Omega A - ersatt av en 945 GL

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Omega A - ersatt av en 945 GL

Inlägg av B204T »

Japp! Rekorden såldes, men åka väldigt väldigt väldigt väldigt liten amazon hgv i vinter var ju inte riktigt planen, så bristen på fungerande skitbil var ju tvungen att lösas.
Kravet var: BAKHJULSDRIFT! Åka grävling på vintern är ju som att simma uppströms... Visst de går ju men...

Vad blev de då, jo som rubriken säger, en väldigt väldigt väldigt väldigt ful Opel Omega A från 1990, dvs sista året med dom hejdlöst gräsliga kofångarna, här snackar vi gubbräser 2000!

Karossmässigt ser den ut som vilken Omega som helst, 1990 var den svart och fin, nu är den matt, ful, trist och vissa inslag av brunt finns, dock är tex skärmkanter bytta, skuffgolv lappat, men de börjar komma lite här och var, dock inget som är nått att bry sig om på ett bra tag. Bilen är mest troligt skrotad innan de är hål i trösklarna tex

Invändigt har vi lite sliten förarstol och ratt, några brunna lampor, en färddator som visst funkade prickfritt, stjärtvärme även i baksätet, funktion på denna okänd

Under den stora plåtbiten framför vindrutan sitter det en 2.4 liters CIH på 125 vilda kameler och enligt vad jag hittat på de väldigt trovärda internätet så ska den ha 192nm i vrid, detta var då den var ny alltså, den här har gått 42200 mil så vi ska nog inte försöka skryta för polarna med varvstopp och liknande allt för ofta. Fempet manuell med halvslappt växellänkage när femman ska i, original öppen diff som tjuter hejvilt!

Så bra bilaffär gör jag, men med tanke på att jag GICK och hämtade den, och betalade en hel tusenlapp för den må jag säga att det är en riktigt bra bil, välservad, fick se allt som var bytt, allt var uppskrivet med miltal och allt, förstår varför 2.4an inte tickar på ventilerna tex, den här är de bytt olja varje 1200e mil, nyligt gjord invändigt motorrengöring osv, bytt olja i låda och bakaxel med jämna mellanrum, osv osv

Så jag är helt klart nöjd, den ska såklart "ungdomsstylas"

Bild
Så här gubbig och ofrän är den, men när den har kommit ett par mil närmare marken och fått sig en lång rad med stora extraljus lär de genast se bättre ut, mittersta ljuddämparen läker, svetsa ihop? NEJ, den fimpar vi helt! rakt rör is the shit

Sen maler tankarna om hydralisk handbroms och esabs senaste specialdiff så de går ha RIKTIGT kul i vinter :)
Senast redigerad av 5 B204T, redigerad totalt 27 gång.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Förresten, är de nån som provat ha en sån här med färddator? som vet hur man pillar på eländet? verkar ju ska gå kolla massa grejer, men ja hittar ingen knapp eller nåt O_O
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

B204T skrev:Förresten, är de nån som provat ha en sån här med färddator? som vet hur man pillar på eländet? verkar ju ska gå kolla massa grejer, men ja hittar ingen knapp eller nåt O_O
Menar du "kontrollen"?, det är de två knapparna vid handbromsen.. den ena byter du visningsbild, och den andra nollar du datorn.. eller startar tiduret.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:
B204T skrev:Förresten, är de nån som provat ha en sån här med färddator? som vet hur man pillar på eländet? verkar ju ska gå kolla massa grejer, men ja hittar ingen knapp eller nåt O_O
Menar du "kontrollen"?, det är de två knapparna vid handbromsen.. den ena byter du visningsbild, och den andra nollar du datorn.. eller startar tiduret.
Jaha, där nere, trodde aldrig man skötte sånt där :P för nu visar den nuvarande förbrukning, kan säga att den visar en väldigt väldigt väldigt väldigt hög siffra när man planterar högerfoten mot golvet :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt

B204T skrev:
Martin Fåglefelt skrev:
Jaha, där nere, trodde aldrig man skötte sånt där :P för nu visar den nuvarande förbrukning, kan säga att den visar en väldigt väldigt väldigt väldigt hög siffra när man planterar högerfoten mot golvet :P

39.9 =)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:
B204T skrev:
Martin Fåglefelt skrev: Menar du "kontrollen"?, det är de två knapparna vid handbromsen.. den ena byter du visningsbild, och den andra nollar du datorn.. eller startar tiduret.

39.9 =)
Nånting säger mig att den inte kan visa högre siffra? :P Den visade 3,94 då ja kika, sen släppte jag av för tanklampan lyste :P

Men nog kommer de här bli en helt okej vinterbil, jamena, nog kan man köpa sämre bil för mer pengar :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Omega A är grejer det :)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Omega A är grejer det :)
Kan ju inte beskylla en prefacelift för att vara snygg :P men jag kommer garanterat ha en rolig vinter :)

Fick höra att bakfjädrarna är koniska i ändarna, de sög rätt hårt då jag tänkt raggarsänka den, men fick även höra att omega a går finfint att köra ofjädrad, man kanske skulle prova :roll: eller kanske inte... den snenöter framdäck som de är, vill inte veta bakdäcksförbrukningen om man åker ofjädrat med delad bakvagn

Annars ni som haft sånna här, snorbilliga roliga grejer man kan göra för att "förbättra" en sån här tar jag gärna emot, jag må ju vara uppfödd i en opel, och har således varit i kontakt med märket dagligen i över 20 år nu, men detta är första Omega A jag är i kontakt med faktiskt, som jag ens har suttit i, så jag kan i stort sett ingenting. Motorn vet jag ju, då de är en CIH :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bakfjädrarna går väl att kapa ändå, sen kan man borra hål i fjäderskålarna och dra fast fjädrarna med slangklämmor eller göra nån järnbit som håller fast fjädern.

Kolla framvagnsinställning om den sliter snett fram, troligen nån som bytt styrled och fått toe-out.
Ett fjäderbensstag gör ingen skada, de är rätt mjuka i karossen. Torpedväggen är limmad mot resten av karossen av nån anledning, så orkar du så kan du svetsa fast den istället.
Lite överkurs på en vinterbil iofs.
Anders Karlsson
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Bakfjädrarna går väl att kapa ändå, sen kan man borra hål i fjäderskålarna och dra fast fjädrarna med slangklämmor eller göra nån järnbit som håller fast fjädern.

Kolla framvagnsinställning om den sliter snett fram, troligen nån som bytt styrled och fått toe-out.
Ett fjäderbensstag gör ingen skada, de är rätt mjuka i karossen. Torpedväggen är limmad mot resten av karossen av nån anledning, så orkar du så kan du svetsa fast den istället.
Lite överkurs på en vinterbil iofs.
Framvagnen vet jag beror på grusväg en vår, spårig och eländig och tydligen small de till nån gång, och efter de drar den snett, och den är toe ut rätt friskt, så gissar att ena styrstaget ser ut som en banan

Iofs, går ju göra nån tattarlösning på fjädrarna, originalhög vill jag inte ha den iaf

Sen som sagt hydralisk handbroms och konstant tvåhjulsdrift lockar, en sportratt måste jag få tag på också, nav har jag, Omegans originalratt är HEMSK
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Rolig läsning! :D Blir nog bra bil till Vinterdrifting! 8)
Eller som jag brukar säga.
Bättre att vara ute på hal is & ha det roligt & Glatt!
Än att gå i lera & sörja! Men komihåg att tygla kamelerna! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Knigth Rider skrev:Rolig läsning! :D Blir nog bra bil till Vinterdrifting! 8)
Eller som jag brukar säga.
Bättre att vara ute på hal is & ha det roligt & Glatt!
Än att gå i lera & sörja! Men komihåg att tygla kamelerna! :wink:
Exakt min åsikt! Livin life sideways brukar de väll kallas? ;)

Tygla kamelerna? Kan man göra de? Jag är rätt säker på att min väldigt väldigt väldigt väldigt fula Omega kommer ha varit på besök i väldigt väldigt väldigt väldigt många snödrivor innan vintern är över :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Lite mer bilder får ni på åbäket

Bild
Knappt inkörd ;)

Bild
Kolla! Klockan fel inställd men de skiter jag i, däremot vore ju ett annat språk inte helt fel...

Bild
Grå ärtig inredning, men jag har sett risigare inredningar i bilar som gått bara hälften så långt... nötskada på förarstolen skymtas, men ärligt talat, who cares?

Bild
Sådär, helt original är sååååå trist, nu ser man iaf i vintermörkret, samma extraljus och allt, även fästet, från Rekorden, så de är omgjord extraljusplåt för tre lysen, uppochnedvänd och med ett vinkeljärn som är kapat och böjt efter frontens form, så extraljusen sitter inte helt i linje om man kollar från sidan, då skulle dom yttersta vara långt ifrån stötfångaren... Men lysena är iaf i vanlig ordning 4st SIM med blåa glas, två med lång ljusbild och två med bred, konverterade med 55w xenon med speedstarter balaster. Efter bes ska lyktorna plockas isär och rengöras ordentligt, insatserna lackas svarta och de ska monteras xenon även där :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt

Sådan här tråd är inte bra. Får nog sälja 320'n och skaffa mig en Omega A igen...

Alla mina omegor har spunnit på båda däcken utan att svetsa eller "sportive", testa så de inte gör det innan du svetsar.. kanske dumt att ta bort körbarhet på en redan "diffad" axel. Om än av slitage...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:Sådan här tråd är inte bra. Får nog sälja 320'n och skaffa mig en Omega A igen...

Alla mina omegor har spunnit på båda däcken utan att svetsa eller "sportive", testa så de inte gör det innan du svetsar.. kanske dumt att ta bort körbarhet på en redan "diffad" axel. Om än av slitage...
Haha, är ju helt klart värd pengarna som slitochsläng/vinterbil, kan ju inte påstå att jag tycker den är snygg, men dom går ju få vettiga, 3000 paket, bara faceliftstötisar eller liknande gör ju hur mycket som helst, men prefaceliftstötfångarna är gräsliga, så därför tyckte jag det passade fint att täcka större delen av framstötfångaren med extraljus :)

Men köp dig en Omega igen och ha riktigt kul utan att behöva ha dåligt samvete för nån skavank ;)

Har inte provat så hårt, vill besikta den innan jag eldar upp bakdäcken :P och vill ha snö också innan, men iaf, på grus gräver den ju ledigt på bägge, men de första bakhjulen kommer på asfalt är de one wheeler som gäller, sen sjunger den så fruktansvärt, men de har den gjort i 20000 mil, men ett par bananer skulle nog göra susen för att få bort lite oväsen, och nån tjock olja
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

B204T skrev: Bild
Kolla! Klockan fel inställd men de skiter jag i, däremot vore ju ett annat språk inte helt fel...
Löses med: Bild
/Andreas
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Andreas K skrev:
B204T skrev: Bild
Löses med: Bild
Har hittat en som fixade nya tavlor med svensk text :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag gillar de softade bilderna, blir lite sån där läskig 80-tals reklamkänsla över det hela :lol:
Anders Karlsson
Martin Fåglefelt

Omegor genom åren...
Omega A

2,0
2,4
2,6
3,0 12v (3000)

Omega B

MV6...

vad ska jag gå på i vinter tycker du? ;)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

EVO 500, går nog att hitta för 50 000 8)
Anders Karlsson
Skriv svar