Jag har tänkt att spara ihop lite pluringar för att börja övningsköra för MC i höst (2004). jag har hört att det är 16 år och 9 månader som gäller för att övningsköra för MC. stämmer detta? och någon som har ett bra tips på bra körskola i jkpg-regionen.
[Joel Christoffersson]
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Du måste ha fyllt 17 år och 6 månader för att övningsköra en motorcykel som inte överstiger 25kw(ca 34 hk) enligt vägverkets hemsida. http://www.vv.se/korkort/abcde/ovn-korn.htm
Men ge inte upp för mc kortet måste man nästan ha, det är riktigt kul med motorcyklar
Andyman skrev:Du måste ha fyllt 17 år och 6 månader för att övningsköra en motorcykel som inte överstiger 25kw(ca 34 hk) enligt vägverkets hemsida. http://www.vv.se/korkort/abcde/ovn-korn.htm
Men ge inte upp för mc kortet måste man nästan ha, det är riktigt kul med motorcyklar
surt att det var så hög ålder men, jag får väl lugna mig till maj 2005...
[Joel Christoffersson]
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
JAC skrev:surt att det var så hög ålder men, jag får väl lugna mig till maj 2005...
Du får ju börja att övningsköra på 125:a.
Kanske inte riktigt samma sak men det ger iaf färdighet.
Ja, visst. o då får man köra upp för tung motorcykel direkt när man är 18 och slippa harva runt på en mellanklassare i 2 år. För en mellanklassare är ju nästan lika seg som en lätt.
Efterjusterat: Man måste alltid köra begränsad tung mc om man tog körkortet innan man fyllde 21. Det är jag som har fått för mig saker och ting. Du slipper dock att skriva teorin igen om du har A1-kortet.
Senast redigerad av 1 Redbeard, redigerad totalt 28 gånger.
Kona Kahuna -03
JAC skrev:surt att det var så hög ålder men, jag får väl lugna mig till maj 2005...
Ja, visst. o då får man köra upp för tung motorcykel direkt när man är 18 och slippa harva runt på en mellanklassare i 2 år. För en mellanklassare är ju nästan lika seg som en lätt.
räcker det med att övningsköra för lätt då? för jag är inte så sugen på 125:a. så dyrt.
[Joel Christoffersson]
Gindemo skrev:
räcker det med att övningsköra för lätt då? för jag är inte så sugen på 125:a. så dyrt.
Övningsköra gör man som man vill. Det finns inget krav på det. Bara man klarar uppkörningsprovet. För lätt mc så har du teori och körprov som du ska klara, precis som på en tung hoj. När du sen fyller 18 så kan du köra upp för tung mc utan begränsningar. Inget nytt teori-prov behövs. Det mesta står på www.vv.se eller så är det bara att skicka mail till dom.
Om du tycker lätt mc är dyrt så ska du nog inte börja med tung. Hittar du en billig hoj så har du ändå en trafikförsäkring som kostar mer än hojen. En lätt mc är bra att börja att köra med i trafiken. Är som en hårdtrimmad moppe men laglig.
Kona Kahuna -03
Redbeard skrev:
Övningsköra gör man som man vill. Det finns inget krav på det. Bara man klarar uppkörningsprovet. För lätt mc så har du teori och körprov som du ska klara, precis som på en tung hoj. När du sen fyller 18 så kan du köra upp för tung mc utan begränsningar. Inget nytt teori-prov behövs. Det mesta står på www.vv.se eller så är det bara att skicka mail till dom.
Om du tycker lätt mc är dyrt så ska du nog inte börja med tung. Hittar du en billig hoj så har du ändå en trafikförsäkring som kostar mer än hojen. En lätt mc är bra att börja att köra med i trafiken. Är som en hårdtrimmad moppe men laglig.
ok. ska kolla lite med dom, men som alltid så är det dessa pluringar som gömmer sig någonstans. får väl spara, tigga av föräldrar, starta en fond eller nåt
[Joel Christoffersson]