Vad är nu denna klenod för nått? Ja rubriken har ju avslöjat de hela. Att det nämligen är en Merca 190C från 62, dvs första årsmodellen av fenan.
190C innebär bensinfyra med fallförgasare, denna knackade dock hårt på diverse lager där runt 2005 så då reggades den om med en 240D stjärnkolvar från 81a W123, ihopparad med originallådan så rattväxeln är kvar.
Jag är ägare nummer 4 sen 1962, två första ägarna var far och dotter som ja förstått de, och den befann sig i Boden fram till en bekant köpte den och dieselkonverterade den.
För snart tre år sen så rullade dock mercan iväg och de hela slutade mot en betongvägg, fenan kördes då till en plåtverkstad där den stått orörd sen dess

Tre år sen, som synes en klockren träff på vänster lykta, dock så är skadorna bara skärm och en mjukt böjd kofångare, och en skärm finns, kofångaren riktas, saknar dock lykta

Tog int så mycket kort men ja, ni ser ju på taket hur mycket snö de var på hela bilen... Mer gjordes inte utan bilar flyttades och i väntan på de så satte jag mig i och skulle lägga ur växel och sånt så den skull rulla, tänkte då "hmm, undra om de är ström i den" så ja provdrog på starten. Joho, den hosta till och med till. Började le och sa "Vi prova å se om hon starta" sagt och gjord, knappa 15 sekunder senare så slocknade lampan för glödningen, lite fältande startmotor men tog inte lång stund så stod 240 dieseln och knacka så vackert på tomgång. Verkstadsägaren var väldigt imponerad, då dom aldrig laddat batteriet under tiden den stått där och då är den bara flyttad nån gång på nästan tre år.
Dock så var kopplingen fastfrusen, så kunde inte köra fram den för egen maskin men den gick stå på tomgång och tina av rutor osv. Så nu i helgen förvaras den inomhus där den stått och på måndag åker jag tillbaka för att då köra hem den.
Planerna är ju rätt uppenbara, laga plåtskadan, sen ska den besiktas igen då den varit obes sen 2011. Sen var tanken att göra nån form av stereoarangemang utan att göra nån som helst åverkan, dvs inga dörrsidor eller hatthylla ska förstöras, och inga stereohål ska kapas upp i brädan. En liten sänkning är också på önskelistan, tanken var 1 varv fram och 2 varv bak för lite lagomt häng, svarta plåtisar med kromring och whitewalls vore perfekt för slutliga stuket
Mer bilder kommer på måndag