någon utväxling så att den på utgående axel inte varvar mer än 8000rpm vilket gör att man inte kan utnyttja motorn på rätt sätt!
Ivarsch skrev:Höljes eller??? Träffade nog på den där killen med, Fast då var de nån som hade vält med den??? Vänster utblås och framrutan var lite käs då. Pratade med han lite mer och han hade turbo på den. Killen som ägde den hade svart ställ med massa rött på tror ja??
Japp vid Höljes.
Han hade en svart ställ men en bäsch hjälm men uppfällbar framsida.
Ja mäktig var den iaf!
Hittade en liten fil som Tidningen Snowrider har lyckas göra om en RX1MM med Turbo. MM Står för att det är en mountaihn maskin = högre kammar och längre matta!
Ljudet är iaf gött!! Men på skotern...?? nja..