S:Turbo TD04

Annonsera ut din bil eller tillbehör.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

DanneT16
Normal postare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 aug 2003 12:07
Ort: Södertälje
Kontakt:

S:Turbo TD04

Inlägg av DanneT16 »

Jag har en TD04 13G med 7:ans avgashus till salu. Den är i mycket fint skick!

Och nej jag säljer inte avgashuset separat.

Pris bud

0707-141788

ps Säljer den pga felköp
/Daniel Ekström
www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ungefär hur många hk räcker den till?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson skrev:Ungefär hur många hk räcker den till?
Jag är lite osäker men gissar på 200hk. Endel kanske säger 250hk, jovisst men då blåser den lika varm luft som en gasolbrännare och det vill man inte.
Men det kanske är bättre att ägaren själv svarar på det :oops:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Den motorn ger ju en 215hk orginal.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.

Skulle tippa på att den är lämplig för 220-240hk?
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag räknar på ca 200 hk, dels pga att motorn inte klarar så mycket mer och dels pga besiktning och sånt.

Danne, säj ett pris så får vi se!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Den motorn ger ju en 215hk orginal.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.

Skulle tippa på att den är lämplig för 220-240hk?
Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Lotus Samuel skrev:
Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Den motorn ger ju en 215hk orginal.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.

Skulle tippa på att den är lämplig för 220-240hk?
Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.

Jovisst men ligger verkligen gränsen så nära effektuttaget de kör med i bilarna? Sen är de ju en ganska difus sak när den börjar pumpa varmluft, jag tror de är ett hyggligt aggregat så länge man ligger i närheten av vad volvo körde med.
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Andreas K skrev:
Lotus Samuel skrev:
Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Den motorn ger ju en 215hk orginal.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.

Skulle tippa på att den är lämplig för 220-240hk?
Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.

Jovisst men ligger verkligen gränsen så nära effektuttaget de kör med i bilarna? Sen är de ju en ganska difus sak när den börjar pumpa varmluft, jag tror de är ett hyggligt aggregat så länge man ligger i närheten av vad volvo körde med.
Jo men när man skiver lämplig så är det effekten där turbon är som effektivast. Säg 75% verkningsgrad. Vid 240hk kanske den är nere på 65%. Givetvis kan man ju änvända den och det går säkert att pumpa 260hk. Men vet man hur mycket man ska pumpa luft för så köper man ju en som ligger på högsta verkninggrad vid max effekt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Skriv svar