Sida 1 av 3
Opel Kadett Caravan -68 *såld*
Postat: 11 okt 2011 18:30
av Kezo
Jag vet, jag behöver egentligen inte ett projekt till men bilder säger mer än tusen ord. En kombi
lägre än en standard Opel Speedster, vem kan motstå?
Byggd 1986, och har sett likadan ut sen dess... Taksänkt 3 tum, sektionerad 4 tum. Sitter en 1,6-liters CIH i den, som jag idag faktiskt brände igång och körde en runda på planen. Första turen för egen maskin sen 1997.
Jag tror aldrig 13-tummare sett så stort ut på en bil förr. Och tro det eller ej, men jag med mina 190+ cm sitter helt ok i den.
Postat: 11 okt 2011 19:11
av pj
snygg
Postat: 11 okt 2011 20:02
av Karlsson
Custom är coolt!
Som jag skrev på OSC, bygga ihop en snygg grill kanske? Undrar vad ursprungsbyggaren tänkte sig?
Postat: 11 okt 2011 21:01
av Kezo
Och som jag svarade där, ny ribbgrill står på att-göra-listan
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag har funderat på att ta kontakt med byggherren och se vad han har att säga om bilen
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Postat: 11 okt 2011 21:06
av OneYet
Postat: 11 okt 2011 21:38
av Mats J
Vilket kap!
Grattis!
/Mats J
Postat: 12 okt 2011 08:39
av Knigth Rider
Grattis till en ny läcker bil i opelfamiljen!
![:racesmile](./images/smilies/racesmile.gif)
Postat: 12 okt 2011 10:41
av Maccan
Kul projekt!
Skulle vara kul att se den brevid en "normal" bil, så man verkligen förstår hur låg den är.
Postat: 12 okt 2011 11:12
av Kezo
Maccan skrev:Kul projekt!
Skulle vara kul att se den brevid en "normal" bil, så man verkligen förstår hur låg den är.
Hittade även lite analogbilder på den i ett kuvert i handskfacket, bl. a. där den står bredvid en original Kadett B. Men den här visar också rätt bra.
(om nån undrar varför regnr är borta på mina bilder men jag har med det där, så tar jag bort det innan jag fått papprena och står som ägare, men förra ägaren har tagit den här bilden och laddat upp den så)
Postat: 13 okt 2011 17:31
av Kezo
Huvfästet var trasigt så jag har gjort en liten skruv för att ersätta niten. En M6-insexbult med lite nerslipad skalle för att passa i gångjärnets lite större hål och en M12-bricka fastsvetsad på det. Gôrfint.
...och för att få lite perspektiv på hur låg den är.
Postat: 13 okt 2011 19:32
av Mats J
Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme
/Mats J
Postat: 13 okt 2011 20:24
av Maccan
Riktigt fränt!!!
Nu förstår man verkligen hur låg och go den är!
Postat: 14 okt 2011 05:25
av Kezo
Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme
/Mats J
Marginellt...
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...
Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta, Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle
![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Postat: 14 okt 2011 14:45
av Calle Wennborg
Kezo skrev:Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme
/Mats J
Marginellt...
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...
Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta,
Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle ![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Yes!
![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Postat: 14 okt 2011 16:15
av Knigth Rider
Måste vara smidigt om man kommer för fort till järnvägsbomarna
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Postat: 14 okt 2011 19:31
av Kezo
Knigth Rider skrev:Måste vara smidigt om man kommer för fort till järnvägsbomarna
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Det jobbiga blir när man extragasat för lite så man får bommen i ansiktet istället...
Aja, framfälgarna är inlämnade på omdäckning då det var lite mycket sprickor i de gamla däcken, en ny lykta är beställd då glaset är sprucket på den, sen så var det en med dålig reflektor men jag ska rota lite i lagret och se om jag har nåt passande.
Efter det så är det mest elsystemservice och småskit kvar. Är det nån som vet reglerna för toning på främre sidorutorna? Är det nolltolerans?
Postat: 14 okt 2011 20:11
av Mats J
Besiktigar man på sommaren kan man ju köra nervevat...
Men jag tror det kan vara kinkigt med mörka rutor i framdörrarna. Kanske enklare att kapa till ett par plexiskivor och trycka dit innan det börjar gnällas för mycket. Dom går ju att plocka loss sedan om det blir besvärande ljust inne i bilen.
/Mats J
Postat: 14 okt 2011 20:38
av Kezo
Ventilationsrutan är i plexi, vet inte om det är tonat plexi eller plexi med film. Själva sidorutan är glas med film. Slita dän filmen är inte så mycket jobb om det gör så man slipper ombes...
Edit: Det är film på ventrutorna med kom jag på, tonat plexi bubblar inte...
Tydligen så är det 70% ljusgenomsläpp som gäller för sidorutorna och det kan jag nästan garantera att det är det inte just nu.
Postat: 19 okt 2011 04:54
av Kezo
Decimeterlånga torrsprickor är inte uppskattat på besiktningen så nya framdäck är införskaffade. Dock hade 185/60-13 utgått ur allas sortiment för länge sedan så det fick bli 175/60-13 istället. Tror det kommer bli minst lika bra
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Postat: 19 okt 2011 21:22
av Kezo
Inhandlade nya blinkers fram idag, de gamla ville inte vara med så jag knäckte ett glas när jag försökte ta mig in och leta jordfel. Som tur är så är en del modeller populärare än andra, så samma modell finns fortfarande i produktion
![:thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
Hade faktiskt exakt likadana på min första bil (Audi 100 -86), bara därför jag visste det...
Och nu ska det äntligen bli lite bättre ljus i verkstan
När blinkers, torkarblad och den spruckna lyktan är bytt och förgasaren justerad så är det dags för SBP
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)