Opel Rekord E Berlina ´81

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Opel Rekord E Berlina ´81

Inlägg av B204T »

Sugen blev för stort, jag har allt för länge saknat att äga en Rekord, så nu då trakternas mest välskötta Rekord blev till salu var de inte mycket att fundera på, jag skulle bara ha den! så enkelt var det. Och jodå, så blev det. Kan säga att jag var sjuuuuukt nöjd när jag körde hem den

Lite kort info om bilen kan man ju svänga ihop

Är då alltså en Berlina från 1981, så jag slipper betala skatt, mao så var bilen värd pengarna redan där.
Pedantskött sen ny, såld ny på Curt Thylins i Norsjö (fanns även i Skellefteå, blev senare Thylins Motor om jag inte minns fel)
Sitter en 2.0E under huven med 22000 mil på nacken, går helt gudomligt vackert, känns som den gått 2000 mil typ, går nästan ljudlöst då den inte allt för länge sen fick helt nytt avgassystem, bakom 2.0an sitter det en 4 växlad låda med overdrive, som funkar helt perfekt, rätt trevlig kombo mao, 2.0E, överväxel och skattefritt, i vinter ska man åka billigt och charmigt!

Nytt batteri, bränslefilter och nästan nya vinterdäck följde också med, utöver detta är som sagt bilen välskött sen ny, vilket resulterat i en Rekord E1 som är helt rostfri förrutom lite stenskottprickar, inredningen är även den kalasfräsch, och plyschstolarna är riktigt sköna, kände direkt att här kommer man trivas! hemtrevlig färg med röd inredning också, tvärtänkte att den skulle va biege, då skulle de bli byte till svart, men då de var röd så var beslutet enkelt, rött ska de va!

Lite planer har jag allt, man kan ju aldrig va nöjd med en bil då den är original va?

Före besiktningen:
* Smörja/spänna handbromsen, den är obesiktad pga detta, handbromsen tar, men lite högt upp
* Se över det elektriska, laddlampan glimmrar när man har halvljuset på men slocknar då man slår på helljuset, har än inte någon aning om vad detta kan va ännu, men ja, de ordnar sig
* Tvätta och polera den så den blänker som hundballe i månsken, nu ska vi charma SBP med en PÄRLA!
* Städa den så den är lika fräsch invändigt som utvändigt

Efter besiktningen:
* XENON! Precis som tidigare Rekord E man haft som varit utan extraljus har även denna apkasst helljus, så bi-xenon kittet som finns på lager ska monteras, + en hel rad stora feta extraljus som ska få 75w xenon
* Lite uppgradering av ljudet, fick med cd spelare men högtalarna är typ tidigt 90 tal, så dessa vill jag inte ha kvar, sen blir det en 10" bas i bagaget för att få lite lagomt med bas, ska inte skaka plåt för hela kommunen
Sen får vi se, fälgar vill man ju ha, men nu då de sitter nästan nya vinterdäck på den så kändes de lite dumt att byta fälgar osv, så den får nog ha plåt i vinter, sen skämmer man bort den till våren istället

En bild kan jag bjuda på, hann bli för mörkt innan vi var hemma så kan bara bjuda på annonsbilden än så länge

Bild
Helnöjd.nu kan man väl enkelt uttrycka det, kanske ett fint Träffpunkt 80-material?

Mer bilder ska så klart komma då de är ljust nog så att man ens nästan ser vad det ska föreställa iaf.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis till en skattebefriad pärla!
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Tackar :D kan säga att man är goooode nöjd :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Som jag skrev i tråden på OSC, grattis till en skön bil!

Så här kan man köra dem i skogen...

Bild

Hejdlöst vad jag saknar min beiga 2,2a nu... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Så här gjorde jag ofta med min gråa 2.2 ;) de här var dessutom gjort med 16" hjul, så nog är dom roliga allt, men som sagt, de där lär INTE ODn gilla :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Titta, bilder i DAGSLJUS :D minus 4 och snön lyser med sin frånvaro, men Rekorden är alltid lika varm och go ändå, helt fantastisk värme i den, rövgrillen är ju inte så dum heller
Bild
OJ va jag gillar Rekord E1 :D

Bild
Saknas en bunt extraljus med xenon så blir de här skitfint :)

Bild
Här trivs man som fisken i vattnet :D visst syns de hur otroligt sköna stolarna är? :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Här har jag glömt bort att skriva TOTALT,

Ska leta åt lite färskare bilder, sen ska jag ta några imorgon i ljuset, då den förändras liiiite smått eftersom

Lite av det som har hänt iaf

* Den är spegelblank
* Den dog
* Den stod i typ en dryg månad i carporten
* Den har fått nytt bränslefilter, bränslepump, fördelarlock, rotor och ett batteri som passar och håller strömmen bättre än ett värdelöst OK batteri
* Den har fått 4st stora fina extraljus som utrustades med 55w xenon med speedstarter ballaster
* Den har fått ny stereo utan cd läsare, endast usb/sd kort, tack och bock, no more förstörda skivor överallt i bilen, dock lite överkurs med fjärr :D

Men om ji tjå er en stunn ska ja let fram nå bättre kort
(på ren svenska, om ni väntar en stund...)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Så blank var den, mao rätt mycket kvar av lacken efter 30år :)
Framlyktorna är som synes "stylade", detta är det första jag gör med en Rekord, plockar isär lyktorna och rengör glasen ordentligt och sen får insatserna en stänkare av pensel och svart färg, ger ett mycket fräschare intryck och tar inte många minuter, iom att det inte är klarglas så kvittar de ju om de är slätt och snyggt, får ju rinna bäst de vill :P när glaset är återmonterat ser det ju hur bra ut som helst ändå

Bild
Helhetsbild efter tvätt och snabb-polering

Bild
Bi-xenon provmonterades men insåg att plåthatten i lyktorna var ivägen så ljusbilden blev sär, så nu är det åter halogen igen, tyvärr, E2 lyktorna går dock bra att ha xenon i, men nu har jag inte någon E2, ÄN iaf...

Bild
Extraljusmontaget, hann aldrig ta någon bild med allt xenon på, i den här vevan valde pärlan att sluta starta helt, vilket idag visade sig vara bränslepumpen som bara hade ett stift kvar, strömmen leds visst inte genom luften :(
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Den glansen var inte att leka med. Snyggt.

Du har även introducerat mig i konsten att meka extraljus.
Den visste jag inte ens fanns.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Den glansen var inte att leka med. Snyggt.

Du har även introducerat mig i konsten att meka extraljus.
Den visste jag inte ens fanns.
ALLT går att plocka sönder och förbättra, så även vanliga gamla lyktor och extraljus, det är ju trots allt nån människa som konstruerat skiten, och då man inte måste tänka på att tjäna mest pengar och spara tid så kan man ju uppgradera där det är sparat in så att säga

Då vi hade polerat den provade jag ta polerduken och utan någon vidare kraft skicka den över taket framöver, slutade med att den helt plötsligt låg på golvet framför bilen, så pass slät och fin blev ytan :D då är de kul att polera, dock tar de ju tid och jag är väldigt glad att jag hade hjälp av en kusin :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

Extraljus e fint de, här e en bild på min pärla,
Bild

som imon dessutom får nya vinterfälgar..
Bild
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Hade så på gamla a-traktorn
Bild
en rostfri 79a kombi 2.3 diesel som i princip tömdes helt, drivlina satt kvar och vindruta, annars var den tom, sen efter x antal tusen timmar och en massa plåt senare så var den besiktad in som a-traktor med komplett E2 konvertering
Bild
efter vinterns bravader såg den ut såhär, taget på vårkanten, så här låg blir en Rekord med 185R14 och klappsänkt, den var så pass sänkt att den låg på bärarmarna bak, hade bucklor i golvet av bärarmarna... hade ca 5cm till oljetråget...
Bild
efter en omlack, andra fjädrar och ny motor som inte tog olja så började den sota (bottnad pump på en sugis 2.3d) och 4" galvat stuprör efter bakaxeln så såg den för de mesta ut så här bak

Behöver jag säga att den där är en stor bidragande orsak till att jag äger en 81a nu? ;) Dock har jag hunnit med två 86or och en 83a mellan
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Så ser huvudenheten ut iaf, om nu någon är intresserad, den skarpsynte ser att stereon sticker ut, det beror helt enkelt på att Opel inte konstruerade brädan för att ha en DIN stereo, så dels är det en liten plastkant som är bortskuren för att stereon öht ska gå in i hålet, men sen tar den i plasten runt hålet, innåt är det dock hur mycket plats som helst, speciellt nu då denna är så liten iom avsaknad av cd läsare
Bild
Hyffsat kass bild med helljus på, kan konstatera att original stearinljus till lyse inte är mycket att hänga i julgranen, synd bara att jag inte kunde ha xenon i E1ans lyktor, E2ans lyktor går det däremot i
Bild
Tog den här för att ge lite perspektiv, original helljus ser ut som parkeringsljus... extraljusen är en blandad komplott, två med bred ljusbild och två med lång ljusbild, bredbildljusen i mitten, dock ska dom yttre bytas så samtliga har bred ljusbild, då xenonet ger en klar rund ring i grannbyn ungefär, är lite jobbigt att stirra in i den där ringen, och även med kortare ljusbild så har jag lyse nog långt, inget halogenlyse lyser då lika långt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Mycket härlig vinterbil måste jag säga, bra jobbat!
Hur är det med utrustning i bagagen? Spade m.m 8)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Adolfsson skrev:Mycket härlig vinterbil måste jag säga, bra jobbat!
Hur är det med utrustning i bagagen? Spade m.m 8)
I skuffen finns startkablar, reservhjul från 1981 på plåtfälg och några avgasupphängningar :D, mao, inget man direkt har nytta av i diket, dock hoppas jag slippa dikesvisiter och plåtskador, är dörädd ifall jag plockar nått djur, jag skulle seriöst grina till döds om jag smällde den här
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Original halvljus är detta iaf, original helljus är knappt märkbar skillnad, jämförbart med två stearinljus
Bild
original helljus, som synes totalt försvinner bland xenonljusets sken, 4x 55w xenon med speedstarter, stackars dig ditt lilla kräck som slickar röv med helljus på, du lär få igen då du kör om! 8)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Lysande skillnad! 8)
Började oxå mitt bilintresse med att köra "Biltraktor"!
En Volvo Duett lackad i röd mirra med röd & vit plych som innredning.
Det blev en bra träning tills man skulle ta körkort. :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Det var mycket bra träning, blev ju billigt körtkort iaf, inkl lilla uppkörning och repetitionskörninen så att säga så hade jag fem körlektioner :P klarade bägge proven prick en vecka efter 18års dagen, fyllde år en måndag och måndagen efter hade jag lappen, då var man nöjd! :D

Lysande skillnad ja! helt klart värt tusenlappen
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
gissa vad jag har gjort idag...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!