Sida 1 av 2
CBR600RR
Postat: 13 jul 2010 20:05
av marcus
Ja då har man varit och handlat ny leksak/tävlingsredskap.
Blev ju ändå lite biten av förra säsongens framgångar, men när de beslutade att lägga ner SP serien så fanns det inte någon större anledning att ha kvar SV650:n finns ingen klass jag kunde köra i med den nu och även om man bara ska ha nåt att köra lite bandagar så finns det så mycket bättre motorcyklar välja på så SV:n såldes och en ny har nu införskaffats.
En racepreppad CBR600RR -07 blev det, helt original i motor och chassi, den är tillräckligt bra standard och börjar man trimma så tullar man på driftsäkerheten så jag lägger hellre de pengarna på däck och träning.
Vet inte riktigt vad jag ska köra med den, kanske bara ha den att träna på och leka lite men troligen kommer racesuget att infinna sig, finns lite olika klasser jag kan välja på med denna, rookie600, superstock eller kanske slå sig ihop med några andra fantaster och köra långlopp. I år blir det nog bara träning och kanske klubbmästerskap.
Som sagt så köpte jag den klar att tävla med men lite smått och gott blir det ju alltid, va och köpte en ny uppsättning kåpor idag (de på bild) då kåporna som satt på va lite skabbiga, ska laga upp dem så jag har en extra uppsättning, kan gå åt

Sen ska jag väl bara dra om lite kablage som jag inte är helt nöjd med som det ser ut nu, en ny kåpram blir det och en ordentlig översyn, även om den verkar vara i fint skick maskinellt är det alltid gott att verkligen försäkra sig om det innan man ger sig ut på bana.
över och ut.
Postat: 13 jul 2010 20:51
av iceman
jag tycker du skulle ge dig på en sässong i rookie600 har ju vart nere på Anderstorp och hjälpt till på dessa tävligar.. och det verkar vara bra klass att köra i!!
Postat: 14 jul 2010 22:34
av Calle Wennborg
Kul! Ser riktigt brutal ut!

Postat: 15 jul 2010 09:10
av marcus
iceman skrev:jag tycker du skulle ge dig på en sässong i rookie600 har ju vart nere på Anderstorp och hjälpt till på dessa tävligar.. och det verkar vara bra klass att köra i!!
Vet inte om jag kommer att köra full serie nånstans, rookie600 känns mest naturligt, skulle va grymt kul att prova ett långlopp (mycket körtid) och om man får ner tiderna tillräckligt så skulle det va rätt ball att försöka plocka nån sm-poäng i superstock, vet inte om jag nånsin kommer att komma ner på de tiderna som behövs där men iallafall
Adolfsson skrev:Kul! Ser riktigt brutal ut!

Ja, allt lite sugen på att testa den snart, ska bli gött att prova nåt lite mer raceaktigt än SV:n

Postat: 15 jul 2010 10:27
av OneYet
Läckert!

Postat: 15 jul 2010 21:23
av marcus
Pysslat lite idag, gjort i ordning fästen för tankatrappen och bakkutsen.
Kåpramen som jag beställt fanns inte hemma utan det blev en annan variant som kräver att man byter luftintag och då blev det alltså att beställa ett nytt sportigt luftintag i nåt exklusivare material än plastoriginalet

Roade mig alltså med att skruva bort instrumentering och luftintaget, översyn av luftfiltret och nya lyftbobiner till depåstödet.
Skulle justera depåstödet lite med en hammare men slog mig på tummen, gjorde skitont så då gav jag upp för dagen...
Postat: 16 jul 2010 12:47
av marcus
Suttit ute i solen med lödkolv och krympslang och pysslat lite med kabelhärvan idag, originalet innehåller ju kontakter för lysen och sånt skit så ska göras om lite.
Har kommit en bit på väg, kopplat in laptimer, rensat upp och skarvat om, när jag är klar kommer inte det grå kopplingsblocket vara kvar heller. Får väl se om det funkar, annars finns det ju folk som säljer kit-härvor
Drog även fram badrumsvågen och provvägde, hamnade på 165kg som den står nu, borde landa på runt 180kg med alla kåpor och full tank
Jaja, slut med dumheterna för idag och iväg och jobba några timmar istället.
Postat: 16 jul 2010 14:07
av Neider
Vad är det för skilnad i varvtider med denna mot den föra?
Och den ser grymm ut

Postat: 16 jul 2010 15:53
av marcus
Neider skrev:Vad är det för skilnad i varvtider med denna mot den föra?
Och den ser grymm ut

Vet inte riktigt vad det skiljer i varvtider, beror ju givetvis lite på vilken bana det är.
Men denna har bättre chassi, bättre fjädring, bättre bromsar, väger 15kg mindre och har 50hk mer än min förra så det borde gå fortare iallafall

Postat: 19 jul 2010 20:26
av marcus
Fått hem lite goa grejer, ny airduct och ny kåpram, en ny uppsättning slicks, styrstoppar och annat smått och gott.
Nya vs gamla airduct + kåpram:
Monterat och kabelhärvan framdragen:
Nu ska jag bara fixa de sista fästena för kåporna, byta olja och filter samt kränga på de nya slicksen så är jag nog klar för denna gången och kan börja köra igen

Postat: 26 jul 2010 23:58
av marcus
Glömde visst bort att dokumentera mer men jag är väl klar med hondan nu och har varit så ett par dar. Nu ska jag bara bara byta bil så jag har nåt att transportera mig till och från bana med sen är det hög tid att börja köra in sig på nya racern

Postat: 11 aug 2010 07:57
av marcus
Premiärträning igår, hade lite problem med obalans i framhjulet först men efter lite depåmek så va det avhjälpt.
Går grymt bra, lättsvängd och stabil, känner att det går att köra fortare precis överallt, ska nog bli bra när man bara hunnit köra in sig lite

Som sagt första gången jag kör med denna hojen och har inte kört bana alls sen i maj så idag har man allt lite träningsvärk...

Postat: 11 aug 2010 08:45
av Reco
marcus skrev:
Som sagt första gången jag kör med denna hojen och har inte kört bana alls sen i maj så idag har man allt lite träningsvärk...
Vadå, i motorsport sitter man väl bara och åker med? Det är väl ingen riktig, ansträngande sport?

Postat: 11 aug 2010 09:50
av marcus
Reco skrev:marcus skrev:
Som sagt första gången jag kör med denna hojen och har inte kört bana alls sen i maj så idag har man allt lite träningsvärk...
Vadå, i motorsport sitter man väl bara och åker med? Det är väl ingen riktig, ansträngande sport?

Nej, jag gör förmodligen nånting fel

Postat: 03 jun 2011 23:38
av marcus
Har varit (och är fortfarande) ganska nöjd med CBR:en men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.
Skulle ha kört långlopp i år men en av förarna i teamet har fått problem med nacken så vi får skjuta på det tills nästa säsong. I år får det bli att mysåka lite som förra säsongen.
Har kört nån tävling och hittills har det gått över förväntan men hänger inte riktigt med på rakorna och har haft lite problem med att fotpinnar och kraschpuckar skrapar i.
Har kommit över lite grejer som som kan hjälpa till lite, dels en programmerbar Bazzaz motorstyrning med lite lull lull som autotuning, gickshifter & tractioncontrol. Ska väl ge lite mer effekt och vara grymt enkelt att ställa in med autotuning boxen då den mer eller mindre gör jobbet själv. Qickshifter ska bli riktigt najs att köra med, ger förutom snabbare växlingar en stabilare uppväxling ut ur kurvor och sparar växellåda och koppling. Tractioncontrol har jag inte riktigt saknat än men ska bli kul att leka lite med
Sen har jag även en Öhlins TTX bakdämpare på ingång med starkare fjäder än original så hojen inte säckar lika mycket i kurvorna och jag kan få lite bättre markfrigång. Framfjädringen ska också få sig en översyn men det får bli till vintern.
Köpt lägenhet uppepå allt också så nu ska jag bara se om jag kan lyckas spara ihop tillräckligt med pengar för att köra lite mer i sommar

Postat: 04 jun 2011 15:52
av Gunnar
Riktigt brutalt! Ser spännande ut! Lycka till med lägenhet och motorcykel framöver i sommar
Postat: 04 jun 2011 20:30
av marcus
Idag har det blivit en tur till Anderstorp och kollat lite på classic racing, passade på att hämta hem min nya stötdämpare också
En Öhlins TTX, fullt justerbar (vilket innebär att man ju kan börja skruva bort sig fullständigt) och med hydraulisk fjäderförspänning.
Nu kan jag inte skylla på nåt annat än mig själv när det gäller fjädringen bak iallafall

Postat: 21 jun 2011 09:32
av marcus
Går sakta framåt, inga tävlingar nu på ett tag och har inte haft möjlighet att träna nåt heller så då är det ju inget som piskar.
Öhlinaren har hittat på plats:
Insprutet på plats och det mesta inkopplat:
Behövde fnula in en bredbandslambda men eftersom jag inte har lambda orginal på hojen så blev det till att borra lite:
Och så har jag lagat lite på en uppsättning kåpor i vinter, ny lack på gång:
Över och ut
Postat: 21 jun 2011 20:29
av marcus
En lambdamuff och nån som kan hantera en svets senare:
Blir lite tight med båten (underkåpan) men det går så jag slipper göra om det
Och så kortat av växellänkaget så att quickshifterbrytaren får plats:
Postat: 21 jun 2011 20:59
av Karlsson
Ska bredbandslambdan sitta där för jämnan sen eller är det bara för mappningen?