Sida 1 av 1
Peugeot 205GTi
Postat: 08 jan 2011 16:21
av Martin Fåglefelt
Nu har jag skaffat mig en fransk grävling. Denna blir troligen inte i min ägo för länge, men tänkte att jag lägger in som ett projekt ändå.
Målet med denna bilen är att få den i okej skick som en GTi var tänkt, inte bonnakapt, inte rensad. Utan original, och allmänt bra.
Har börjat försöka få till motorn att gå som jag vill, och skall i veckan ta tag i stolarna och fixa det som behövs fixas.
Den är inte rostäten som många andra bilar är från 90, vilket känns väldigt bra. Den har sina fläckar, men den är inte i närheten av MV6 rostig.
Rostlagning är definitivt på listan innan denna bilen säljs.
Detta projekt skall vara en liten utmaning för mig för att få mig att göra något rejält riktigt till mig själv nån gång. Finns en vana att jag brukar hafsa ihop mina egna projekt.
Inredningen känns helt okej, och inga torrsprickor vad jag sett hittills...
Bakluckan och den trevliga detaljen som säger att det inte är en tråkig 205 =)
Känns inte slut i dämparna, och tycker hållningen ser helt okej ut...
Sen att den är fransk och framhjulsdriven, får väl ses som lite utmaning för att inte snöa in mig för mycket på bra tyska bilar.

Postat: 09 jan 2011 15:51
av Karlsson
Une très belle petite voiture française!
Postat: 09 jan 2011 18:41
av Martin Fåglefelt
Karlsson skrev:Une très belle petite voiture française!
C'est ce que l'on peut espérer qu'il sera dans tous les cas. Donnez-moi l'espoir!
Postat: 09 jan 2011 21:47
av Calle Wennborg
Fiiiint. men du måste ju spara den så pass länge så den får tuktas lite i konbana....
Postat: 09 jan 2011 21:57
av Martin Fåglefelt
Adolfsson skrev:Fiiiint. men du måste ju spara den så pass länge så den får tuktas lite i konbana....
Det lutar åt att det kan ta sin tid att justera de sista smådetaljerna, så risken finns. Men utrensning och skalstolar är inte aktuellt...
Postat: 10 jan 2011 01:18
av iceman
Adolfsson skrev:Fiiiint. men du måste ju spara den så pass länge så den får tuktas lite i konbana....
Det är det jag försöker få honom till också!!
Postat: 11 jan 2011 18:31
av Martin Fåglefelt
Den småväxte bilen från romantikens land
Måste gasas och styras med bestämd hand.
Tur för alla att den är rolig och nätt.
Trots tjugo år gammal är den rapp o lätt.
Tur för mig att på isgatan ligger sand.
Bilen verkar hålla temp.
Bilen verkar gå som den skall.
Bilen verkar vilja ha sig en omgång av lite justeringar.
Jag ställer med glädje upp...
Premiärtur är avklarad... Det är inte varje dag man åker GTi....

Postat: 11 jan 2011 22:19
av Knigth Rider
Trevlig dikt! Jag får vist konkurens.

Postat: 31 jan 2011 22:51
av Martin Fåglefelt
NU så.. Besiktad med klant-tvåor... så denna skall agera vinterbil tills dess att vintern är slut...
Snart ställs nog BMW'n på också, så man hinner fixa med den tills man skall ut och köra med den.
Men i denna bil skall det egentligen bara fixas 2or, lite till rost, och i med ljudanläggning... men den är ju livsfarlig. Eller rättare sagt.. jag kan inte köra framhjulsdrivet...

,
Sen framåt våren, så skall Oskar (Iceman) köpa den, och slänga i skalstolar, coilovers, och Rödblock-volvo-turbomotor... 600hk siktar han på... eller vad sa du Oskar?
Postat: 01 feb 2011 08:39
av iceman
Martin Fåglefelt skrev:
Sen framåt våren, så skall Oskar (Iceman) köpa den, och slänga i skalstolar, coilovers, och Rödblock-volvo-turbomotor... 600hk siktar han på... eller vad sa du Oskar?
Hoppsan där ser man!! det ska bli ett roligt projekt att följa!!

Postat: 01 feb 2011 10:38
av Calle Wennborg
iceman skrev:Martin Fåglefelt skrev:
Sen framåt våren, så skall Oskar (Iceman) köpa den, och slänga i skalstolar, coilovers, och Rödblock-volvo-turbomotor... 600hk siktar han på... eller vad sa du Oskar?
Hoppsan där ser man!! det ska bli ett roligt projekt att följa!!


Postat: 01 feb 2011 13:42
av Martin Fåglefelt
Adolfsson skrev:iceman skrev:Martin Fåglefelt skrev:
Sen framåt våren, så skall Oskar (Iceman) köpa den, och slänga i skalstolar, coilovers, och Rödblock-volvo-turbomotor... 600hk siktar han på... eller vad sa du Oskar?
Hoppsan där ser man!! det ska bli ett roligt projekt att följa!!


precis...
köp nu.
Postat: 25 feb 2011 02:49
av Martin Fåglefelt
Nu säljs den.
Kommer besikta den på måndag. Då kommer den gå igenom, då det bara är ett hål i golvet jag ska lägga igen. Detta kommer göras riktigt, och lagning kan beskådas vid försäljning.
Finns intresse, så är priset billigt. Vill inte ha två bilar stående på mig. PM'a bud. Riktpris: 6500:-
Postat: 07 mar 2011 00:22
av Martin Fåglefelt
Martin Fåglefelt skrev:Nu säljs den.
Kommer besikta den på måndag. Då kommer den gå igenom, då det bara är ett hål i golvet jag ska lägga igen. Detta kommer göras riktigt, och lagning kan beskådas vid försäljning.
Finns intresse, så är priset billigt. Vill inte ha två bilar stående på mig. PM'a bud. Riktpris: 6500:-
ingen besiktning gjord ännu, men nu har vattenpumpen gått.
Har någon bytt pump. Jag får för mig att jag monterar ner hela högersidans hjulupphängning, och byter spännare, kamrem,vattenpump och hela köret när man ändå är igång, och att det blir trångt utan att sänka motorn... har jag rätt?
Postat: 07 mar 2011 17:06
av Karlsson
Det är en fransk bil, så det finns säkert nåt fiffigt sätt att byta vattenpump utan att demontera hela bilen.
Men det kan lika gärna vara som du säger, eller ännu värre.
La vie doit être apprécié à l'ombre sous un arbre, de préférence avec une bouteille de vin à partir des meilleurs vintage.
Postat: 07 mar 2011 17:47
av Martin Fåglefelt
Karlsson skrev:Det är en fransk bil, så det finns säkert nåt fiffigt sätt att byta vattenpump utan att demontera hela bilen.
Men det kan lika gärna vara som du säger, eller ännu värre.
La vie doit être apprécié à l'ombre sous un arbre, de préférence avec une bouteille de vin à partir des meilleurs vintage.
Je n'aime pas le vin, et pas d'arbres soit. Mais bienvenue à boire du café à tout moment.
Postat: 07 mar 2011 17:49
av Martin Fåglefelt
Karlsson skrev:Det är en fransk bil, så det finns säkert nåt fiffigt sätt att byta vattenpump utan att demontera hela bilen.
Men det kan lika gärna vara som du säger, eller ännu värre.
La vie doit être apprécié à l'ombre sous un arbre, de préférence avec une bouteille de vin à partir des meilleurs vintage.
Jag tror det ska gå att komma åt, men jag tror att det kan bli spännande med kamremmen med tanke på att det är rätt tajt.

Postat: 24 mar 2011 19:32
av Martin Fåglefelt
Så besiktad och skattad. Köp bilen. Funkar kanon.
Postat: 09 apr 2011 08:47
av Martin Fåglefelt
Såld: Genau!