CNC Styrd Plasmaskärare

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

CNC Styrd Plasmaskärare

Inlägg av Wackt »

Tänkte visa lite bilder å¨mitt senaste projekt. Det är inget bilprojekt utan av ett lite annat slag. Jag har nämligen tänkt bygga mig en CNC maskin.

[Bild]

Jag har utgått från en monteringsmaskin som jag ropade in på auktion. Stommen för maskinen är aluminiumprofiler, ett smidigt sätt att bygga maskiner i. På den har jag monterat lite linjärskenor och fått till x y och z axel. Axlarna drivs av stegmotorer och allt styrs av en vanlig PC.

En liten film som visar första testkörningen.

http://youtu.be/YwTZ4Ubfo1k
Senast redigerad av 1 Wackt, redigerad totalt 9 gånger.
Håller mig till ytterligheterna - Land Rover Discovery / PWR Seven
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

HEJAHEJA!!!!!
BRA!
Vilket PC program kör du detta med? Jag har förstått att det finns rätt stora möjligheter nuförtiden att knåpa ihop egen NC styrning.
Om man köper på sig en gammal NC fräs med styrdator som är såpass gammal att reservdelarna är för dyra så kan man riva bort alltihopa och bygga egen styrning och bara återanvända servomotorer och givare. Så detta är mycket intressant...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Jag kör med Mach3 för att styra maskinen. Den här typen av program har verkligen öppnat en helt ny värld för oss hemmapulare.
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Och vilka styrkort sätter man i datorn eller går allt via USB numera?
Jag har ju lite stegmotorer liggandes...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Jag är GRYMT imponerad.
Fast frågan är ju, vad är planen att bygga med hjälp av den?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Eller så köper man en sådan här och moderniserar:
http://www.blocket.se/alvsborg/CNC_fler ... ?ca=16&w=1

/Mats J
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Mats J skrev:Och vilka styrkort sätter man i datorn eller går allt via USB numera?
Jag har ju lite stegmotorer liggandes...

/Mats J
Man behöver inga speciella styrkort i datorn utan man styr maskinen via parallellporten på datorn. Finns även vissa alternativ som använder USB men dom funkar inte till plasma om man vill ha brännarhöjds justering (THC).

Jag använder en Gecko G540 för att driva mina motorer. En smidig liten låda där man ansluter parallelkortskabeln och sina stegmotorer så sköter den resten.

http://www.geckodrive.com/g540-p-39.html

Jag köpte det här kitet med THC (Torch hight controll) och G540.
http://www.candcnc.com/LCTHC.html

Annars så kan man använda separata stegmotordrivare och sedan ett optoisolerat breakoutkort mellan drivarna och datorn.

http://www.brundin.biz/index.php?cPath=4

Den flerop:en är ett mycket bra utgångsläge tror jag utan att kollat så noga.

Se så ut och bygg med dig nu ! :mhihi:
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

OneYet skrev:Jag är GRYMT imponerad.
Fast frågan är ju, vad är planen att bygga med hjälp av den?
Tackar !

Bygga ?!, ja det får vi se... 8)
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Jag skall nog inte fylla garaget med en stor gjutjärnsklump först, och sedan börja med styrsystemet... Bättre att först fixa så man har koll på styrningen och sedan leta lämpligt objekt att uppgradera, annars blir det lätt en blockerad garageplats i flera år till ingen nytta...

/Mats J
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Fränt!

Dags att köpa en rejäl klump aluminium och fräsa fram en billet super7... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Hittade billigt kit på ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-Axis-TB6560 ... 1e66763ccc

33 pund inklusive frakt... kan ju bli tull och moms också men fortfarande billigt... så kan man börja testa lite... Får väl leta fram de stegmotorer jag har liggandes någonstans och se så dom kan funka mot ett sådant här kort...

Eller kanske :
http://www.ebay.co.uk/itm/TB6560-3-Axis ... 4ab206b3ea
26 pund inkl frakt...

Nästan läge att testköpa :-)

/Mats J
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Karlsson skrev:Fränt!

Dags att köpa en rejäl klump aluminium och fräsa fram en billet super7... :roll:
Tänk om man hade haft den här när man byggde sjuan... där stod man och yxade till fästplåtar med vinkelslipen... :roll:
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Mats: Den första har jag en minne av att det är något problem med. Men hittar inte var jag läste det nu. Däremot den sista säljer även JB CNC (http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=86). Han brukar ha bra grejer. Så jag kan varmt rekommendera att köpa av honom, trevlig kille med bra support på sina grejer. Köpte nätaggregat och stegmotorer av honom. Han har ett datablad kolla på det så får du kopplingsschema.
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

En bild säger mer än tusen ord !

Bild

Äntligen !
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

SNYGGT!
Ser ut som att jag måste åka ut och kika lite snart igen ;)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Tack !

Ja det får du nog göra.... 8)
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Nu har jag packat in plasmaskärare för långtidsförvaring. Så det lär inte hända något i den här tråden på ett tag. Varför då undrar du ?

Jag har äntligen blivit pappa Per ! :banana: På söndag så åker jag och Lisa till Kenya för att adoptera en liten kille. Vi kommer hem till hösten någon gång. Vi kommer bo där nere 6-9 månader.
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Wackt skrev:Nu har jag packat in plasmaskärare för långtidsförvaring. Så det lär inte hända något i den här tråden på ett tag. Varför då undrar du ?

Jag har äntligen blivit pappa Per ! :banana: På söndag så åker jag och Lisa till Kenya för att adoptera en liten kille. Vi kommer hem till hösten någon gång. Vi kommer bo där nere 6-9 månader.
En väldigt bra anledning! Rackarns så skoj, gratulerar :D
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Wackt skrev:Nu har jag packat in plasmaskärare för långtidsförvaring. Så det lär inte hända något i den här tråden på ett tag. Varför då undrar du ?

Asså!
Först av allt ett STOORT grattis!

Fast sedan, kräver inte detta en projekttråd så vet jag inte vad. Både resan och killen. Vilket äventyr.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar