2002 51 REG LOTUS ELISE S2 RACETECH
BRITISH RACING GREEN
Race Tech:
Cross-drilled brakes
Black brake callipers
Front mudflaps
Sill protection tape
Alarm system (Cat 1)
Body coloured door mirrors
Pearlescent or metallic paint
Alcantara/carbon seats with lumbar support
Alcantara trimmed dash, door panels and steering wheel
Aluminium handbrake sleeve, heater knobs and window winders
Leather and aluminium gear knob
Passenger foot rest
Luggage bag
4 speaker audio system with CD head unit
Motorn har ett Janspeed 150 kit vilket innebär:
Ny toppackning och bultar
Portad och flödestestad topp
extraktorgrenrör
rostfritt avgassystem med racekat
Luftfilter i nån tuff kolfiberbox

Motorn ger alltså ca 150hk och det är 25% mer vrid än original. Förra ägaren hade haft både Opel Speedster 2.2 och Elise 111S men enligt honom går denna bättre...
Lite bilder:


Också en liten reseberättelse:
Då ska vi se. Våren kom ju snabbare än väntat och som vanligt har jag inte byggt klart m3:an... Så i år insåg jag att jag behöevr nåt att roa mig med under några månader!
Kollade först på lite Miata i Tyskland men de är ju rätt tråkiga egentligen även om det är grymt mycket körglädje för pengarna. Men syrran bor i London och hon behövde ha hem lite grejer så jag började kolla lite i england för skojs skull och sen gick det snabbt. Kollade på Lotus Elise under en dryg vecka och små skojade lite med Jakob Josefsson om att flyga över. Sen kläckte han att jag kan nästa helg men sen inte före påsk. Ska det bli nåt åka måste det handlas nu tänkte jag!
Ringde på en på fredagen först men efter lite krångel gav jag upp den. På söndag middag kollade jag lite igen och hittade en ny som såg kanon ut! Ringde och allt verkade bra. Försäljaren (en privatperson) var mycket trevlig och hjälpsam så tillslut var det inget att fundera på. Skickade över lite handpenning (rätt stor chansning till en privatperson) och bokade flyg till Fredagen. Sen blev det mycket jobb! Banken kunde inte fixa pund. Forex kunde men då skulle det fixas konto och flyttas pengar. Polisen slarvade bort passet. Hela resan skulle planeras upp mm. Allting löste sig tillslut och kl 12 på natten mot fredag var allt klart

På lördagsmorgonen hämtade han oss på hotellet och han hade fixat varningstriangel, extra olja, glykol och allt möjligt som vi skulle kunna tänkas behöva på resan! Det är service!
Bilen var lika fin som han sagt så det var inget att tveka på. Efter att hans flickvän räknat över 1000 pund fel på pengahögen och gjort mig lagom nervös så skrev vi lite papper och fixade allt.
Sen var det bara att ge sig ut i det felvända landet


Efter en trevlig kväll i London ställdes klockan på 04.30 med citatet "ju tidigare vi går upp, desto tidigare kommer vi till Nürburgring"

Efter en dyr färja till snigellandet körde vi på för att komma fram snabbt till ringen. Ok, vi fick tanka då och då med... Tanken är på 36 L men den gick rätt snålt, 0.8 ungefär.
Vi kom fram vid halv fyra ungefär. Tyvärr hade det regnat ordentligt så de flesta hade åkt hem. Men med 3 timmar öppet kvar och kanske 20 bilar totalt på banan och parkeringen kunde jag inte låta bli att ta ett lugnt varv trots lite blöt bana. Tryckte lite lätt i några svängar och bilen kändes bra! Dagen avslutade självfallet med en rumpstek på pistenklause

Måndagen var bara en transportdag men det gick fint att åka 110 mil i en Elise på en dag med. Enda problemet vi hade var att vi fick i för dålig bensin på två mackar i Tyskland så bilen gick väldigt illa på tomgång. Tyvärr blåste det rätt mycket och bilen kändes inte jättestabil över 140km/h så det gick rätt lugnt hem.
Väl hemma kunde vi konstatera att resan gått precis som planerat och allt fungerade klockrent


Importresan på 3.5 dagar med lite nöje också gick på ca 9000kr. Sen kommer reggningen i Sverige på det. Om nån annan funderar på att importera kanske det kan vara till nån hjälp.
Och lite bilder från resan:
Här börjar vi närma oss Noting Hill
Sällan har jag blivit så glad över en raggarbil!

Shopingpajkar!
Här lämnar vi England
På plats på ringen