En väldigt väldigt väldigt väldigt liten Amazon hgv

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

En väldigt väldigt väldigt väldigt liten Amazon hgv

Inlägg av B204T »

Jo, i brist på garage och stort kapital så är de svårt att göra en herrejössesrenovering, borde man ju ha insett INNAN man börja, men å andra sidan känns de inte som att man ångrade det såhär efteråt

Iaf, snutamazonen drog ner till Vallentuna för ett tag sen, och en annan blå amazon hgv landade här, nämligen denna:
Bild
66a hgv byggd såhär sent 70 tal, taksänkt massor, som de skulle va på den tiden

Bild
Mer dagsfärsk bild, kan väll inte påstå att gangsterkepsen var direkt lysande när man ville se trafikljus till exempel :) man får helt enkelt stanna lite längre bak... 5.5orna är till salu förövrigt

Bild
Små men effektiva! Dom funkar faktiskt riktigt bra trots sin storlek, inga problem med sikten iaf, dock har jag bara ett läge på torkarna, så vid riktigt jättespöregn så är torkförmågan helt klart inte den bästa

Bild
1989 såg den ut såhär, och det är väll ungefär något i stil med som den såg ut då de är tänkt att den i framtiden ska börja se ut igen

Ja, helt enkelt, jag bytte rakt av, nybesiktad, reggad som lätt lastbil, då den är ombyggd på den tiden då de var tvungen att vara lastbilsreggat för att man skulle kunna få en ombyggd bil laglig.

Sitter en B20A med värre kam och ett 2" simonssystem i den, vanlig M40 bakom, med kortspak, original bakaxel med 4:56 och hiskeligt mycket oväsen

Invändigt är de zebrastuk och manta stolar, här är nog ett av dom mest akuta sakerna, inte färgerna eller stolarna
Bild
Men kolla de elsystemet, ni ska få en bättre bild på de så ska ni få se de värsta elsystem ni har sett, garanterat!
Satt PV544 originalratt i den vid leverans, men som synes så för att kunna se nått så är ju rattstången sänkt, och då med mina 1,84 ungefär så var den lite väl stor, 13,5" flakeratt blev helt perfekt! :)

Så i mån av tid, pengar, plats osv så finns de en rätt lång att göra lista, dock är de "jag vill" på rätt många punkter, några är dock "SKA GÖRAS!"

* Elhärvan (SKA!)
* Ny golvmatta och framstolar (vill, hade hoppas kunna göra detta samtidigt som punkt 1)
* Byta skärmkanter bak, blir merca w123 (ligger nog på listan "ska nog")
* Nytt plexiglastak (SKA! nuvarande sprack av solen, när slanten tillåter blir de 4mm makrolon istället)
* Byta dörrar (SKA, är bara dynga av dom som sitter där, förardörren är sämst)
* Ny lack (ja, de blir ju då de årtal som dörrar och skärmkanter är bytta, hade tänkt då få makrolonskivan till taket utskuren innan, så vid lack så är nuvarande skiva borta och man får montera en ny och fin skiva vid ihopmontering
* Sen är de sånt som bakaxelbyte, täta tanken och lite annat småtjoller man vill göra, men den här går som daily driver just nu, så just nu kör jag bara, resten kommer allt eftersom :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Vilken bil!!!
Bara bort med gangsterkepsen, och snälla, höj inte bakänden som på sista bilden!!!

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Förresten, angående skärmkanterna bak, gör nått slätare och sätt cruiserskirts utanpå så blir det helcoolt!
Går ju även att flytta ut bakkofångaren någon centimeter för att få ännu mera blysläde effekt.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Mats J skrev:Förresten, angående skärmkanterna bak, gör nått slätare och sätt cruiserskirts utanpå så blir det helcoolt!
Går ju även att flytta ut bakkofångaren någon centimeter för att få ännu mera blysläde effekt.

/Mats J
Kepsen stannar ;) lite så här "alltid retar de nån" över den, sen gillar jag den själv, ska bara plasta ihop skarven lite bättre

Skärmkanterna blir som sagt Merca W123, så blir lite cheva 56-57 stuk över de hela, sen är de tänkt flytta ut baklysena lite, för att få en liten fena, och inte helt rakt avslut på skärmarna, skulle gärna vilja sänka in dom men problemet är att bakom ena lyset är tanklocket, så blir lite svårt att ha insänkta bakljus då

Sen ska huvbulan höjjas ca 60mm i framkant, så huven får 40 tals blyslädestuk, sen om jag hittar lämpligt smala kofångarhorn så ska jag göra mig en frän tandgrill och göra en stor grill istället för två som de är nu

Och Nej, den får inte hissad akter, höjden förblir som den är förutom högre däck, 195/55 kändes lite för litet
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

COOOLT! 8)

Nu får du och Kezo ha en egen avdelning i attitude. :tongue:

Flakeratt och zebrainredning ligger så rätt i tiden.

Genomgång av elsystemet rekommenderas varmt av brandskyddsmyndigheten. Åtminstone om det ser ut så där. :o
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:COOOLT! 8)

Nu får du och Kezo ha en egen avdelning i attitude. :tongue:

Flakeratt och zebrainredning ligger så rätt i tiden.

Genomgång av elsystemet rekommenderas varmt av brandskyddsmyndigheten. Åtminstone om det ser ut så där. :o
Haha ja hans är ju tydligen lägre än en Speedster, och min är bara 7cm högre än hans, då är min alltså inte sektionerad... Så således bör vi ju ha dom två lägsta bilarna här :P

Nähä :P kanske var klokt att ta halvförsäkring :P Svågern hade originalhärva från nån skrotad amazon, så sliter ut ALLT och gör om, in med originalhärva med säkringsdosan och alla relän tillbaka på originalplats, har ju allt under brädan nu, sen är de väll tre gånger mer kabel än vad som behövs, och strömtjuvar på rad, lösa tåtar här och där osv, då åker hela brädan ut, bilen byter ju färg, så ska ta och ta bort de som inte behövs, typ handtaget på högersidan, askkoppen, sen lägga igen hålet ovanför rattstången, så den otränade inte ser att rattstången är nersänkt.

Men jag ska ta bild på elsystemet från andra sidan, snett nerifrån, då ska du få se... Du kommer drömma mardrömmar sen :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
5.5or i all ära, men nu blir de gamla 4" med snobbring istället :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Monterat gammfälgarna! :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Här är de... elektrikernas mardröm, strömtjuvar på rad, ihoptejpade tåtar, lösa oisolerade kablar, skarvat i flera olika färger osv, de sjuka är att allting funkar :S
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Dont mend it if it aint broken :wink:

Men som elnörd kan jag hålla med om att sockerbitar är ett otyg :blaaah:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Dont mend it if it aint broken :wink:

Men som elnörd kan jag hålla med om att sockerbitar är ett otyg :blaaah:
Sockerbitarna är mitt minsta problem, största problemet är att de är en ren omöjlighet att reda ut NÅTT om något skulle sluta funka, men svågern min har flera original kabelhärvor, så om några veckor när jag inte behöver den varje dag ska varenda liten kabel ut, likaså hela brädan

För då ska brädan byggas om med bla
* Igenlagt stereohål
* Igenlagd askkopp
* Bortplockat handtag längst till höger
* Flyttade extraknappar och signalhornsknapp
* Insvetsad plåtbit ovanför rattstången, så det inte är hål ovanför rattstångskåpan, rattstången är ju nämligen nerflyttad en bit

Sen ska en konsol framför spaken byggas dit extramätarna, stereon och alla extra knappar hamnar, + att då jag fixar nya dörrar och dörrsidor så ska framhögtalarna hamna i mittkonsolen istället för att jag ska kapa skiten ur ännu ett par dörrar, det blir alltså helt tätt framåt från mittkonsolen

Man vill ju ha ordning och reda :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Elsystemsbytet stundar, så fort jag får möjlighet att låta bilen stå mer än över natten så kastbyter jag elsystem, i värsta fall om jag inte får i flake på sprayburk, verkar nämligen va lite halvsvårt, så får bräda och dörrpaneler helt enkelt bli svarta.

Men letandet efter BW35 med tillbehör är över, för jag skiter i de! Ska istället använda min TH180 automat med lockup, blir då en adapterplatta mellan motor och låda, Rekord E originalturbin och nersvarvat B20 svänghjul som startkrans

Kan ju knappast bli sämre tycker jag, TH180in är ju ett par år nyare... sen som sagt, lockup verkar den ju ha vad jag läst mig till, sen så är den gratis :P och den bör rymmas i tunneln, då de suttit B21 och BW55 i den här före B20in som sitter där nu
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Snabba vändningar, nu var den här ett minne blott. Kommer säkert sakna den ibland, men jag vet ju vilket jätteprojekt de där var också...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar