Sida 1 av 2

Volkswagen Polo GTI - Vinterbonat!

Postat: 11 maj 2012 22:07
av NickNordquist
Här kommer en lite annorlunda projekttråd med en gammal folkvagn i huvudrollen, det är jag och min bror Fredrik som varit i farten och tänkt förvandla en gammal trotjänare till en banbil.

Vi började med att riva ut den defekta växellådan. Efter det har vi även rivit ur inredning och asfaltsmatta.

Uppdatering kommer efter hand.

Postat: 12 maj 2012 10:09
av Calle Wennborg
:D Trevligt.

:worthlesswithoutpics:

Postat: 11 jul 2012 15:48
av ERnsT
Då var det dags för en uppdatering.
Bilen har inte blivit utsatt för så mycke dumheter än, har mestadels körts omkring. Omkring 5-600mil är avklarade redan, de flesta med ett löjligt leende på läpparna.

Jag har tagit lite bilder under resans gång och lägger in dom här för er att kika på.

I ganska så orginal utförande, innan vi hunnit börja skruva.
Bild

Typ 3 min in i projeket
Bild

4 minuter in i projektet, brorsan funderar på hur ett spärrskaft fungerar, eller nåt.
Bild

25 min in i skruvandet. Inredningen var hemskt tacksam att riva ur. Polo rekomenderas!
Bild

Ganska snart så stod det klart att det skulle tyskstukas, och vad kan vara bättre än tyskaflaggans färger på tanklocket.
Bild
Bild

Växellådan hade sett sina bästa dagar när vi köpte den. Något som enligt säljaren var "ett litet oljud". 4ans drev hittades lite här och var i lådan, som ändå fungerade de knappa 20 milen vi hade hem.
Bild

Rensat drev.
Bild

Coilovers låg på hyllan och väntade på att monteras. Riktigt smidig montering, ungefär en timme tog det runt om.
Bild

Resultatet när den var tillbaka på marken efter coilovers. Ganska stor skillnad mot bilderna ovan.
Bild

Gatkörningscamber, styr in riktigt gott i rondellerna nu!
Detta var allt ifrån första meketappen.
Växellåds & spakställsbyte, montering coilovers & sportstol och lite uppsmörjning av bromsar. ca 10-12 timmars mekande på mig och ungefär lika mycket på brorsan som fick skrapa asfaltsmatta och langa verktyg.
Bild



Etapp 2, seiterohrsportauspuff och sidkjolar
Började med att flytta lite på trösklen med hjälp av släggan. För att få upp avgasröret så högt som möjligt. Det är ju ändå en leksak/banbil i första hand. Gatkörning klaras av utan skrap, på konbanan i Vara så skrapade det lite någongång, i eksjö var det fritt.
Bild

Efter lite grov inpassning av sidkjolen
Bild

Dekalerad!
Bild

Sidkjol limmad och påplats i Gullbranna
Bild

Påplats
Bild


Det var allt som hänt hittills.
Lite ytterligare planer finns.
Letar efter sportratt med tillhörande nav, gärna med lite djup i ratten.
Skärmarna ska valsas så att jag får in R-Däcken som ligger och väntar, sålänge får 165orna tjänstgöra :wink:

Postat: 12 jul 2012 18:56
av Maccan
Gött att någon mer än jag gillar små, tyska, skitlåga bilar.

Postat: 16 jul 2012 22:06
av Emil C
Maccan skrev:Gött att någon mer än jag gillar små, tyska, skitlåga bilar.
OJAA :D

Postat: 17 jul 2012 09:44
av Maccan
Jag tycker att den behöver lite argare uppsyn. En böserblick och nån annan grill hade stuttit som en smäck.

Kommer du ha kvar den till Bugrun 2013 måntro? :roll:

Postat: 17 jul 2012 15:51
av ERnsT
Får se om det blir böserblick och annan grill.
En pall med rör är beställt till denna bilen iallafall. Får väl se när dom dyker upp och om man har tid att svetsa nu på semestern.

Postat: 17 jul 2012 19:10
av Maccan
ERnsT skrev:Får se om det blir böserblick och annan grill.
En pall med rör är beställt till denna bilen iallafall. Får väl se när dom dyker upp och om man har tid att svetsa nu på semestern.
:banana: :banana: :banana: :thumbsup2

Postat: 02 aug 2012 08:22
av ERnsT
Det har inte hänt jättemycket med Polon på semestern, utan den har fått agera bruksbil. Passerade 22k mil häromdagen.
Ett litet oljeläckage har jag hunnit åtgärda. Det var en oljetrycksgivare som delat på sig mellan givare och hölje, så det läckte igenom till elkopplingen och därifrån ner på grenröret. 140kr och 10 min arbete så var det bytt!

I helgen så blev det körning i Hultsfred, en kurvig konbana. Vi körde på transportvägarna till och från en flygraka och inte på själva flygrakan. En av dom roligaste konbanorna jag kört.
Vi var 5 bilar i början på dagen, vilket tunnades ut mer och sista 1-2timmarna så var vi 3! bilar som delade på körningen. Vet inte hur många varv det blev, men kul var det och Polon höll!
En liten kul grej var att rester av asfaltsmattan smälte fast under mina skor under körningen. Speedsterfredrik har någon bild på´t.

Nedan kommer lite bilder från senaste veckorna.



Förberedelser/genomgång av bilen inför körningen. Är lite tjurig att lyfta numera, men med rätt mängd klossar går det relativt smidigt.
Bild


Påplats i Hultsfred, 2 glada Fredrikars bilar
Bild


Upplining inför körning, så här såg det ofta ut, bara 1 bil i kö framför.
Bild


Stötte på en kompis igår, lägre och hårdare men snabbare? Polon går att skruva ner ytterligare 25-30mm men jag har valt denna höjden eftersom att bilen brukas var dag på taskiga vägar. Även under all konbanskörning så har det fungerat fint och gått fritt.
Bild


Till sist en bild på vad som komma skall 8)
Bild

Postat: 02 aug 2012 09:10
av Maccan
:bow:

Va gött! Dett a är verkligen ett helrätt bygge.

Postat: 02 aug 2012 10:56
av Calle Wennborg
Nummerskylten är ju inte helt fel heller. :D

Postat: 31 aug 2012 07:36
av ERnsT
Ytterligare 1 körning har jag varit på. Denna gången blev det med miataklubben på Eksjö. En snabb runda med massvis av konor utplacerat det tillsammans med 17 mazdor gav endel rundningsmärken :mhihi:

Miataklubben var ett trevligt gäng. Mycke fika och snackande men vädligt trevliga och av de som låg på och körde så fanns det ett par riktigt snabba.
Kompressor och R-däck verkar vara ett vinnande koncept för dom där små. Dom verkade vara lite svårkörda för det hände att man mötte dom på banan :wink:

Fick riktigt mycke körtid vilket gjorde att däcken inte höll hela dagen utan var helt slut framåt lunch. Men va kul det var!

I måndags beställdes 2 nya 165or och igår krängde jakob på dom. Blev riktigt gött stuk nu. Ska bli kul att testa Bridgestone däcken. Nankangerna greppade väldigt fint i början även i blött. Mot slutet så var dom nästan lika greppvänliga i torrt men i blötan gjorde dom ingen människa glad.

Ser fram emot en säsongsavslutning på Hultsfred med attitude. Det är sista planerade körningen än så länge. Får se om det dyker upp någonting mer.

Bild
Gamla däcken, innan körningen på eksjö vände jag på däcken för att få ut några mil till pga cambern.

Bild
Blev gött med Bridgestone däcken!

Bild

Postat: 16 sep 2012 08:35
av ERnsT
Ytterligare en körning avklarad.
Trippmätaren skvallrade om att 285km avverkats under gårdagen.
Jag har ca 12mil till Hultsfred så det tyder ju på endel körtid igen :D

Bilen fungerade bra, igen! Jag blir fortfarande förvånad men det är skönt att slippa massa meck innan och efter varje körning! Det rekomenderas.

Det märktes att de nya däcken är lite smalare, sämre grepp nu. Men fortfarande lättkörd och vansinnigt rolig.

Vi testade med många olika förare och det märktes att man kommer upp i sitt max tempo i bilen väldigt fort. 3-4 vändor sedan ligger tiderna inom några tiondelars marginal. Kul när det är så lättkört.

Postat: 07 okt 2012 14:46
av ERnsT
Ytterligare lite tid har gått och bilen fortsätter att fungera. Underbart!
Det börjar närma sig besiktning och därför har det blivit lite reparationer av diverse hål. Golvet är ihoplappat och reservhjulsbaljan fick flytta på sig till förmån för en ny rakt och tät plåt. Avgassystemet har fått en ny ljuddämpare, med lite dovare ljud som resultat, vilket gillas! Fick även någon mm extra frigång nu, vilket gör nytta när det ska parkeras hemma. Annars har det inte hänt speciellt mycket.
Beställde nya däck inför kommande säsong. Gäller att vara förberedd. Bilder på stuket kommer såfort jag fått däcken, tycker redan jag har väntat förlänge och än är det bara 2 timmar...

Polon följde med till T-Centralen. Brorsan och Oskar gjorde ett tappert försök att få in den, men tyvärr var Polon förstor. Det måste vara första gången :roll: Ungefär 1cm för bred för att komma in. Funderar på om listerna ska bort i vinter :mhihi:

Nedan kommer lite bilder:
Bild
Ny plåt, gjorde grym skillnad på oljudet, nu är det bara ljud var :D
Bild
Det var nära. Men listerna på dörrarna gjorde det omöjligt.

Nya däck!

Postat: 11 okt 2012 13:22
av ERnsT
Nu är dom äntligen här, nästa säsongs sträckedäck!
Bild
Så ser dom ut. Dom däcken jag ska köra på nästa säsong!
Ska bli grymt!

Bild
Rätt bra sträck, 155 breda på 7,25" fälg.

Bild
Nu är det laddat inför nästa säsong. Det går åt lite värme på morgonen även om man blir varm inombords av att köra Polo. Motorvärmaren är påväg i just nu!

Postat: 13 nov 2012 07:28
av ERnsT
Bild
Efter en säsongs hårt slitande kastade motorn in handduken och for vidare till himlen.
Vid en utsträckning på 3ans växel så körde jag antydan till lagerknack och blev fundersam, frikopplade och försökte lyssna. Inget oljud längre, släppte upp och skulle stannat till. Blöp! Tvärdöd!
Igår började jag med att kolla ventilerna och på 1ans cyl blåste det rakt igenom på insug.
Då stängdes locket!

Postat: 13 nov 2012 07:40
av OneYet
Näää!

"Utsträckning på trean" Hehe!

Vad är planen? En månads sorgetid först såklart men sedan?

Ny topp?
Ny motor?
Ny bil?
Turbokonvertera? Nä!!
Men en Golf Gti-motor kanske skulle kunna skohornas ned?

Postat: 13 nov 2012 14:49
av B204T
1.8T 20v !!!!!!! :D :D :D

Postat: 13 nov 2012 14:58
av Martin Fåglefelt
RÖDBLOCK... nej, vad säger jag?

Postat: 14 nov 2012 07:20
av ERnsT
OneYet skrev:Näää!

"Utsträckning på trean" Hehe!

Vad är planen? En månads sorgetid först såklart men sedan?

Ny topp?
Ny motor?
Ny bil?
Turbokonvertera? Nä!!
Men en Golf Gti-motor kanske skulle kunna skohornas ned?
Får se om det räcker med en månads sorg. :roll:
Det vettigaste är nog att köra den till pressen!