De är en helt standard Opel Ascona B 1,9S från 1978. Röd, med gul huv och vänster framskärm sedan min svåger som ägt denna innan mig, hade en lite olycka med den andra ascona B;n (min första bil) så huv och skärm fick bytas. I övrigt vet jag inte så mycket mer. Nya sparklådor medföljer, och de behöver bytas. Den är avställd sedan 1992, saknar kylare, har förgasare med elektronisk choke. Men i övrigt en riktig pärla och jag är lycklig att jag äntligen har den hemma och att jag får greja med den.
Fokus ligger fortfarande på 02an, att få den körklar. Men en Ascona B borde alla få äga minst en vinter. Tanken är väl att denna ska bli kvar länge. De kommer förmodligen skena iväg, med nån Saab motor eller Volvospis. Men, nu vill jag väl endast ha tag på en Weber 36/36. Fick idag höra av en kompis som satt på en 2,0 topp, med Enem E11 kam och större ventiler, även lätt portad. Priset var bra, men har inte slagit till än.

Har ni någon info om dessa bilar får ni gärna dela med er, jag har väldigt dåligt påläst. Har en Weber 34 från 02an som jag tänkte prova sätta dit. Kommer väl gå lite fet kanske, men de är ju gasare så man får väl acceptera de då. De är ju "bara" en byaracer.

Planen för nu:
In med Cobra stolen, OMP-ratten. Byta fjädrar runt om till stöddigare biltema diton. Starta upp den och göra en allmän översyn, byta olja, filter, stift, tänddelar osv... Och förhoppningsvis hinna svänga lite med den innan vintern är här.
Här kommer lite bilder, medans den fortfarande stod i gräset hos syster och svåger.

Kom just på att jag redan gjort första moddet på den. Lackade grillen svart. Tog bort chromet, lackade plasten svart, tillbaka med chromet, blev riktigt bra.

De var allt för nu, hoppas väl kunna uppdatera om de händer något.
// N.