Grismeck...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Grismeck...

Inlägg av Karlsson »

Min gigantiska bruksbil har varit lite trögväxlad ett bra tag och sen några veckor tillbaka har det låtit lite konstigt när man trampar ner kopplingen.
Sånt är jobbigt, bruksbilar ska ju bara fungera och transportera mig till och från jobbet samt forsla roliga Commodoredelar till garaget.

Kopplingssats beställdes från Tyskland, slavcylinder och ett par avgaspackningar beställdes från AD Center.

Sen bar det av till Tågacenter, ett ställe känt för allehanda motordrivna stordåd.

Upp med 1800 kg Omega på lyften, fram med släggan och efter några timmar låg den här grejen på golvet.

Bild

Det tog ungefär en timme att koppla isär slangen som sticker ut på ovansidan, fantastiskt trångt och en pytteliten låsring som knappt gick att få loss. Njutbart.

I andra änden av bilen såg det ut så här.

Bild

En 13 år gammal koppling helt enkelt.

Sen skruvade jag på några skruvar tills tryckplattan var loss.

Bild

Började ana oråd här...

Bild

Jomenvisst, tryckplattan har släppt från korgen.

Bild

Detta förklarar varför det varit så trögväxlat och även de märkliga ljuden när man frikopplade.

Nåväl, rengöring av slitytorna med thinner och sen var det bara att skruva ihop med nya grejer.

Bild

En bonus i sammanhanget var att den nya lamellen är 240 mm i diameter, den gamla var 228 mm.
240 mm lamellen passade dock utan problem i svänghjulet. Det var ju bra, nu kan jag överladda skiten och kräma ut fett med torque :roll:

Ny slavcylinder monterad, passade på att torka ur nästan allt gammalt gegg ur sprängkåpan också...

Bild

Och sen var det "bara" att montera ihop skrotet i omvänd ordning och lufta kopplingen.
Självaste Hjerpe fick äran att sitta och pumpa medans jag satt under bilen och skruvade lite sporadiskt på en luftnippel.
Det gick nog bara åt en halvliter bromsvätska innan all luft var borta.

Intressanta reflektioner på hemvägen var att pedalen är löjligt lättrampad och en hel del vibrationer är borta.
Testade lite fullgasövningar på 4an och 5an också, inga tendenser till slirande koppling så det verkar som om thinner funkar bra.

Därmed kan vi anse detta projekt som avslutat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Uh, gött mek!
Var länge sedan växellådor revs och monterades, tänkte jag skriva. Sedan kom jag på att det var senast i tisdags. Dock inget precisionsmek som i denna opel utan en Chevrolet Tahoe. :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fick iofs använda kofoten för att få loss lådan från motorn, det kärvade lite nånstans.

Det tog några timmar det här, började vid 16 och åkte hem runt 22:30...
Iofs var det inget vansinnestempo och så var det pizzapaus i nån timme.
Anders Karlsson
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Re: Grismeck...

Inlägg av Hjerpe »

Karlsson skrev: Självaste Hjerpe fick äran att sitta och pumpa medans jag satt under bilen och skruvade lite sporadiskt på en luftnippel...
Alltid en ära att hjälpa till... Har ju inte smitt med nåt vetigt på flera år nu, känns det som...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!

Re: Grismeck...

Inlägg av Karlsson »

Hjerpe skrev:
Karlsson skrev: Självaste Hjerpe fick äran att sitta och pumpa medans jag satt under bilen och skruvade lite sporadiskt på en luftnippel...
Alltid en ära att hjälpa till... Har ju inte smitt med nåt vetigt på flera år nu, känns det som...
Det var ju egentligen inget fel på bilen, jag ville bara att du skulle få kleta ner dig med oljegegg och gammel skit i terapisyfte.
Mycket bättre än att bygga tvättstuga tycker jag.
Anders Karlsson
Skriv svar