Sida 1 av 2
BMW 328ci -99
Postat: 07 jun 2010 07:03
av Martin Fåglefelt
Ferngrönmetallic
KW Coilovers
Ferrita Avgasssystem
18" fälgar..
16300mil
Så kan man väl börja min projekttråd om min nya bil. Snart kommer bilder. Ska bara gå ut och koppla in bauslådan först

Postat: 07 jun 2010 08:32
av OneYet
Här går det undan minsann.
Man kan ju nästan tro att du är kompis med Bob.
Grattis!
Postat: 07 jun 2010 21:54
av Martin Fåglefelt
Jajamen.. kompis med Bob.. det ska man vara. Han är en bra vän.
Just det.. bilder.. skit.. det kommer imorrn... tror jag...
Vad kan man annars säga om den. Låter helt underbart, och går rätt bra. Jag har aldrig varvat den till rött, och maxfart jag har varit uppe i med den är nog 130 tror jag... vad är det med mig?
Nåja. Som sagt, bilder kommer inom kort.
Postat: 08 jun 2010 05:50
av Emil C
Postat: 08 jun 2010 07:09
av BOB
såg riktigt fin ut!!!
och gick ju snabbare än en passat diesel också.....
Postat: 08 jun 2010 08:11
av Reco
Bra bil Martin, ta väl hand om den!
Och en sak till...
Och jag menart!
Postat: 08 jun 2010 12:13
av Martin Fåglefelt
bättre bilder kommer sen...
Postat: 08 jun 2010 13:12
av Calle Wennborg
Låg och fin

Postat: 20 jun 2010 23:32
av Martin Fåglefelt
Sitter och funderar lite på väghållningen på denna bilen. När jag pressar lite grann och kör mer aktivt (läs inte fetsladda, eller bresladda), så tenderar den att understyra väldigt.
Nu antar jag att det på sätt och vis är så som BMW byggde bilen, men med tanke på att det är coilovers på den just nu, så funderar jag på om tidigare ägaren sänkt den för mycket bak, och på det viset minskat fjädringsvägen såpass mkt så bilen inte "kan svinga in sig i kurvan", utan tenderar att gå rätt fram istället, eller om det är tvärtom... den förhållandevis långa fjädringen fram gör att bilen kasar??? (den sistnämnda ekvationen får jag inte ihop i huvudet)
Jag behöver ju inte ha en sladdvänlig bil, för det vågar jag mig inte på, men jag avskyr ju verkligen understyrning...så om det går att fixa på smidigt sätt, så önskar jag tips o idéer....
Postat: 21 jun 2010 09:38
av Reco
Är det gjort nån hjulinställning efter chassiemonteringen?
Postat: 21 jun 2010 14:12
av Martin Fåglefelt
Reco skrev:Är det gjort nån hjulinställning efter chassiemonteringen?
Yepp...
Postat: 28 jun 2010 10:20
av Martin Fåglefelt
Är "1cm" skruvbart på coilovern 1cm i höjdled på bilen? ...får nog lämna bort detta

Postat: 28 jun 2010 20:56
av Widell
Varför vill du höja/sänka bilen?
Postat: 28 jun 2010 21:37
av Martin Fåglefelt
Widell skrev:Varför vill du höja/sänka bilen?
1. För att det ser bättre ut.
2. För att den understyr.
Postat: 29 jun 2010 05:35
av Widell
Martin Fåglefelt skrev:
2. För att den understyr.
Kommer det göra nån skillnad? Om man kapar fjädrar gör det ju skillnad för då blir fjädern hårdare, men nu kommer fjädern ju bete sig likadant, du bara ändrar geometrin. Eller?
Jag tror att ändrat krängningsmotstånd/däckbredd/hjulvinklar fram eller bak är vad du behöver. Men hör med nån som vet vettja. (förslagsvis Lindkvist)
Postat: 29 jun 2010 12:05
av Martin Fåglefelt
Widell skrev:Martin Fåglefelt skrev:
2. För att den understyr.
Kommer det göra nån skillnad? Om man kapar fjädrar gör det ju skillnad för då blir fjädern hårdare, men nu kommer fjädern ju bete sig likadant, du bara ändrar geometrin. Eller?
Jag tror att ändrat krängningsmotstånd/däckbredd/hjulvinklar fram eller bak är vad du behöver. Men hör med nån som vet vettja. (förslagsvis Lindkvist)
Jag fick för mig att längre fjäderväg innebar längre krängning, som innebar att bakändan kan "svingas runt" när jag svänger, istället för att den är "hård" och på det viset bara skjuter på framvagnen...men jag ska checka.
Postat: 29 jun 2010 15:12
av Calle Wennborg
Postat: 29 jun 2010 16:26
av kardanaxel
Martin Fåglefelt skrev:Widell skrev:Martin Fåglefelt skrev:
2. För att den understyr.
Kommer det göra nån skillnad? Om man kapar fjädrar gör det ju skillnad för då blir fjädern hårdare, men nu kommer fjädern ju bete sig likadant, du bara ändrar geometrin. Eller?
Jag tror att ändrat krängningsmotstånd/däckbredd/hjulvinklar fram eller bak är vad du behöver. Men hör med nån som vet vettja. (förslagsvis Lindkvist)
Jag fick för mig att längre fjäderväg innebar längre krängning, som innebar att bakändan kan "svingas runt" när jag svänger, istället för att den är "hård" och på det viset bara skjuter på framvagnen...men jag ska checka.
Du får inte längre fjädringsväg för att du skruvar ner tallriken på fjäderbenet. Det du gör är att du sänker tyngdpunkten lite. Vet faktiskt inte hur det påverkar understyrningen. Egentligen skiljer inget mot innan. Kanske att du har marginellt mer vikt på framhjulen. Jag skulle tro att du får motsatt effekt. Sänker du tyngdunkten fram borde du få mindre krängning än innan och då understyr det nog mer än innan.
På e36 kan man fuska och lägga emellan en bricka mellan spindeln och fjäderbenet för att få lite mer camber men det är en annan konstruktion på e46.
Ang. höjden 1cm på coilovern är 1cm i höjd just där. Dvs vid det hjulet. Sänker du inte bak så blir det en hävarm fram till fronten. Ska du höja frontläppen 1cm tex så kanske du bara behöver skruva 5mm på fjäderbenet.
Postat: 29 jun 2010 19:59
av Karlsson
Hårt fram och mjukt bak är väl grundregeln på en bakhjulsdriven bil med motorn fram.
Mer negativ camber fram borde göra lite skillnad.
Postat: 08 aug 2010 15:23
av Martin Fåglefelt
Var på Mantorp och körde RS.
1:00:04.... vore roligt med lättare bil..