BMW 325im turbo -89
Postat: 22 nov 2009 06:43
Tänkte att det var dags att göra en projekttråd om min fd. bruksbil.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.
Så här såg bilen ut när den köptes.
Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.
Slutet på långarakan på Anderstorp.
Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...
Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.
Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.
Monterat på bilen.
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.
Drivaxlarna moterade.
Bakskivor från 328 e46.
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.
Fräst handbromsvajerfäste.
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.
Spacers till Alpina fälgarna.
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.
Ämne till främre bromsoksadapter.
Halvfärdigt.
Nästan klart.
Klart.
Provmontering.
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.
Slitsad framskiva.
Nyfräst mutter till framnavet.
Alla delarna till frambromsarna.
Fälgarna provmonterade.
Lite dammig efter flera år i garaget.
Tvättad.
Konbanekörning på Mohomsflygfält.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.
Så här såg bilen ut när den köptes.
Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.
Slutet på långarakan på Anderstorp.
Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...
Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.
Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.
Monterat på bilen.
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.
Drivaxlarna moterade.
Bakskivor från 328 e46.
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.
Fräst handbromsvajerfäste.
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.
Spacers till Alpina fälgarna.
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.
Ämne till främre bromsoksadapter.
Halvfärdigt.
Nästan klart.
Klart.
Provmontering.
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.
Slitsad framskiva.
Nyfräst mutter till framnavet.
Alla delarna till frambromsarna.
Fälgarna provmonterade.
Lite dammig efter flera år i garaget.
Tvättad.
Konbanekörning på Mohomsflygfält.