Sida 1 av 2

BMW e30 325 -88

Postat: 13 okt 2011 16:51
av D.Altgärde
Då var det dax!
Efter många timmar på Blocket och många olika bilar testade så dök plötsligt denna pärla upp en sen måndagkväll och det var bara att slänga sig på luren!
(Fina exemplar brukar ju inte ligga ute länge innan dom säljs precis).

Man har ju hört i att det är bra att köpa små BMWs av sköna gubbar i Linköping! Så jag gick på detta råd och det fick bli så också för mig.
(även om denna säljaren kanske hade några år kvar tills han officiellt kunde räknas som gubbe).



Bilen är altså en BMW e30 325 årsmodell -88

-rullat ca 18 000 mil
-60/40 sänkning (tyvärr enbart fjädrar, får se vad jag har råd med i framtiden)
-Toora 17" fälgar (obalanserade däck och lite kantstötta) Får se om dessa blir kvar eller om jag köper något annat.
-Reiger infinity spoiler
- Bmw e60 m5 ändrör (enligt säljaren, detta vet jag inte om det stämmer)?


Planer till en början blir väl något sånt här:

-balancera däcken (om det går, annars får det bli något annat)
-fixa några instrument som lever sitt eget liv (något batteri eller något vad jag kunnat få fram)
-ev. fixa någon liten diskret vinge
-ev. m-tech 2 kjolar, eller helst hela kjolpaketet.
-fräscha upp motorrummet
-fräscha upp inredningen lite
-Köra och ha roligt!


Skicket i allmänhet känns riktigt bra! visst finns det lite grejer att jobba på men i helhet så är den fräsch och fin.

Än så länge är jag toknöjd och hoppas att det inte kommer bli annorlunda!



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Postat: 13 okt 2011 17:04
av Emil C
Ja den försvann fort, va inne på den med! 8)

Gratulerar!! m-tech 2 vingen gör hela baken på den, fixa en sån, ser tomt ut original

Postat: 13 okt 2011 17:18
av Jakob
Den ser riktigt fin ut! Grattis! :)

Postat: 13 okt 2011 21:00
av Calle Wennborg
Grattis till en go bil!

Sunda och bra planer med, köra är det bästa :)

Postat: 16 okt 2011 16:11
av D.Altgärde
Nu har bilen fått sig en rejäl tvätt och städning i alla fall, gick även på med något mirakelmedel på några fläckar i mattan och hatthyllan mm. Detta skulle ligga på över natten så resultat vet jag inte än.

Nu när jag ändå var igång så försökte jag ta reda på lite mer om obalansen i däcken.

När jag tog bort dom så märkte jag att det satt spacers i fram för att fälgarna inte skulle ligga emot bromsarna, och det är här obalansen är som värst :-?

Bild

Först testade jag att sätta på vinterdäcken istället, då upphörde obalansen som väntat.
Sen tog jag sommardäcken som suttit fram och satte bak istället, (Utan spacers och fortfarande vinterdäck fram).
Då fanns där inte heller mycket obalans att tala om på den lilla testrunda jag tog.

Kan dessa spacers verkligen göra så mycket förödelse? Eller är det bara att man känner det mer när det är fram?


Tog också bort två dekaler i bakrutan och ersatte med en i framrutan :D

Bild

Bild

Emil C skrev:Ja den försvann fort, va inne på den med! 8)

Gratulerar!! m-tech 2 vingen gör hela baken på den, fixa en sån, ser tomt ut original
Jakob skrev:Den ser riktigt fin ut! Grattis! :)
Adolfsson skrev:Grattis till en go bil!

Sunda och bra planer med, köra är det bästa :)
Tack så mycket föresten! Ska försöka få tag i en M-tech 2 vinge :D
Var kan man hitta det? Är det begagnat som gäller eller?

Postat: 16 okt 2011 18:21
av kardanaxel
Om du hade båda dom spacerplattorna på samma sida så kan det ju vara så att centreringen på bromsskivan inte räckte till... Går det inte köra alls utan dom eller sitter de där bara för att det tar i när man svänger eller nåt annars?
Om det går att köra med fälgarna utan är det det bästa så du kan testa. Går inte det så är det smidigast att ta med sig däcken lösa till en gummiverkstad så balanserar dom säkert dom för en hundring. Det är billigare en att tillverka nya spacer eller köpa andra fälgar vilket blir steg två om det inte är obalans på dom.

Postat: 16 okt 2011 19:20
av D.Altgärde
Oj, var nog lite otydlig där. Det var en på varje sida.
bromsoken går emot fälgarna om man inte har dom på.

Får ta dom på balansering någon dag så får vi se om det löser sig, annars kan jag nog tillverka några bättre plattor i skolan kanske.

Postat: 17 okt 2011 09:49
av ERnsT
Var noga när du monterar hjulen och centrera plattorna när du dragit halvhårt. Dessa plattor har inget styrning i centrum och kan därför hamna påtvären. Det är inga problem att köra 3 plattor brett om man så skulle vilja bara man är noga med centreringen innan man drar åt. Sedan är ju frågan varför man skulle envisas med 3st plattor :wink:

Postat: 17 okt 2011 20:32
av Kezo
Jag hade såna plattor på min gamla Audi A4, och det var ingen obalans där. Men som sagt, dom är väldigt lätta att få på fel så var noggrann.

Postat: 19 okt 2011 20:44
av D.Altgärde
Okej, borde ju kunna funka då. Jag får testa att sätta dit dom igen och se :)

Har vart och inhandlat lite lack idag i alla fall, det jag tänkt lacka är:

Lite ytrost på insidan av passagerardörren, någon liten rostfläck på huv + lite annat smått.
Ventilkåpa- köpt halvblank svart till detta
bromsoken- svart hammarlack, hoppas det funkar

Sen funderar jag på om jag ska lacka backspeglarna i bilens färg eller låta dom vara svarta.
Vad tycker ni?

Jag har också märkt att det kommit några droppar bromsvätska (antar jag att det är) på gummimattan under bromspedalen.
Är det något ni känner till vad det kan vara? Jag har inte tittat något på det än så jag vet inte riktigt :-?

Och juste, tagit bort rengöringsmedlet från inredningen nu och det visade sig att det fungerar ganska bra, har inte tagit allt men de mesta fläckarna är borta.
Det är något slags pulver som man bara häller över fläckarna och sedan gnuggar in lite grann i mattan.
Sen får det ligga på ett tag tills smutsen absorberats av pulvret och sen var det bara att dammsuga bort.
Ganska smidigt faktiskt :wink:

Postat: 19 okt 2011 20:50
av BOB
D.Altgärde skrev:Okej, borde ju kunna funka då. Jag får testa att sätta dit dom igen och se :)

Har vart och inhandlat lite lack idag i alla fall, det jag tänkt lacka är:

Lite ytrost på insidan av passagerardörren, någon liten rostfläck på huv + lite annat smått.
Ventilkåpa- köpt halvblank svart till detta
bromsoken- svart hammarlack, hoppas det funkar

Sen funderar jag på om jag ska lacka backspeglarna i bilens färg eller låta dom vara svarta.
Vad tycker ni?

Jag har också märkt att det kommit några droppar bromsvätska (antar jag att det är) på gummimattan under bromspedalen.
Är det något ni känner till vad det kan vara? Jag har inte tittat något på det än så jag vet inte riktigt :-?

Och juste, tagit bort rengöringsmedlet från inredningen nu och det visade sig att det fungerar ganska bra, har inte tagit allt men de mesta fläckarna är borta.
Det är något slags pulver som man bara häller över fläckarna och sedan gnuggar in lite grann i mattan.
Sen får det ligga på ett tag tills smutsen absorberats av pulvret och sen var det bara att dammsuga bort.
Ganska smidigt faktiskt :wink:

Bromsvätska på mattan är antagligen en läckande huvudkopplingcylinder, hitta nya packningar till den och och plocka loss byt packningar och lufta.

Postat: 27 okt 2011 19:45
av D.Altgärde
Ja de går väl lite sakta framåt, testade en gång med att få spacers på framhjulen helt centrerat och det blev väsentligt bättre.
Inte helt borta men resten hänger nog på däcken och detta går att leva med och får vänta tills i vår om jag inte väljer att köra slut på dom istället :)

Sen har jag slipat lite rost på insidan av passagerardörren och huven och grundlackat detta.

Till detta behöver jag någon slags rubbing eller liknande sedan för att få bort kanten mellan gammal och ny lack, tror ni det duger med biltemas eller har ni något ni vet är bra och inte kostar skjortan?

Snart ska jag försöka ta tag i kopplingsläckaget också...


Det är väll i i det stora det som hänt... Mycket i skolan nu så man hinner ju inte med så mycket som man egentligen skulle vilja, men jag har ju god tid på mig :)

Postat: 28 okt 2011 01:17
av waldemarsson
Go bil:) ska du behålla fälgarna? :)
D.Altgärde skrev:
Snart ska jag försöka ta tag i kopplingsläckaget också...
Läcker den olja mellan växellådan och motorn? Mest troligt så är de trågpackningen som är slut. Alternativt vevaxelpackbox. Men de skulle jag inte tro. Och de är inte så bra med olja vid kopplingen, skulle nog bli lite slirigt då
:mhihi:
Om du tar bort "skyddet" som sitter med 4 bultar upp i motorblocket framför växlellådan så ser du bättre vart de läcker. Lycka till

Postat: 28 okt 2011 11:41
av D.Altgärde
waldemarsson skrev:Go bil:) ska du behålla fälgarna? :)

Läcker den olja mellan växellådan och motorn? Mest troligt så är de trågpackningen som är slut. Alternativt vevaxelpackbox. Men de skulle jag inte tro. Och de är inte så bra med olja vid kopplingen, skulle nog bli lite slirigt då
:mhihi:
Om du tar bort "skyddet" som sitter med 4 bultar upp i motorblocket framför växlellådan så ser du bättre vart de läcker. Lycka till
Kommer nog behålla dom tills vidare i alla fall, får se vad pengarna räcker till:)

Läckaget är vid kopplingspedalen tror jag så det är nog huvudkopplingscylindern.

Postat: 28 okt 2011 11:59
av Kezo
Gött att du fick (hyfsad) ordning på obalansen :)

Postat: 28 okt 2011 13:38
av waldemarsson
Hehe Okejj då missuppfattade jag dig:)

Postat: 13 nov 2011 13:26
av D.Altgärde
hallå igen! Vad tror ni kan vara ett skäligt pris för en olackad begagnad m-tech 2 vinge?
Har ev. en på gång men vet inte riktigt vad dom är värda. Vill ju inte ge skambud men heller inte mer än vad de är värda.

Annars har jag inte hunnit med jättemycket med bilen mer än lite funderingar och prylletande, men det kommer när jag får tid och bestämt vad som ska köpas in :)

Postat: 20 nov 2011 14:46
av D.Altgärde
Har köpt en reparationssats till huvudkopplingscylindern nu, hur funkar det när man ska byta den?

Är det tryck på vätskan när man tar ur kolven så det sprutar ut massa eller stannar det kvar skapligt i cylindern?

Hur gör man sen för att lufta systemet?

Har inte hållt på med sånt här innan, bara på fyrhjuling och mc typ och då är det ju lite enklare att hantera.

Föresten så har jag köpt några nya framhögtalare också som jag håller på att spela in :)

Postat: 22 nov 2011 16:27
av Knigth Rider
Har köpt en reparationssats till huvudkopplingscylindern nu, hur funkar det när man ska byta den?

Är det tryck på vätskan när man tar ur kolven så det sprutar ut massa eller stannar det kvar skapligt i cylindern?

Hur gör man sen för att lufta systemet?

Har inte hållt på med sånt här innan, bara på fyrhjuling och mc typ och då är det ju lite enklare att hantera.

Föresten så har jag köpt några nya framhögtalare också som jag håller på att spela in :)


Något tryck ska det inte vara men oljan rinner ur.
Får sedan pumpa fram ny olja och lufta sedan vid bromsoken.
Be någon att bromsa & hålla kvar bromspedalen nere samtidigt som
du lossar luftnippeln. Dra sedan åt innan pedalen släpps upp.
Upprepa tills all luft kommit ut. Lycka till!

Postat: 22 nov 2011 18:52
av D.Altgärde
Knigth Rider skrev:
Något tryck ska det inte vara men oljan rinner ur.
Får sedan pumpa fram ny olja och lufta sedan vid bromsoken.
Be någon att bromsa & hålla kvar bromspedalen nere samtidigt som
du lossar luftnippeln. Dra sedan åt innan pedalen släpps upp.
Upprepa tills all luft kommit ut. Lycka till!
Okej, det är inte svårare än så då :) lär sig något nytt varje dag med sin förstabil:)

Hur fungerar slavcylindern? På en fyrhjuling jag hade gick vätskan genom slangen till slavcylindern, men i den satt det en liten kolv till som typ delade upp systemet i två olika kretsar.
Så när man luftade fick man först göra det från pedal till slavcylinder och sen lufta från bromsok till slavcylinder genom att trycka vätskan baklänges med tryckluft.


Konstigt system kändes det som, men det var ju en kinamaskin också...

Tack så mycket för svaret!