Hej, hej
Porsche Daniel skrev:Jag är lite tveksam till en syncro som banprojekt. Den är nog inte stark nog för fyrhjulsdrift. Du förlorar nog för mycket i transmissionen.
Jag hade satsat på en GTI om det är golf som gäller. Gärna golf 1 för den är cool och tufft kantig.
Ok, noterat. Gissar att en GTI blir lite dyrare, det är väl nackdelen med en såpass känd bilmodell. Det är kanske bättre att sikta på något japanskt som har lågt inköpspris. Men då lär man stå där med en framhjulsdriven bil också.
Jag har alls inga krav på att det ska vara golf. Det här var bara en bil jag stötte på. Blev intresserad främst för att den var fyrhjulsdriven. Men framhjulsdrift utan pulver under huven verkar rätt poänglöst, det är helt sant.
Utseendet är sekundärt. Ytrost, bucklor och sådant går att fixa med en juste klubba och plastic padding
Säljaren hade en andra golf till salu också, vet inte vilken modell.
Är det något särskilt man bör tänka på om man tittar på en golf?
Vanliga fel? Speciella missljud att lyssna efter? Svårt att hitta reservdelar på skroten? Dyra reparationer?
Porsche Daniel skrev:För övrigt så får man ju inte glömma bort att göra lite reklam för E30. BMW så klart

Om man ska se till totalekonomin vs skoj/fart så är det nog omöjligt att slå om man vill ha bakhjulsdrift.
E30? Har faktiskt aldrig hört talas om den. Någon gammal modell typ 2002 eller liknande?
Nu har jag säkert avslöjat att jag inte vet något om BMW..

Det var extremt nära att jag köpte en 320 som första bil, men backade ur i sista stund så det blev en Volvo 240 istället.
Vem vet, hade jag börjat med 320:n så kanske jag hade kört 5-serie idag istället för den laguna touring initiale som nu står i garaget.
Vad har du för budget?
Tänkte börja med något ganska billigt, beror ganska mycket på när köpet görs. Om jag köper den nu, är det bra om det räcker med en tio laxar eller så. (Kul med varmt hus, har barn och syskonbarn som vill ha julklappar också..) Om köpet blir till våren kanske det får kosta det dubbla ungefär.
Gissningsvis borde det finnas en del som har bilar de inte vet var de ska förvara under vintern. Borde kunna gå att shoppa ganska billigt nu.
mvh,
David