Don't drink and drive
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Don't drink and drive
Man kör ju en kampanj nu som försöker stoppa/minska rattonykterhet. Tycker jag är bra! Hoppas verkligen att det gör nytta.
Jag var på A6 center (shoppingcenter i jönköping) där man hade en liten monter i form av en BMW 5-serien av nyare modell. Bilen hade enligt vad jag förstod körts av en som var onykter och sedan kört rakt in i ett träd. Trädet befann sig nu i trakten mellan växelspaken och handbromsen... Hela bilen va delad dit. Bilen hade körts i 90 km/h (såg väl mer ut som 90 mph...)
Bilen står utanför kassorna vid Coop om nån är där så är det värt en titt hur det kan sluta.
Jag var på A6 center (shoppingcenter i jönköping) där man hade en liten monter i form av en BMW 5-serien av nyare modell. Bilen hade enligt vad jag förstod körts av en som var onykter och sedan kört rakt in i ett träd. Trädet befann sig nu i trakten mellan växelspaken och handbromsen... Hela bilen va delad dit. Bilen hade körts i 90 km/h (såg väl mer ut som 90 mph...)
Bilen står utanför kassorna vid Coop om nån är där så är det värt en titt hur det kan sluta.
Emil Tubbin
Jag var där och mötes av en ytterst otrevlig polisman. De är en bmw 5 serien e39 som krockats på testbana.
Ett krocka rakt in i ett träd i 90kmh är allvarligt. Dock tycker jag de är lite missvisande test som gjorts.
Vad jag har sett håller man emot dessa träd med en stålbalk bakom så de flexar inget vilket ett träd faktiskt borde göra vid en rejäl smäll, sen har dom placerat träffen på de kanske sämsta stället på hela bilen. Träffen har tagit mellan vänster framljus och njurarna. Den vägen är rätt fri från hinder förutom ett motorfäste och lite annat. En träff på nästan vilket annat stället i fronten som helst hade nog gjort att trädet stannat i motorrummet, dock borde motorn ha trängt in i passagerar området men den borde stannat tidigare då den kan absorbera betydligt mer rörelse energi än vad ett motorfäst gör.
Angående polismännen gav de ingen vidare information om testet, mest spydiga kommentarer "jag ser i vilken ålder ni är så de är borde ni ta till er, de är inget att skratta åt!" var det första han sa till oss när vi stod och kollade på bilen (utan att skratta eller något liknande) sen så ville de göra gällande att så här kan det gå om man kör onykter, vilket är sant, men de var inte vad som skett i detta fallet och de kanske skall belysas. I och med att de inte sa de direkt frågade jag hur man uppskattar farten på ett fordon som deltagit i en singelolycka. De hade de inget bra svar på "bromsspår" sa den ena men de tycker jag borde vara ett lynigt sätt att mäta på, sen visade sig att det var en testsmäll vilket är ganska logiskt om man ser till den illgula färg bilen är målad i.
Ett krocka rakt in i ett träd i 90kmh är allvarligt. Dock tycker jag de är lite missvisande test som gjorts.
Vad jag har sett håller man emot dessa träd med en stålbalk bakom så de flexar inget vilket ett träd faktiskt borde göra vid en rejäl smäll, sen har dom placerat träffen på de kanske sämsta stället på hela bilen. Träffen har tagit mellan vänster framljus och njurarna. Den vägen är rätt fri från hinder förutom ett motorfäste och lite annat. En träff på nästan vilket annat stället i fronten som helst hade nog gjort att trädet stannat i motorrummet, dock borde motorn ha trängt in i passagerar området men den borde stannat tidigare då den kan absorbera betydligt mer rörelse energi än vad ett motorfäst gör.
Angående polismännen gav de ingen vidare information om testet, mest spydiga kommentarer "jag ser i vilken ålder ni är så de är borde ni ta till er, de är inget att skratta åt!" var det första han sa till oss när vi stod och kollade på bilen (utan att skratta eller något liknande) sen så ville de göra gällande att så här kan det gå om man kör onykter, vilket är sant, men de var inte vad som skett i detta fallet och de kanske skall belysas. I och med att de inte sa de direkt frågade jag hur man uppskattar farten på ett fordon som deltagit i en singelolycka. De hade de inget bra svar på "bromsspår" sa den ena men de tycker jag borde vara ett lynigt sätt att mäta på, sen visade sig att det var en testsmäll vilket är ganska logiskt om man ser till den illgula färg bilen är målad i.
/Andreas
Det roliga är att besiktningen inte godkänner 4punktsbälten på en personbil. En kompis som kör rally fick en två på det, för att rallybilarna skall vara besiktigade eftersom dom kör på allmän väg mellan specailsträckorna. Så han fick åka hem & montera trepunksbälte & sen besiktiga igen.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
Finns ju en anledning till det!Eastbay skrev:Det roliga är att besiktningen inte godkänner 4punktsbälten på en personbil. En kompis som kör rally fick en två på det, för att rallybilarna skall vara besiktigade eftersom dom kör på allmän väg mellan specailsträckorna. Så han fick åka hem & montera trepunksbälte & sen besiktiga igen.
Det är inte så lätt att vända på huvudet när du sitter helt fast med ryggen mot stolen.
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
Finns ju handrabbAndo skrev:Finns ju en anledning till det!Eastbay skrev:Det roliga är att besiktningen inte godkänner 4punktsbälten på en personbil. En kompis som kör rally fick en två på det, för att rallybilarna skall vara besiktigade eftersom dom kör på allmän väg mellan specailsträckorna. Så han fick åka hem & montera trepunksbälte & sen besiktiga igen.
Det är inte så lätt att vända på huvudet när du sitter helt fast med ryggen mot stolen.

Kia Ceed 1.6 CRDI 2008
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
-
- Legend!
- Kontakt:
Det va nog inte antal punkter det va fel på isåfall. Det är inte förbjudet med 4-punktsbälte, men det måste givetvis va e-märkt och sitta i bilens originalfäste. Följer man dom reglerna plus några till är det godkänt.Ando skrev:Finns ju en anledning till det!Eastbay skrev:Det roliga är att besiktningen inte godkänner 4punktsbälten på en personbil. En kompis som kör rally fick en två på det, för att rallybilarna skall vara besiktigade eftersom dom kör på allmän väg mellan specailsträckorna. Så han fick åka hem & montera trepunksbälte & sen besiktiga igen.
Om inte dessa regler funnits hade man ju kunnat åka runt med ett snöre runt midjan eller nån ännu "fiffigare" lösning.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé