Sida 1 av 1
Volvo 240 GL -85
Postat: 29 mar 2013 19:10
av Hjerpe
Köpte mig en sur-hink häromdan... En ganska ok sådan.
Är på "påsk-semester" på Gotland, och är mäkta imponerad av bilparken här. Mycket gamla bilar som egentligen borde rostat bort för länge sedan.
Kunde helt enkelt inte hålla mig när denna 240'n dök upp på blocket för en spottstyver jämfört med på fastlandet. Den har gått sina första år som taxi här på ön, så den har rullat en bit över 40K. Men då de inte använder vägsalt, så har den klarat sig bra ändå.
Vet inte riktigt vad det blir av det här, men den får funka som vardagsbil nu när det är dags att börja skruva lite med Deschel-loket.
Imorgon blir det att boka extrabiljett till färjan, och kuska hemåt...
Postat: 29 mar 2013 21:19
av B204T
Trevligt att rostdöljarlisterna är borta, men den där huven och grillen... vore en välgärning om nån eparaggare stal grejerna så du slapp de

Vad är de för drivlina i en sån där? B230A och M46?
Den där skulle se riktigt bra ut med rödvita bakljus, fimpad plast framför takluckan och ett par stilrena alufälgar med lite kant, typ penta, jp osv, behöver inte vara större än 15"
Postat: 29 mar 2013 21:41
av Mats J
Ser ju riktigt fin ut!
Du får originalrenovera!

Postat: 29 mar 2013 22:30
av Karlsson
Näbbgrillen...
Ser ut att vara lika varmt och skönt på Gotland som det är här...

Postat: 29 mar 2013 22:42
av Hjerpe
Ja, grillen kan ju diskuteras. Jag har hatat den, men blivit omvänd för ett par år sen. Förresten kommer den nog att kamoufleras av ett par extraljus framöver.
Drivlinan torde vara B230a med M47. Har inte kollat så noga på det.
Ja, ett par roligare baklysen skulle inte sitta fel.
Den behöver en rejäl omgång med polertrissan också...
Postat: 30 mar 2013 00:17
av B204T
Hjerpe skrev:Ja, grillen kan ju diskuteras. Jag har hatat den, men blivit omvänd för ett par år sen. Förresten kommer den nog att kamoufleras av ett par extraljus framöver.
Drivlinan torde vara B230a med M47. Har inte kollat så noga på det.
Ja, ett par roligare baklysen skulle inte sitta fel.
Den behöver en rejäl omgång med polertrissan också...
Kan du komma hit och polera mitt lik också? Den är matt som en pepprad persika i en lovikavante...
Postat: 30 mar 2013 19:54
av Hjerpe
B204T skrev:Kan du komma hit och polera mitt lik också? Den är matt som en pepprad persika i en lovikavante...
Vet inte om ja är nån hejjare på puts... Sen verkar det som du bor typ 100 mil från mig (?)
Men bilen skötte sig fint på resan Tofta Strand --> Tidaholm idag.
Fast ja höll på att få panik när jag inte lyckades låsa upp bilen när vi skulle av båten i Oskarshamn. Fipplade på rätt frenetiskt med nycklarna där ett tag. Efter en stund provade jag passagerardörren, med bättre resultat. Men vid senare analys visade det sig att ja måste ha lyckats att inte prova rätt nyckel på båten. Fick med ett helt knippe...
Postat: 30 mar 2013 21:52
av Kezo
Ser fin ut. Och om man så ska ha en 240, så är det helt rätt grill att ha. Helst i kombination med Amerika-lysen

Postat: 31 mar 2013 13:24
av B204T
Kezo skrev:Ser fin ut. Och om man så ska ha en 240, så är det helt rätt grill att ha. Helst i kombination med Amerika-lysen

Och parkbänkar till stötfångare?

om man ska prata snyggaste 240 fronten, så är de en 75a med 81- stötfångarna, dvs som den här har, med läppen också

dvs så här

Postat: 31 mar 2013 15:10
av Kezo
Nja, parkbänkarna kan man lämna ute på den soliga sidan av huset
Justja, den fronten glömde jag bort... Den är mer rätt, men om man ska ha en facelift-240 så...
Slut på OT och back to thread. Är den hemma än?
Postat: 07 apr 2013 08:59
av Hjerpe
Kezo skrev:...Slut på OT och back to thread. Är den hemma än?
Jodå, den är hemma.
Har avnjutit den en vecka ungefär, och den sköter sig bra.
Igår blev bil med sommardäck. Här kan man se att den är lite hög. Kanske borde skicka ner den en bit. Och nån gång i framtiden ska jag nog peta lite på baljorna. De är som synes lite rostiga...

Postat: 07 apr 2013 11:55
av Karlsson
Sen var det ju det där vi diskuterade igår i aftontimman...
Behövs ju en motor som matchar fälgarna...
Postat: 07 apr 2013 12:39
av B204T
och en
http://www.bakaxel.se/aussie-locker.html
sen kanske vi då ska fortsätta på kränghämmare som är grövre än Kadett 1200ans, fjädrar och dämpare som faktiskt funkar i farter över 130

Postat: 07 apr 2013 16:58
av Hjerpe
Japp. Framtiden får utvisa vad som sker med den här...
Den närmsta tiden ska den bara fungera för att flytta röven från A till B, så att säga...
Men det vore helt klart en njutning att kasta ner turbo-spisen och köpa loss en diffspärr.
Måste bara fixa till V70'n först, så den inte rasar ihop.
Postat: 07 apr 2013 18:00
av B204T
Hjerpe skrev:Japp. Framtiden får utvisa vad som sker med den här...
Den närmsta tiden ska den bara fungera för att flytta röven från A till B, så att säga...
Men det vore helt klart en njutning att kasta ner turbo-spisen och köpa loss en diffspärr.
Måste bara fixa till V70'n först, så den inte rasar ihop.
Var ju faktiskt rätt bra kurs för en aussielocker, 3400 spänn tycker då jag var helt okej, har varit lite sugen på en själv men nån ska ju betala de hela och nu är ju min axel så dålig i övrigt så sätter man in en locker i den så lär den inte bli långlivad
