69a Amazon 221341 SP

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

69a Amazon 221341 SP

Inlägg av B204T »

Man har ju varit frånvarande ett tag så är väll dags att säga hej igen ;)
Tänkte att även ni kan ju få se grodans ersättare och årets projekt, som jag hoppas jag kan dra igång på allvar med väldigt snart, kliar ORDENTLIGT i fingrarna...

Bilen i fråga är alltså en herrgårdsvagn från 1969, 221341 S alltså, en helt vanlig kombi med andra ord, eller? Ja nästan, men inte riktigt.
Lämnade fabriken 1969 med en blank glänsande mellanblå nyans, med lika blå galoninredning, och vars den såldes har jag tyvärr än ingen koll på, dock så står det 221341 SP på typplåten under huven, där P står för Polisbil, detta är alltså en gammal civilbil

Lite övrig tråkig info:
Chassinummer 72007, så det är en rätt så sen kombi
Togs i trafik första gången den 23 Maj 1969
Sista länsregnummer var AC77117

Motorn är dock en helt vanlig B20A, som i nuläget är i stort behov av en renovering då den dricker sjuka mängder olja och lämnar ett stort oljemoln efter sig. Bakom oljedrickaren sitter det en helt vanlig M40 som tyvärr fått kortspak, MÅSTE åtgärdas! En Amazon SKA ha långspak, det är som halva charmen med att köra Amazon, tycker iaf jag
Längst bak i linan sitter det original bakaxel med 4.30 utväxling och iom att det är en fd polisbil så är det även lamelldiff

Utöver den inte allt för läckra kortspaken så är det för tillfället även röda tygstolar från en 140, usch fy och blä säger vi om dom, även dessa ska fortast möjligt kastas ut och original amazonstolar i rätt färg ska in, slutligen sitter det en gammal sportratt i den, verkar vara en med inbyggt nav dessutom, påminner om grant/superior men jag vet inte, den kommer iaf framöver läggas på hyllan till förmån för en originalratt, dock är spaken och stolarna viktigare, känns som det drar ner helhetsintrycket betydligt mer än en gammal, faktiskt även passande sportratt, i mina ögon iaf, kunde ju ha varit något moderns spaceageliknande skit

Jag fick en chock idag då jag kollade på papprena och såg antalet ägare inkl bilhandlare: 7, det är väldigt lite för en Amazon...

Okej, nog babblat, lite bilder då

Bild
Lite snöig, men det kunde ha varit värre, den står ju trots allt under tak, här ska bilen få stå så länge det är snö ute, så kommer inte börja göra något innan våren, fläcken som syns i nederkant av luckan är precis som det syns, rost, men det ligger betydligt fräschare luckor i bilen

Bild
Pga utrymmet runt bilen var det svårt att få någotsånär vettiga bilder, den skarpsynte ser på vänster framskärm att det är lite bubbel ovanför lyset, det ska jag dock bara kapa ur och svetsa, andra skärmen är värre runt lyset, inget synligt hål än, men däremot bakom framhjulet är det ett STORT hål i skärmen, men det ligger utöver bakluckor även en rostfri skärm i bilen, hoppas bara att plåten in mot kupen inte är allt för dålig, men det är ju ändå rätt lätt lagat, finns värre stället att laga en amazon på än där, tex höger bakskärm som är i behov av ny skärmkant och lite smålappningar av plåten längst ner bakom bakhjulet, inget jätteallvarligt dock, så tre skärmar och bakluckorna kommer behöva lackas, sen får vi se om jag ska blästra och lacka om nedredelen av andra bakskärmen, är lite begynnande ytrost där så kommer nog ta bort de direkt då bilen liks ska dellackas, så är det bortgjort
Sen såg jag att förardörren har börjat få lite sjukdomsfläckar längst ner, men den som är så skarpsynt att han/hon såg rosten på framskärmen, ser även på första bilden att det står en dörr brevid bilen, med andra ord, jag behöver inte svetsa rost i flera månader

Bild
Inredningen då! Babblade så mycket vid förra bilden så jag får göra mig kort här, annars lär ni ju somna innan ni läst klart.
Iaf! som synes, sportratt, kortspak, och 140 stolar, klassiskt i amazon! men fel i denna, för den här kommer bli strikt original! Jag ska inte ens ha fel fälgar.

Bild
Extra panelen, som synes uppe på brädan finns även knappen för "blåljusen" kvar, dom var ju dock röda på den där tiden men iaf, ballast vore ju att få tag i rätt ljus och montera allt som den var då 1969
Den där tempmätaren måste jag dock göra något åt, i framtiden så är ju ett instrumenteringsbyte alt försökta renovera original tempmätare ett måste

Bild
Oljedrickaren i all sin prakt, till höger syns extra elcentral med diverse relän och sånt, även framför kylaren sitter det relän

Sådär, detta var lite bilder och massa pladder om vad jag ska pilla med ett tag framöver.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ballt projekt.
Bra med tydlig märkning om ringtrycket. 8)
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Visst är det ;)
Haha ja missar man den dekalen ska man nog sluta köra bil :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Härligt Projekt! Med intressant läsning. :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Amazoner är alltid härliga ;)

Haha de är ju bra någon tycker det är intressant :P Var småjobbigt att skriva men kanske var värt de :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Klart det är intressant! En gammal fin bil som blir finare är ju mycket trevligt.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Väntar på svar från landsarkivet så jag kan skriva ihop lite historia om bilen, vars den tjänstgjort bland annat

Lite värdelöst vetande kan ni få, säkert fler än en av er som undrar vad 221341 SP står för, P förklarade jag ju som sagt att det stod för Polis, men resten

2 - Herrgårdsvagn
2 - Står egentligen också för heegårdsvagn, men också om det är en fyrdörrars sedan så står det 2, 2dörrars amazonerna har en 3a här istället
1 - B16A/B18A/B20A med enkelförgasare, i detta fallet alltså B20
3 - Specialutförande, vilket dom flesta amazoner i sverige är
4 - M40 låda
1 - Vänsterstyrd, dom äldre Amazonerna, bla min fd 66a så står det V eller H, men dom sista årsmodellerna fick 1 eller 2 istället av nån anledning
S - Årsmodell 1969

Mer värdelöst vetande kan tala om att det endast ca 2700st Amazon herrgårdsvagnar kvar i Sverige, alltså allt som allt, även avställda inräknade, av totalt ca 73000 tillverkade mellan 1962 och 1969
då ska tilläggas att 222orna inte är inräknade, dvs sportarna, ska finnas 274st sådana kvar

Så, nu ska jag sluta nörda :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Fick dokument från landsarkivet och fick då veta bla
Besiktades in den 9 April 1969 i Göteborg
Första ägare Rikspolisstyrelsen Stockholm, Fordonets hemort: Skellefteå
Övriga anmärkningar: Kommunikationsradio SRA
Regnr mellan 1969 och 1972 var AC77117
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Undrens tid är ju inte förbi, nu står den till slut på gården

Bild
Inte gick de fort inte, men jag behövde aldrig röra bromsen, vänster framhjul låg på rätt ordentligt, tur de bara var en kortare resa vi skulle dra bilen

Bild
Hemma! OJ så vacker skapelse :D som han ja köpte den av sa lite på skoj: "de HÄR, de ÄR en brudmagnet, jänkarna dom ha ingenting å komma med!" :D

Bild
välformad bakdel med lite ålderstecken, men inget jag är direkt brydd över...

Bild
Under all bråte, dök de upp en baksäte, som förutom en hel del smuts är hur fint som helst, och under sitsen finns de spännrem och en skylt där de står SNÖSKYFFEL eller om de stod spade, ja iaf, nå sånt

Bild
Anledningen till att jag inte är så brydd över rost... "takkorgen" är mest troligt till en bubbla, inget jag tänkt ha på taket iaf

Bild
Alltså formerna, dom är så eleganta, den skarpsynte ser ett extraljusfäste kika ut ovanför kofångaren, så två gamla helkromade lysen ska monteras, bara för syns skull, nu då fästet finns där
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Färgen är ju helt rätt! :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jo färgen passar riktigt bra tycker jag, original mellanblå nummer 99 :) dvs färgen som majoriteten av alla 69or och 70or var :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

OneYet skrev:Bra med tydlig märkning om ringtrycket. 8)
typiskt detalj på en polisbil. mycket snyggt, det ska jag montera på Vectran, dock uppdatera värdena..
Martin .. Sköld
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

allt är tydligt uppmärkt, varenda relä under huven som har med polisutrustningen är tydligt uppmärkt, i bilen vid pedalerna är de en skylt ISSKRAPA, under baksätet har man SNÖSKYFFEL osv :P

Sen sitter de långa reflexband i varje dörr, så andra bilister ska se att dörren är öppen när de är mörkt, så eftersom jag ska byta förardörren så måste jag försöka fixa fram ny reflex dit
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar