Sånt är jobbigt, bruksbilar ska ju bara fungera och transportera mig till och från jobbet samt forsla roliga Commodoredelar till garaget.
Kopplingssats beställdes från Tyskland, slavcylinder och ett par avgaspackningar beställdes från AD Center.
Sen bar det av till Tågacenter, ett ställe känt för allehanda motordrivna stordåd.
Upp med 1800 kg Omega på lyften, fram med släggan och efter några timmar låg den här grejen på golvet.

Det tog ungefär en timme att koppla isär slangen som sticker ut på ovansidan, fantastiskt trångt och en pytteliten låsring som knappt gick att få loss. Njutbart.
I andra änden av bilen såg det ut så här.

En 13 år gammal koppling helt enkelt.
Sen skruvade jag på några skruvar tills tryckplattan var loss.

Började ana oråd här...

Jomenvisst, tryckplattan har släppt från korgen.

Detta förklarar varför det varit så trögväxlat och även de märkliga ljuden när man frikopplade.
Nåväl, rengöring av slitytorna med thinner och sen var det bara att skruva ihop med nya grejer.

En bonus i sammanhanget var att den nya lamellen är 240 mm i diameter, den gamla var 228 mm.
240 mm lamellen passade dock utan problem i svänghjulet. Det var ju bra, nu kan jag överladda skiten och kräma ut fett med torque

Ny slavcylinder monterad, passade på att torka ur nästan allt gammalt gegg ur sprängkåpan också...

Och sen var det "bara" att montera ihop skrotet i omvänd ordning och lufta kopplingen.
Självaste Hjerpe fick äran att sitta och pumpa medans jag satt under bilen och skruvade lite sporadiskt på en luftnippel.
Det gick nog bara åt en halvliter bromsvätska innan all luft var borta.
Intressanta reflektioner på hemvägen var att pedalen är löjligt lättrampad och en hel del vibrationer är borta.
Testade lite fullgasövningar på 4an och 5an också, inga tendenser till slirande koppling så det verkar som om thinner funkar bra.
Därmed kan vi anse detta projekt som avslutat.