Ni verkar ha så rackarns skoj på alla konbanekörningar och fullgasövningar så jag började bli lite avundsjuk. Därför inhandlade jag en sunkig Kadett GTE från det förlovade året 1984 med tanken att piffa upp en sak i taget alltmedans jag kör (sönder).
Såhär såg den ut på släpet.
Vanlig regulär service, strömbyte i kabelhärvan.
Annars kan det bli såhär. Nja, sanningen är att bilen hoppade som en känguru och gick väldigt dåligt. Började riva och hittade den här kabelhärvan till tändningen, och den smälta kabeln fortsatte en bit upp i kabelhärvan. Så jag renoverade den, bytte kablar och höll på. Bilen gick inte bättre.
Sen tankade jag.
Nu är besiktningen bokad på torsdag, mitt mål är att det ska vara besiktat och klart till Moholm...
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 15 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Uhh! En Gte! De går gött.
En sådan har jag också haft. Den hade stått i halvhögt gräs i 1,5 år, så kan du räkna ut resten själv.... Den byttes mot en Manta.
Tanken är att i första hand få ordning på all plåt. Bakluckan och dörrarna är inte så mycket att hurra för... Steg 2 är att uppgradera hjulupphängningar och bromsar, och sen kan jag börja fundera över motor. Om det blir original, trimmat original eller helt bytt får vi se.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Den ser tillochmed bättre ut bakifrån Är ju trots allt ifrån det hållet dom flesta kommer se mig (eller inte...)
Och här är tråkfälgarna den ska få rulla på tills jag tycker den är värd nya. Vill ha 16-tummare egentligen, men hade fyra nya 15"-däck liggandes så det får bli såhär så länge...
Bättre översiktsbilder på bilen kommer... Den står lite inparkerad just nu.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Besiktningsredo, mer eller mindre. Dom där fälgarna passade ju ganska bra, trots allt.
Tog bilen ut till min (oförstående) flickväns föräldrar och tyckte framvagnen började låta och bete sig konstigt ungefär halvvägs. Sen när jag väl nästan var hemma igen tyckte jag att det började kännas lite väl oroligt. Stannar på en mack, och jomen, vänster fram glappade. Funderade på vad som hade kunnat gå sönder för jag tyckte inte det verkade vara ett hjullager, tänkte instinktivt "övre spindelled" sen insåg jag att det inte fanns nån. Sen ser jag att bromsskivan inte följde med när jag vickade
Då var det åka i kryyyypfart till jobbet som låg i närheten, låna ett spärrskaft och hylsa och dra åt hjulbultarna och vips, så var bilen stabil och fin igen
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
För mycket för att skriva... Nytt personligt rekord!
Lamporna är smidiga, dock är jag säker på att bromsljuset funkade ordentligt igår. Bromsarna fixar sig självt på nåt sätt när jag slängt på GSi 16v-upphängningar som jag tänkt...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
16v-bakaxel (med dubbla krängare, rackarns vad rejs!), bromsar och diverse jox införskaffat. Ligger visst ett par konstiga däck i bagaget på omegan med, helt onödigt, man får ju inte ens använda dom på vägen
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Då var strax allt klart för GSi-konverteringen, iallafall upphängningsmässigt. Det enda som saknas är fjädrarna, kommer förmodligen bli H&R-fjädrar från stötdämparexperten.
Hade inte tänkt byta ratt från en början, men sen hade driftworks fin rabatt på Nardi så jag köpte en, bara utifall att... Och sen köpte jag en extra i trä, för jag behöver fylla upp lite extra utrymme i bokhyllan.
Lite torrkörning på vardagsrumsgolvet...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63