Projekt Saab 900 R!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Projekt Saab 900 R!

Inlägg av Nicke Nyman »

Då va de dags, att påbörja trimmandet... Beställde idag en Intercooler från en kille. Den ska egentligen sitta på en Saab 9000 T16 2,3... Även en bränslepump till samma bil, detta var mycket billigt. Priser får ni fråga om i ett PM. Sen ska de även dit en EVO 6 dump, återcirkulerande, man har ju en luftmängdsmätare att tänka på. Öppet sportluftfilter för ett härligt damsugarljud när man accelererar. BSR chip kommer även tillsättas i denna härliga blandning. 45hk till kommer de att ge, om man då plockar bort katen som jag har ett ersättningsrör för, intercooler, dump och öppet filter så siktar jag på 200hk+ men de är bara vad man drömmer om, får väl se sen vad bromsningen kommer att visa. Givetvis så ställs trycket upp på wastegaten oxå.

Har ni några frågor, tips eller annat kul att berätta så säg till!

MVH // Nicke (Trimgalen!!!) 8) :mhihi:
Senast redigerad av 1 Nicke Nyman, redigerad totalt 19 gånger.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Re: Projekt Saab 900 Turbo!

Inlägg av Gindemo »

Nicke skrev:Givetvis så ställs trycket upp på wastegaten oxå.

Har ni några frågor, tips eller annat kul att berätta så säg till!
Sakta i backarna!!!

Det första du bör göra är att montera dit ett APC-system i din bil.
Saab 900s har inte detta original, som förhindrar spikningar.
Se mitt inlägg:
http://www.webit.se/attitudeforum/viewtopic.php?t=2585

Här har du tips om hur du ska göra:
http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm


Annars kan det bli för dig som det blev för mig:
Bild

Sedan önskar jag dig lyckad trimning!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Magnus K
Postare
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 aug 2003 15:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus K »

Håller med föregående talare, APC ger ett bra o billigt (jovars!) skydd mot spik-skador...

Och jag ger tipset att en orginal-katalysator inte bromsar så mycket luft som du tror, att ta bort den ger bara marginellt mycket mer kraft i motorn. Så, behåll du orginal-katten eller om du är bekymrad över flödesmotståndet: Köp en riktig sport/race-kat. :)

O så blir miljön mycket gladare! :D

Mvh
Mangan, har snappat upp en del från Saab-forumet, tror jag. :D
Magnus Karlsson
Brux-Focus och Ban/bus-924 som bara bråkar
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Det va inte lite saker på en gång :o

Men fixa du APC systemet först som Gindemo sa + att du kan montera en lampa som blinkar när din bil spikar, fixade min i går :D

:När APC får en insignal (från knacksensorn) som den tolkar som spikning, så jordas ett stift i kontaktdonet.
Genom att koppla en LED (lysdiod) till detta stift kan man få reda på när detta sker.

Koppla så att LEDen har +12V på plussidan (anoden) när tändningen är på.
Minussidan (katoden) kopplar du till stiftet på APCn. Lysdionen jordas alltså via APCn, men bara när APCn känner spikningar.

På den "gamla" boxen med 14 stift är det stift 5 som jordas.
På den "nya" boxen med 25 stift är det stift 19 som jordas.

LYCKA TILL
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

TACK för alla braiga tips jag fått. Om en APC behövs så ska jag genast köpa en. =) De vore ju dumt att förstöra motorn... =)

Intercooler på ingående...

Nicke...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

trimma

Inlägg av Fibban »

Men Nicke, kan inte du ha öppen dump på din? Jag tycker saabägare inte gör annat än att åka runt och dumpa hela dagarna!
Kul att du ska trimma, så man får någon fler framkrafsare att tampas med :mhihi:
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

tyvärr så kan jag ju inte de, luftmängdsmätare ser du... =( de är SURT!!! men vad gör man?? vi träffs ju snart så då kan vi snacka filip...

ha´re...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Funderade på varför du ska byta soppapump?
En större pump gör ingen nytta så länge du inte höjer bränsletrycket in till motorn.
Jag har en ställbar progresivbränsletrycksregulator där jag kan höja soppatrycket in till motorn. Dessutom har jag större spridare för att de ska kunna leverera tillräckligt mycket soppa. Min original pump kan iaf leverera så pass mycket att bilen kväver sig själv om trycket ställs upp för högt. Så sattsa först på en ställbarbränsletrycksregulator innan du byter pumpen.

http://www.speedparts.se/prod/sp_insp_regulatorer.shtml
Nicke skrev:Intercooler på ingående...Nicke...
Intercooler är bra! Fixa det du, om inte redan har det så tycker jag att du ska fixa dit en extra fläkt bredvid din kylarfläkt. Det sitter en där på bilar med AC.

http://popeye.rty.nu/2002/9000trim.htm
Magnus K skrev:Och jag ger tipset att en orginal-katalysator inte bromsar så mycket luft som du tror, att ta bort den ger bara marginellt mycket mer kraft i motorn. O så blir miljön mycket gladare! :D
Precis, att ta bort katten är marginellt.

Vill man däremot komma åt HK ska man montera en "batteriböj". (har inte jag gjort)
Då slipper man 90-graders böjen efter turbo, som snor en massa effekt.
Detta kräver dock att man flyttar batteriet. "Batteriböjen" ska vara i 3" fram till katten, sedan kan det vara original (2" el. 2,5"??) för då har avgaserna svalnat av. Men det är ju helt klart tuffare med 3" hela vägen!

Se denna tråd:
http://www.webit.se/attitudeforum/viewtopic.php?t=2121

Vill du ha mer tips är det bara att fråga!
Det är väldigt roligt att få kunna hjälpa en Saab 900-ägare!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

många 900 i klubben nu :D. fast själv funderar jag på att spara till en 9000..

Gindemo-> vad har du för spridare i din bil?
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

740fredrik skrev:Gindemo-> vad har du för spridare i din bil?
Tror det är volvos gröna, men jag vet inte säkert eftersom dom följde med bilen.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
DanneT16
Normal postare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 aug 2003 12:07
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av DanneT16 »

Har du funderat på att montera 2,3 långtopp och 2,1insug? Betydligt större kanaler in i motorn :tongue:

Sitter det Lucassprut på din LTT?

Håller med alla andra... montera APC! Den har räddat min motor flera ggr... Har ju hänt ett par ggr att den kännt av spikning vid 1,5 bar och då sänker den laddet till runt 0.8.. man sitter med ansiktet i ratten men motorn klarar sig.

Se till att ha bra pulver i tändsystemet. Det är bra för att motverka spikning. Jag kan ställa tändingen på 26 grader och ändå ladda 1 bar utan spik. MSDboxen gör nytta. Upptäckte detta när slangen till fördelaren hoppade av så den inte ställde ner tändingen till 13 grader vid fullt ladd.
/Daniel Ekström
www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

APC på ingång! =) Känns bra att efter allt letande äntligen fått tag i en. Ska bli kul att montera o sen se va som händer... =)

Tack än en gång för alla bra tips!

Nicke
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Pete71
Superpostare!
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2003 21:14
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

King Nicke ...att det rör på sig få se om du får tag på nån som har grejjerna bara.....sen kan vi tävla.
8) 8) 8)
mackan9-5
Deluxpostare!
Inlägg: 543
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av mackan9-5 »

Nicke skrev:APC på ingång! =) Känns bra att efter allt letande äntligen fått tag i en. Ska bli kul att montera o sen se va som händer... =)

Tack än en gång för alla bra tips!

Nicke
jag e inte så grymm på trim tips men e det styling som gäller så ska du fråga mig... som du ser på blue !
e din 3 eller 5 dörrars
har du inga bilder som man kan få se ??
SAAB 9-5 2,3T -98
SAAB 99 GL -77
Fotograf
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

har dåligt me bilder på hur den ser ut nu, men ska se om jag inte ska kunna skrapa fram några...

styling kommer ALLTID i andra hand, eller nästan iaf... =) motorn är viktigast, man kan ju inte ha en bil som ser ut att gå 300 om den bara gör kanske 180... ;) de är min filisofi! :mhihi:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

Nicke skrev:styling kommer ALLTID i andra hand, eller nästan iaf... =) motorn är viktigast, man kan ju inte ha en bil som ser ut att gå 300 om den bara gör kanske 180... ;) de är min filisofi! :mhihi:
samma här, hellre motor än styling. när man trimmat kan man styla.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De är ju en kille här i stan som har gjort om sin vento, den ser precis ut som den vita som är med i The Fast and the Furious... Visst, den är snygg, men den har inget motorljud nästan, en FET stereo som VÄGER många dyrbara kilon, har typ luftfilter, de är de enda, spelar de nån roll om den blir ifrån åkt av en Mazda 323 1,6i? Bara undrar? MOTORN FÖRST! De är AO inom motorvärlden... ;)

Peace!!! :mhihi:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
mackan9-5
Deluxpostare!
Inlägg: 543
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av mackan9-5 »

då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !

e jag ensam om detta ??
SAAB 9-5 2,3T -98
SAAB 99 GL -77
Fotograf
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

saabturbo skrev:då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !

e jag ensam om detta ??
Nej det är du inte. Jag har hellre en bil som går lite saktare och är snygg än en bil som är ful och går fort.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
mackan9-5
Deluxpostare!
Inlägg: 543
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av mackan9-5 »

Mae skrev:
saabturbo skrev:då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !

e jag ensam om detta ??
Nej det är du inte. Jag har hellre en bil som går lite saktare och är snygg än en bil som är ful och går fort.
aaaaaaah min polare o saab har du oxå !! det e för bra !! :mhihi:
SAAB 9-5 2,3T -98
SAAB 99 GL -77
Fotograf
Skriv svar