Har för en tid sen skaffat mig ett evighetsprojekt.
För att göra en lång historia kort, så var det som så att jag skulle hjälpa "svärfar" att göra sig med lite bilar. Men otroligt nog så visade det sig näst intill omöjligt att sälja V70-delar. Så ja beslöt mig för att köpa loss 2 av hans defekta V70's till ett hôffsat pris, för att bygga ihop till en hel.
Detta var ju ett tag sen, men det har inte hänt så mycket. (nähä?)
Men här kommer historien om "Donatorn".

Här har den blivande donatorbilen varit och nosat lite i en alé. Det är nog i skrivande stund ungefär 1½ år sen. Och med en sned kaross och enbart trafikförsäkring är det inte mycket att göra åt saken. Bara å släpa hem skiten...

Ett år senare har äntligen bilen hittat fram till Tågacenter. Här får bilstackaren stelopererad framvagn för att överhuvutaget kunna rullas av kärran.

Ytterligare några månader senare påbörjas arbetet med att få ur motorn. Våldsamt mycket slangar och sladdar, (om man jämför med vad man är van vid).

Och nu är vi i det närmaste framkomna i modern tid. Fick ett ryck och lyfte ur motorn precis lagom innan snön kom på allvar.
Så... Nu är det bara att pôta in den andra bilen i garaschyn och byta motor... bara...
"Den andra" V70'n har nämligen en motor med brusten kamaxel. Och med tanke på att den krockade hade ny-servad motor, så är det lika bra å byta hela skiten direkt. Kommer förmodligen att dissikera den trasiga motorn ändå, i rent studiesyfte... Ja har ju nästan inte ens sett en dieselmotor innan.
Men detta kommer nog (som insinuerat innan) ta ett tag, om ja känner mig själv.