Sida 1 av 1

BMW 325im turbo -89

Postat: 22 nov 2009 06:43
av Anders Gustafsson
Tänkte att det var dags att göra en projekttråd om min fd. bruksbil.
Bilen är en e30 320i -89:a som jag köpte för snart 5 år sedan.

Bild
Så här såg bilen ut när den köptes.

Körde sedan med bilen som bruksbil i nått år eller två, och även lite bankörning.

Bild
Slutet på långarakan på Anderstorp.

Man kan ju tycka att bromsarna ser lite varma och underdimensionerade ut, men istället för att göra nått åt det turbo-konverterades motorn.

Bild
Det började med en enklare "snik"-konvertering på helt orörd original motor och bilen gick rätt bra men man vänjer sig ju rätt fort.
Så laddtrycket ställdes på och den gick ännu bättre, sen gick topplockpackningen sönder...

Så motor revs isär och blocket planades och oringades och toppen svetsades.

Bild
Bild

Motorn skruvades ihop och eftersom den fungerade bra så ökades laddtrycket ytterligare och bilen gick ännu bättre, ett tag...

Bild
Körde en bankörning på Gelleråsen. Det gick bra tills topplockspackningen gick sönder igen, bromsbeläggen tog slut och skivorna blev skeva. Efter det ställdes bilen in i garaget med tanken att bara fixa motorn och bromsarna. Men det blev lite mer än så...

Bild
Nya länkarmar bak, för skivor. Med förstärkta kränghämmarfästen och flyttad stötdämparinfästning för att få plats det 5-serie drivknutar.

Bild
Modifierad för större drivknutar med nyfrästa stötdämparinfästningar.

Bild
Komplett bakvagn med powerflex-bussningar och toe/camber justering.

Bild
5-serie nav för att lättare få på större bromsar och fälgar.

Bild
Nerkapade fjäderfästen för att få plats med stora drivknutar.

Bild
Före: Gamla skitiga 540-drivaxlar.

Bild
Efter: Fina nyrenoverade drivknutar med sviktstålsaxlar.

Bild
Monterat på bilen.

Bild
Nya Bilstein dämpare och fjädrar från Millway.

Bild
Drivaxlarna moterade.

Bild
Bakskivor från 328 e46.

Bild
Nya bakoken. Brembo fyrkolvsok från Jaguar S-Type R.

Bild
Oken monterade med nyfrästa adaptrar.

Bild
Fräst handbromsvajerfäste.

Bild
Fästet monterat för att vajern i ska ta i drivknuten.

Bild
Spacers till Alpina fälgarna.

Bild
Monteringssats från Volvo 850 och BMW E28.

Bild
Coiloverkonverterade fjäderben med e36 nav.

Bild
Coilover, fjädrar och topplagringar från Millway. Flyttad kränghämmarinfästning från länkarm till fjäderben.

Bild
Monteringshylsa för e36 nav och bromskiva från Mercedes ML 430.

Bild
Skiva monterad och utspacead för frigång mot styrleden.

Bild
Ämne till främre bromsoksadapter.

Bild
Halvfärdigt.

Bild
Nästan klart.

Bild
Klart.

Bild
Bild
Provmontering.

Bild
Provmontering av Brembo monoblock bromsok från Jaguar S-Type R.

Bild
Slitsad framskiva.

Bild
Nyfräst mutter till framnavet.

Bild
Alla delarna till frambromsarna.

Bild
Fälgarna provmonterade.

Bild
Lite dammig efter flera år i garaget.

Bild
Tvättad.

Bild
Bild
Konbanekörning på Mohomsflygfält.

Bild

Postat: 22 nov 2009 09:24
av Mats J
Oerhört snyggt!
Vilka mått är det på framskivorna nu? Jag funderar på om sådana Jaguarok skulle kunna vara en möjlig ersättning på min BMW 750 den dag då fyrkolvsoken inte vill vara med längre. För 750 fyrkolvsok begär ju folk upp till 4000:- för ett par bara för att dom passar på flera andra bilar. Men dom är ju rätt gamla nu, alla man kan få tag på. Hade varit bättre att hitta ett alternativ.

/Mats J

Postat: 22 nov 2009 23:07
av Anders Gustafsson
Tack.

Bromsskivorna är 345x32mm.

Postat: 23 nov 2009 10:27
av hellebjork
Vilket fantastiskt jobb du gjort, det här kommer helt klart att följas. Otroligt snygg bil med!

Postat: 23 nov 2009 11:45
av Samuel Lindkvist
Otroligt snyggt och välgjort. Man blir ju så sugen på att starta nya projekt när man ser sånt här. :D Hör av dig nästa gång du behöver några grejer från så kan jag säkert ordna lite klubbrabatt. :wave:

Postat: 23 nov 2009 12:53
av Calle Wennborg
Fin bil detta! bra jobbat!
Inga inrednings bilder? :)

Postat: 23 nov 2009 21:54
av Samuel S
Denna är fantastisk. Precis så en E30 ska se ut!

Postat: 24 nov 2009 16:28
av Anders Gustafsson
Tack för kommentarerna, roligt att ni gilla den.

Hittade ett par bilder på inredningen.

Bild
Bytt till ett par skinnstolar från E36 och en ny fin mockaratt. Gick förvånande nog fortfarande att köpa nya på BMW.


Bild
Lyckades efter mycket letande få tag i ett baksäte från en M3:a.


Klubbrabatt låter ju bra, kränghämmare är nog det som ska bytas härnäst.
Ja och så motor så klart. Nu är bilen besiktigad som den står för hela nästa säsong, så nu måste den slöa originalmotorn ur. :mhihi:

Postat: 25 nov 2009 16:12
av Emil C
Varför är JAG inte välsignad med denna ork!?!

Postat: 27 nov 2009 21:57
av erre
Emil C skrev:Varför är JAG inte välsignad med denna ork!?!
ORK? Vad jag vill minnas slutade alltid garagedagarna med att vi alla tre låg å sov... i fikasoffan :zzzzzz: :zzzzzz: :zzzzzz:

Postat: 27 nov 2009 22:53
av Anders Gustafsson
erre skrev:ORK? Vad jag vill minnas slutade alltid garagedagarna med att vi alla tre låg å sov... i fikasoffan :zzzzzz: :zzzzzz: :zzzzzz:
Inte alla garagedagar... :nono:

...men många :roll:

Men det är ju bara för att du tar med så mycket fika att vi drabbas av "paltkoma"

Postat: 30 nov 2009 00:06
av 740fredrik
Anders Gustafsson skrev:Hittade ett par bilder på inredningen.

http://img21.imageshack.us/img21/299/img4982je.jpg
Bytt till ett par skinnstolar från E36
Behöver man modifiera något eller passar dom direkt?

Postat: 02 dec 2009 00:40
av Anders Gustafsson
740fredrik skrev:Behöver man modifiera något eller passar dom direkt?
Nja, dom passade inte riktigt utan man fick göra adapterplattor till underredet.

Postat: 03 dec 2009 23:09
av Mats J
"Bromsskivorna är 345x32mm."

mina är 324x30mm så då kanske Jaguaroken inte passar så bra?

/Mats J[/quote]

Postat: 04 dec 2009 08:59
av Anders Gustafsson
Jag hade 334x32mm skivor från 750 e38 och provade med först och dom funkade bra ihop med oken, så det borde väl gå med skivorna du har.
Mitt problem var att fästöronen på oket tog i fjäderbenet, så då var jag tvungen att välja "större" skivor. 8)

Bild

Postat: 17 jan 2010 21:29
av Anders Gustafsson
Nu har det äntligen hänt lite i garaget igen.
Börjar bli dax att förbereda inför motorbytet så bilen skulle kunna vara klar till våren med turbomotorn.

Fått en adapter/fäste till elvattenpumpen tillverkad.

Bild
Bild
Urtag för spännhjulet till kamremmen.

Bild
Motorn.

Bild
Bild
Vattenpumpsfästet monterat.

Bild
Bild
Elvattenpumpen.

Bild
Pumpen monterad.

Postat: 26 maj 2010 04:04
av erre
Dags att greja lite snart eller hur!! jag är väl mest sugen på att trimma hojen lite :)

Tycker du ska stoppa i turbomotorn till eksjö!