Volkswagen Polo GTI - Vinterbonat!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Normal postare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 01 nov 2008 15:06
- Ort: Hilleståååp
Volkswagen Polo GTI - Vinterbonat!
Här kommer en lite annorlunda projekttråd med en gammal folkvagn i huvudrollen, det är jag och min bror Fredrik som varit i farten och tänkt förvandla en gammal trotjänare till en banbil.
Vi började med att riva ut den defekta växellådan. Efter det har vi även rivit ur inredning och asfaltsmatta.
Uppdatering kommer efter hand.
Vi började med att riva ut den defekta växellådan. Efter det har vi även rivit ur inredning och asfaltsmatta.
Uppdatering kommer efter hand.
"Att oroa sig är som att sitta in en gungstol, man gör nåt men man kommer ingenstans"
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Då var det dags för en uppdatering.
Bilen har inte blivit utsatt för så mycke dumheter än, har mestadels körts omkring. Omkring 5-600mil är avklarade redan, de flesta med ett löjligt leende på läpparna.
Jag har tagit lite bilder under resans gång och lägger in dom här för er att kika på.
I ganska så orginal utförande, innan vi hunnit börja skruva.
Typ 3 min in i projeket
4 minuter in i projektet, brorsan funderar på hur ett spärrskaft fungerar, eller nåt.
25 min in i skruvandet. Inredningen var hemskt tacksam att riva ur. Polo rekomenderas!
Ganska snart så stod det klart att det skulle tyskstukas, och vad kan vara bättre än tyskaflaggans färger på tanklocket.
Växellådan hade sett sina bästa dagar när vi köpte den. Något som enligt säljaren var "ett litet oljud". 4ans drev hittades lite här och var i lådan, som ändå fungerade de knappa 20 milen vi hade hem.
Rensat drev.
Coilovers låg på hyllan och väntade på att monteras. Riktigt smidig montering, ungefär en timme tog det runt om.
Resultatet när den var tillbaka på marken efter coilovers. Ganska stor skillnad mot bilderna ovan.
Gatkörningscamber, styr in riktigt gott i rondellerna nu!
Detta var allt ifrån första meketappen.
Växellåds & spakställsbyte, montering coilovers & sportstol och lite uppsmörjning av bromsar. ca 10-12 timmars mekande på mig och ungefär lika mycket på brorsan som fick skrapa asfaltsmatta och langa verktyg.
Etapp 2, seiterohrsportauspuff och sidkjolar
Började med att flytta lite på trösklen med hjälp av släggan. För att få upp avgasröret så högt som möjligt. Det är ju ändå en leksak/banbil i första hand. Gatkörning klaras av utan skrap, på konbanan i Vara så skrapade det lite någongång, i eksjö var det fritt.
Efter lite grov inpassning av sidkjolen
Dekalerad!
Sidkjol limmad och påplats i Gullbranna
Påplats
Det var allt som hänt hittills.
Lite ytterligare planer finns.
Letar efter sportratt med tillhörande nav, gärna med lite djup i ratten.
Skärmarna ska valsas så att jag får in R-Däcken som ligger och väntar, sålänge får 165orna tjänstgöra
Bilen har inte blivit utsatt för så mycke dumheter än, har mestadels körts omkring. Omkring 5-600mil är avklarade redan, de flesta med ett löjligt leende på läpparna.
Jag har tagit lite bilder under resans gång och lägger in dom här för er att kika på.
I ganska så orginal utförande, innan vi hunnit börja skruva.
Typ 3 min in i projeket
4 minuter in i projektet, brorsan funderar på hur ett spärrskaft fungerar, eller nåt.
25 min in i skruvandet. Inredningen var hemskt tacksam att riva ur. Polo rekomenderas!
Ganska snart så stod det klart att det skulle tyskstukas, och vad kan vara bättre än tyskaflaggans färger på tanklocket.
Växellådan hade sett sina bästa dagar när vi köpte den. Något som enligt säljaren var "ett litet oljud". 4ans drev hittades lite här och var i lådan, som ändå fungerade de knappa 20 milen vi hade hem.
Rensat drev.
Coilovers låg på hyllan och väntade på att monteras. Riktigt smidig montering, ungefär en timme tog det runt om.
Resultatet när den var tillbaka på marken efter coilovers. Ganska stor skillnad mot bilderna ovan.
Gatkörningscamber, styr in riktigt gott i rondellerna nu!
Detta var allt ifrån första meketappen.
Växellåds & spakställsbyte, montering coilovers & sportstol och lite uppsmörjning av bromsar. ca 10-12 timmars mekande på mig och ungefär lika mycket på brorsan som fick skrapa asfaltsmatta och langa verktyg.
Etapp 2, seiterohrsportauspuff och sidkjolar
Började med att flytta lite på trösklen med hjälp av släggan. För att få upp avgasröret så högt som möjligt. Det är ju ändå en leksak/banbil i första hand. Gatkörning klaras av utan skrap, på konbanan i Vara så skrapade det lite någongång, i eksjö var det fritt.
Efter lite grov inpassning av sidkjolen
Dekalerad!
Sidkjol limmad och påplats i Gullbranna
Påplats
Det var allt som hänt hittills.
Lite ytterligare planer finns.
Letar efter sportratt med tillhörande nav, gärna med lite djup i ratten.
Skärmarna ska valsas så att jag får in R-Däcken som ligger och väntar, sålänge får 165orna tjänstgöra
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Det har inte hänt jättemycket med Polon på semestern, utan den har fått agera bruksbil. Passerade 22k mil häromdagen.
Ett litet oljeläckage har jag hunnit åtgärda. Det var en oljetrycksgivare som delat på sig mellan givare och hölje, så det läckte igenom till elkopplingen och därifrån ner på grenröret. 140kr och 10 min arbete så var det bytt!
I helgen så blev det körning i Hultsfred, en kurvig konbana. Vi körde på transportvägarna till och från en flygraka och inte på själva flygrakan. En av dom roligaste konbanorna jag kört.
Vi var 5 bilar i början på dagen, vilket tunnades ut mer och sista 1-2timmarna så var vi 3! bilar som delade på körningen. Vet inte hur många varv det blev, men kul var det och Polon höll!
En liten kul grej var att rester av asfaltsmattan smälte fast under mina skor under körningen. Speedsterfredrik har någon bild på´t.
Nedan kommer lite bilder från senaste veckorna.
Förberedelser/genomgång av bilen inför körningen. Är lite tjurig att lyfta numera, men med rätt mängd klossar går det relativt smidigt.
Påplats i Hultsfred, 2 glada Fredrikars bilar
Upplining inför körning, så här såg det ofta ut, bara 1 bil i kö framför.
Stötte på en kompis igår, lägre och hårdare men snabbare? Polon går att skruva ner ytterligare 25-30mm men jag har valt denna höjden eftersom att bilen brukas var dag på taskiga vägar. Även under all konbanskörning så har det fungerat fint och gått fritt.
Till sist en bild på vad som komma skall
Ett litet oljeläckage har jag hunnit åtgärda. Det var en oljetrycksgivare som delat på sig mellan givare och hölje, så det läckte igenom till elkopplingen och därifrån ner på grenröret. 140kr och 10 min arbete så var det bytt!
I helgen så blev det körning i Hultsfred, en kurvig konbana. Vi körde på transportvägarna till och från en flygraka och inte på själva flygrakan. En av dom roligaste konbanorna jag kört.
Vi var 5 bilar i början på dagen, vilket tunnades ut mer och sista 1-2timmarna så var vi 3! bilar som delade på körningen. Vet inte hur många varv det blev, men kul var det och Polon höll!
En liten kul grej var att rester av asfaltsmattan smälte fast under mina skor under körningen. Speedsterfredrik har någon bild på´t.
Nedan kommer lite bilder från senaste veckorna.
Förberedelser/genomgång av bilen inför körningen. Är lite tjurig att lyfta numera, men med rätt mängd klossar går det relativt smidigt.
Påplats i Hultsfred, 2 glada Fredrikars bilar
Upplining inför körning, så här såg det ofta ut, bara 1 bil i kö framför.
Stötte på en kompis igår, lägre och hårdare men snabbare? Polon går att skruva ner ytterligare 25-30mm men jag har valt denna höjden eftersom att bilen brukas var dag på taskiga vägar. Även under all konbanskörning så har det fungerat fint och gått fritt.
Till sist en bild på vad som komma skall
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Ytterligare 1 körning har jag varit på. Denna gången blev det med miataklubben på Eksjö. En snabb runda med massvis av konor utplacerat det tillsammans med 17 mazdor gav endel rundningsmärken
Miataklubben var ett trevligt gäng. Mycke fika och snackande men vädligt trevliga och av de som låg på och körde så fanns det ett par riktigt snabba.
Kompressor och R-däck verkar vara ett vinnande koncept för dom där små. Dom verkade vara lite svårkörda för det hände att man mötte dom på banan
Fick riktigt mycke körtid vilket gjorde att däcken inte höll hela dagen utan var helt slut framåt lunch. Men va kul det var!
I måndags beställdes 2 nya 165or och igår krängde jakob på dom. Blev riktigt gött stuk nu. Ska bli kul att testa Bridgestone däcken. Nankangerna greppade väldigt fint i början även i blött. Mot slutet så var dom nästan lika greppvänliga i torrt men i blötan gjorde dom ingen människa glad.
Ser fram emot en säsongsavslutning på Hultsfred med attitude. Det är sista planerade körningen än så länge. Får se om det dyker upp någonting mer.
Gamla däcken, innan körningen på eksjö vände jag på däcken för att få ut några mil till pga cambern.
Blev gött med Bridgestone däcken!
Miataklubben var ett trevligt gäng. Mycke fika och snackande men vädligt trevliga och av de som låg på och körde så fanns det ett par riktigt snabba.
Kompressor och R-däck verkar vara ett vinnande koncept för dom där små. Dom verkade vara lite svårkörda för det hände att man mötte dom på banan
Fick riktigt mycke körtid vilket gjorde att däcken inte höll hela dagen utan var helt slut framåt lunch. Men va kul det var!
I måndags beställdes 2 nya 165or och igår krängde jakob på dom. Blev riktigt gött stuk nu. Ska bli kul att testa Bridgestone däcken. Nankangerna greppade väldigt fint i början även i blött. Mot slutet så var dom nästan lika greppvänliga i torrt men i blötan gjorde dom ingen människa glad.
Ser fram emot en säsongsavslutning på Hultsfred med attitude. Det är sista planerade körningen än så länge. Får se om det dyker upp någonting mer.
Gamla däcken, innan körningen på eksjö vände jag på däcken för att få ut några mil till pga cambern.
Blev gött med Bridgestone däcken!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Ytterligare en körning avklarad.
Trippmätaren skvallrade om att 285km avverkats under gårdagen.
Jag har ca 12mil till Hultsfred så det tyder ju på endel körtid igen
Bilen fungerade bra, igen! Jag blir fortfarande förvånad men det är skönt att slippa massa meck innan och efter varje körning! Det rekomenderas.
Det märktes att de nya däcken är lite smalare, sämre grepp nu. Men fortfarande lättkörd och vansinnigt rolig.
Vi testade med många olika förare och det märktes att man kommer upp i sitt max tempo i bilen väldigt fort. 3-4 vändor sedan ligger tiderna inom några tiondelars marginal. Kul när det är så lättkört.
Trippmätaren skvallrade om att 285km avverkats under gårdagen.
Jag har ca 12mil till Hultsfred så det tyder ju på endel körtid igen
Bilen fungerade bra, igen! Jag blir fortfarande förvånad men det är skönt att slippa massa meck innan och efter varje körning! Det rekomenderas.
Det märktes att de nya däcken är lite smalare, sämre grepp nu. Men fortfarande lättkörd och vansinnigt rolig.
Vi testade med många olika förare och det märktes att man kommer upp i sitt max tempo i bilen väldigt fort. 3-4 vändor sedan ligger tiderna inom några tiondelars marginal. Kul när det är så lättkört.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Ytterligare lite tid har gått och bilen fortsätter att fungera. Underbart!
Det börjar närma sig besiktning och därför har det blivit lite reparationer av diverse hål. Golvet är ihoplappat och reservhjulsbaljan fick flytta på sig till förmån för en ny rakt och tät plåt. Avgassystemet har fått en ny ljuddämpare, med lite dovare ljud som resultat, vilket gillas! Fick även någon mm extra frigång nu, vilket gör nytta när det ska parkeras hemma. Annars har det inte hänt speciellt mycket.
Beställde nya däck inför kommande säsong. Gäller att vara förberedd. Bilder på stuket kommer såfort jag fått däcken, tycker redan jag har väntat förlänge och än är det bara 2 timmar...
Polon följde med till T-Centralen. Brorsan och Oskar gjorde ett tappert försök att få in den, men tyvärr var Polon förstor. Det måste vara första gången Ungefär 1cm för bred för att komma in. Funderar på om listerna ska bort i vinter
Nedan kommer lite bilder:
Ny plåt, gjorde grym skillnad på oljudet, nu är det bara ljud var
Det var nära. Men listerna på dörrarna gjorde det omöjligt.
Det börjar närma sig besiktning och därför har det blivit lite reparationer av diverse hål. Golvet är ihoplappat och reservhjulsbaljan fick flytta på sig till förmån för en ny rakt och tät plåt. Avgassystemet har fått en ny ljuddämpare, med lite dovare ljud som resultat, vilket gillas! Fick även någon mm extra frigång nu, vilket gör nytta när det ska parkeras hemma. Annars har det inte hänt speciellt mycket.
Beställde nya däck inför kommande säsong. Gäller att vara förberedd. Bilder på stuket kommer såfort jag fått däcken, tycker redan jag har väntat förlänge och än är det bara 2 timmar...
Polon följde med till T-Centralen. Brorsan och Oskar gjorde ett tappert försök att få in den, men tyvärr var Polon förstor. Det måste vara första gången Ungefär 1cm för bred för att komma in. Funderar på om listerna ska bort i vinter
Nedan kommer lite bilder:
Ny plåt, gjorde grym skillnad på oljudet, nu är det bara ljud var
Det var nära. Men listerna på dörrarna gjorde det omöjligt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nya däck!
Nu är dom äntligen här, nästa säsongs sträckedäck!
Så ser dom ut. Dom däcken jag ska köra på nästa säsong!
Ska bli grymt!
Rätt bra sträck, 155 breda på 7,25" fälg.
Nu är det laddat inför nästa säsong. Det går åt lite värme på morgonen även om man blir varm inombords av att köra Polo. Motorvärmaren är påväg i just nu!
Så ser dom ut. Dom däcken jag ska köra på nästa säsong!
Ska bli grymt!
Rätt bra sträck, 155 breda på 7,25" fälg.
Nu är det laddat inför nästa säsong. Det går åt lite värme på morgonen även om man blir varm inombords av att köra Polo. Motorvärmaren är påväg i just nu!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Efter en säsongs hårt slitande kastade motorn in handduken och for vidare till himlen.
Vid en utsträckning på 3ans växel så körde jag antydan till lagerknack och blev fundersam, frikopplade och försökte lyssna. Inget oljud längre, släppte upp och skulle stannat till. Blöp! Tvärdöd!
Igår började jag med att kolla ventilerna och på 1ans cyl blåste det rakt igenom på insug.
Då stängdes locket!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Får se om det räcker med en månads sorg.OneYet skrev:Näää!
"Utsträckning på trean" Hehe!
Vad är planen? En månads sorgetid först såklart men sedan?
Ny topp?
Ny motor?
Ny bil?
Turbokonvertera? Nä!!
Men en Golf Gti-motor kanske skulle kunna skohornas ned?
Det vettigaste är nog att köra den till pressen!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"