Opel Olympia Rekord -58

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Opel Olympia Rekord -58

Inlägg av Kezo »

Den här Opel Rekord -58an snubblade jag över på vägen hem när jag varit och tittade på en annan bil jag inte köpte. Men för att inte behöva åka hem tomhänt med släpet så fick den följa med och sälla sig till bilparken. Den är hyfsad i skicket, bättre än min vita -67a var, med fräsch inredning, motor som inte går runt och luft i alla däck. Har fått en liten smäll höger fram så skärmen och lite annan plåt är bucklad... Bakluckan har också ett gäng med dalar. Menmen, en projekttråd utan bilder är ganska tråkig.

Bild
Den enda översiktsbilden jag har, på kärran precis när jag rullat upp den.

Bild
Inrullad i garaget och dags för operation ansiktslyft. Dock ingen plastik här...

Bild
Började med att skrapa ur höger hjulhus för att få lite bättre blick över rostläget. Tectylen var centimetertjock på sina ställen... Tror jag har 5 rosthål eller nåt sådant, och en kass lyktpotta. Inte så farligt

Bild
Och när man gnuggat med thinner så ser det riktigt fint ut.

Då är det vänstersidan kvar att skrapa med, och så får vi hoppas min punktbläster jag beställt kommer snart så man kan komma vidare. Och bromsar ska renoveras och motor ska fås igång och startas.

Syftet med den här bilen är bruksskick (men inga fuskjobb), gubbåkning och glassätning, men det kanske är givet.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 28 gånger.
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Hej!

Roligt projekt!
Du är inte intresserad av en Opel kadett -64 som stått still i ca 20 år. Pappa har kvar en som ska bort men det blir aldrig av. En entusiast som du kanske vill hämta för en billig peng..?

Hör av dig på pm i så fall.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Kul att få ett ansikte bakom forumnamnet på mässan!
Och kul att rekorderna förökar sig i klubben!
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Fina former o linjer på dom gammla bilarna.
Hoppas "Operationen" går bra!
Ser att du inte är sysslolös en tid framöver. :D
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, träffa folket man bara känner via en avatar är alltid kul :) Arbetslös var jag inte innan heller... Men det är inte så bråttom med det andra :P

Nu står blästern hemma och väntar på mig, så det kommer förhoppningsvis gå kvickt med rostlagningen.
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Nu så är båda hjulhusen skrapade och thinnrade (tror knappast en till bild på ett hjulhus är så vidare intressant) så känns som jag har hyfsad koll på rostläget där åtminstone. Blästern är testad med efter massor med strul med snabbkopplingar, den biter i fint men det visade sig rätt fort att kompressorn inte hänger med i tempot :( Dock så är far min skyldig mig en sådan då mitt gamla monster jag köpte står i hans verkstad. Huvudpropparna i smedjan jag håller till i är för små för den och deras var utsliten så vi gjorde en deal...

Jag insåg tidigare under dagen att jag hatar rost, men vad gör man inte för att bevara ett kulturarv :)
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Laga rost! Det går inte i särskilt många knop direkt... Men det som tar längst tid är att böja plåtar, svetsning och slipning går hyfsat kvickt.

Bild

Om nån undrar varför jag sprayar färg innan jag slipat färdigt så är det för att jag vill kunna rulla ut bilen utan att behöva slipa rost på alla plåtytor senare. Snart ska nämligen commodore-liket ut för att ersättas med min gamla olympia som stått ute alldeles för länge nu.

Bild
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Älskar gamla Oplar.
Olympian var ju också grym ju!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

OneYet skrev:Älskar gamla Oplar.
Olympian var ju också grym ju!
Jag med ;) Olympian är den bilen jag längtar mest efter att börja riva i, den verkar vara i bättre skick än den här 58an. Det jobbigaste med den är att det sitter en gammal sur volvo b4b i den och originalmotorn är inkomplett...
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Då är det ju gjutet. Gör som Karlsson.
Släng i en 24V rak sexa i den.
Opel eller Volvo, det kan ju kvitta vilket då. :mhihi:

Det ser ju ut som om det skulle få plats i alla fall.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Faktiskt så är inte motorutrymmet så stort som man kan tro. En bra bit försvinnet tack vare torpedväggen och den kilformade fronten. Sen så är den i för bra skick för att roddas sönder. Men får jag tag i en annan har jag redan börjat fundera :)
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, då var det klart och städat. Ut med common, gick lätt. Städa, tog en evighet. Få in Olympian gick smidigt. Få in rekorden - :bang2: :thumbsdown: :aaarrgghh :gnasher: :weep: . Skulle putta på lite med trucken (en tysk licensbyggd Clark från 1955) så den skulle gå över tröskeln, slinter på kopplingen (japp, mekanisk manuell låda) och smack så hann jag knappt reagera förrens rekorden satt mellan dörrposten och trucken. Inga större skador skedda, men fronten är lite tillknyckt.

Men sen :thinkidea ... Nu har jag ju ett perfekt ämne att bygga historisk racer av 8)
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Lite har det hänt, men brist på bilder är ett faktum. Rostlagningen är åtminstone mer än halvfärdig, framaxeln är dän- och isärriven och ska få smaka på lite bläster och färg.

En 1700-motor med 4-växlad låda ligger på en pall bredvid, vi får se hur väl det passar.
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Framvagnsbalk:

Bild
Såhär ser det ut när en stötdämpare slitit sig. Så från det här...

Bild
Via det här, lite hamrat och uppfyllt med svetsen...

Bild
Till det här. Korgen är gjord av en M10 karosseribricka, man tager vad man haver... Glömde ta bild när allt var lackat igen :(
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild
Sliprondell, roterande stålborste och rostätare löser de flesta ytrostsbekymmer. Tycker det blev riktigt bra med tanke på hur det såg ut innan.

Bild
Äntligen har man kunnat pensla dit grunden :D Fast jag kom på sen att jag inte var helt färdig med svetsandet där... :blush:

Bild
Medans färgen på den sidan torkade började jag laga upp skärminfästningarna på andra sidan.

Så relativt snart kan bilen stå på backen igen, och framförallt rulla, vilket snart är ett måste av olika anledningar :saythat:
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Nej nej nej.
Målade underreden skall vara vita. Det kommer jag ihåg från Bilsport på åttitalet.

Snart dags att kroma bakaxeln nu då?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Det var ju bara grundfärg, vad som kommer sen vet man inte ;)

Kroma bakaxeln? Hmm... Värt att fundera på!
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Kass bild men vänstersidan har fått lite kladd på sig med. Högersidan är all svetsning utifrån snart klar på, bara framme vid grillen kvar :D
Simon Johansson

Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Måste säga att det är intressant att följa din renovering!
På en lite mer ovanlig bil. Lycka till med fortsättningen!!
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Högersidan är all rost utifrån klar på, vänstersidan håller jag på med det sista rosthålet :D Fast det är ett hål kvar på den sidan, kopplingsaxeln har ju kärvat ihop vilket får till följd att den böjs och tills sist knäcker sina fästen...
Simon Johansson

Skriv svar