Kravet var: BAKHJULSDRIFT! Åka grävling på vintern är ju som att simma uppströms... Visst de går ju men...
Vad blev de då, jo som rubriken säger, en väldigt väldigt väldigt väldigt ful Opel Omega A från 1990, dvs sista året med dom hejdlöst gräsliga kofångarna, här snackar vi gubbräser 2000!
Karossmässigt ser den ut som vilken Omega som helst, 1990 var den svart och fin, nu är den matt, ful, trist och vissa inslag av brunt finns, dock är tex skärmkanter bytta, skuffgolv lappat, men de börjar komma lite här och var, dock inget som är nått att bry sig om på ett bra tag. Bilen är mest troligt skrotad innan de är hål i trösklarna tex
Invändigt har vi lite sliten förarstol och ratt, några brunna lampor, en färddator som visst funkade prickfritt, stjärtvärme även i baksätet, funktion på denna okänd
Under den stora plåtbiten framför vindrutan sitter det en 2.4 liters CIH på 125 vilda kameler och enligt vad jag hittat på de väldigt trovärda internätet så ska den ha 192nm i vrid, detta var då den var ny alltså, den här har gått 42200 mil så vi ska nog inte försöka skryta för polarna med varvstopp och liknande allt för ofta. Fempet manuell med halvslappt växellänkage när femman ska i, original öppen diff som tjuter hejvilt!
Så bra bilaffär gör jag, men med tanke på att jag GICK och hämtade den, och betalade en hel tusenlapp för den må jag säga att det är en riktigt bra bil, välservad, fick se allt som var bytt, allt var uppskrivet med miltal och allt, förstår varför 2.4an inte tickar på ventilerna tex, den här är de bytt olja varje 1200e mil, nyligt gjord invändigt motorrengöring osv, bytt olja i låda och bakaxel med jämna mellanrum, osv osv
Så jag är helt klart nöjd, den ska såklart "ungdomsstylas"

Så här gubbig och ofrän är den, men när den har kommit ett par mil närmare marken och fått sig en lång rad med stora extraljus lär de genast se bättre ut, mittersta ljuddämparen läker, svetsa ihop? NEJ, den fimpar vi helt! rakt rör is the shit
Sen maler tankarna om hydralisk handbroms och esabs senaste specialdiff så de går ha RIKTIGT kul i vinter