krängningshämmare

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

krängningshämmare

Inlägg av Gindemo »

På min 240 har jag kraftigare krängningshämmare som jag tog från min gammla 244GL-77. Dessa var dock inte original på denna utan blev dit monterade av förra ägaren.

Jag skulle vilja veta om någon vet "namnet" på desssa.

Tror de tillhörde GTX, GTE paketet eller liknande?!?!
Stämmer det???
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Det verkar som det inte är någon vet?

Vad fanns det för modeller i slutet på -70 (början på -80) var det GT, GTE eller GTX.
Eller var det bara ett utrustnings paket som Volvo sålde?
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

242 GT är väl en bil som mycket väl kan ha haft en kraftigare krängningshämmare, annars är det väl Turbo eller GLT som hade lite kraftigare doningar mot standardmodellen.
JC
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 sep 2002 14:49
Ort: Jönköping

Inlägg av JC »

GTX var väl just ett utrustningspaket för eftermontering. Tror det var USA-front, andra sidolister (samma som GLT?), GTX-emblem och kanske något mer.
Jag har aldrig sett någon sådan annat än i Volvos tillbehörskatalog.

Vad beträffar krängningshämmarna tror jag det är som Zeb säger; GT, GLT och Turbo har kraftigare.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag kommer ihåg från min 240turbo tid att GT hade större än turbon och att turbon hade större än GLT. Jag har för mig att det va 24mm fram på GT:n och 22 på turbon men är inte säkert alls. Kan likaväl varit 26/24.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Ja GT:n var väl en riktig värsting, så hård fjädring har väl ingen Volvo haft varken förr eller senare :D
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

Tror nog att det är GT-hämmare jag har monterat på.
Stämmer nog att de är grövre än tom turbons.
Det skiljer ganska mycket på de bakre, men inte lika mycket fram.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Skriv svar