Skulle montera en bromssköld bak på min tysk för den som satt på var i det närmaste obefintlig. Då måste man ta bort navet och den där feta muttern i navet. Och den satt FAST!!! Det värsta jag har varit med om tror jag. Började med hylsor givetvis, sedan gasol, 5-56, hammare, förbön, handslägga, okvädesord, slägga, förlåtelse. Satt fast. sen 3mm borr och perforerade hela muttern med typ 20 hål, sen slägga igen med huggmejsel och olika don. Efter hela 12 timmar och en blå tumme fick jag loss en fd. mutter som nu bestod av 3 delar. Tur att man inte kostar 500:-/timmen. Skam den som ger sig!
Jag hade samma problem på min bil förra veckan. Men jag värmde upp muttern med gassvetsen tills den var röd och då var han tvungen att ge upp. Värmde du verkligen tillräckligt på din mutter, den måste nästan bli röd innan du kan få bort den, och det fungerar nästan alltid.
Köp Volvo eller Opel, med Volvon behöver du aldrig byta eller repa en sådan grej, på Opeln virar du bara upp ståltråden och dör det du ska, glöm bara inte att byta ståltråd efter 3 öppningar, då har metallen mattas av och rikerar att gå av.
Och det vill vi ju inte
Öööhh Kobban, sitter du här och påstår att det inte finns bromssköldar på en volvo och att de dessutom inte rostar???? Det är väl dock ändå två (2)STORA lögner...
Emil, jag tycker att du ska investera i en kompressor, en stor muttermaskin samt en bra gassvets. Det kostar ju lite grann men du sparar en ruskig massa tid och annat drybart (typ tummar och okvädesord)
Den nya mutter var högergängad. DET ÄR VÄL INGEN HUNDKOJA HELLER!!!! Man vill ju inte elda för hårt för då kokar man ju packboxen o sånt som ska skydda kulorna. Och dom vill man ju ha kvar... packboxarna alltså
Oj då, hade visst lite bråttom! Men det jag skulle skriva var att jag tycker ni ALLA ska uppmuntra Emil! Det krävs mycket tålamod och uppfinningsrikedom vilket Emil äger! Go Emil!!
Jag har bytt hjullager bak på min Omega. Det tog bara 13 timmar. Drages med 300 nM. Först bort med hjul, bromsskiva, handbromsdetaljer, lossa drivaxeln, losssa navmuttern (tryckluft krävs), tillverka en rejäl avdragare som endast passar till detta ändamål, dra ut navet med ena lagerbanan sittande på navet, spräcka densamma, försöka med alla tidigare nämnda metoder att få ur den yttre lagerbanan som rostat fast i bärarmen, tillverka ännu en unik avdragare, putsa ur hålet i bärarmen, montera alltihop under största försiktighet.
Färdigt...Men nej, klart man glömmer en jättelåsring och får göra om alltihop!
On 2002-01-09 17:13, Diesel Oscar wrote:
Öööhh Kobban, sitter du här och påstår att det inte finns bromssköldar på en volvo och att de dessutom inte rostar???? Det är väl dock ändå två (2)STORA lögner...
Emil, jag tycker att du ska investera i en kompressor, en stor muttermaskin samt en bra gassvets. Det kostar ju lite grann men du sparar en ruskig massa tid och annat drybart (typ tummar och okvädesord)
"Snicksnack sa räven till Bamse..."
En gammal Volvo rostar inte, den byter färg!
Jag skämtade med dej "...vem skämta med mig aprillo?? Jag ska giva dig på moppo!"
jo Emil, just sånt där är en grej jag lämnar bort bilen för. Jag blir lessen i ögat bara efter några timmar utan framgång. Dessutom fixar verkstan det fortare och jag kan göra lite nytta istället. Grymt imponerad att du inte ger upp iaf.
Du är väl inte rädd att få skit under naglarna? Jag håller på med det tröstlösa projektet du kan se på bilderna i "Vems bil". Den är väldigt rostig. Den röda Rekorden alltså, inte Omegan.